#1 Skrevet April 24, 2008 Har funnet ut at turboen min muligens er noget sliten, etter å ha tjent motoren i 234.000km uten chip da. Hva må til for å oppgradere til K04 turbo? Er det bare å montere turboen, å oppgradere softwaren? Kan jeg isåfall bruke denne turboen? http://kimmit-sport.com/e-shop/product_info.php?cPath=129_21&products_id=231 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 24, 2008 Kan oppgradere uten og mappe også, men da får du vel ikke.no ekstra effekt, så det lønner seg og gjøre det med en gang først som sist. En K04 er MYE dyrere også da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 24, 2008 Regn med alt mellom 5-10 000 kr for ny mapping. Noe du absolutt bør gjøre hvis du monterer K04. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 24, 2008 har ikke chippet bilen nå, holder det ikke bare å sette inn en chip tilpasset K04 da? Men hva tror folket om den turboen jeg linka til ? Er det noe brukbart? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 25, 2008 har ikke chippet bilen nå, holder det ikke bare å sette inn en chip tilpasset K04 da? Men hva tror folket om den turboen jeg linka til ? Er det noe brukbart? Nå er vel ikke det en KKK K04, men en Kina-kopi. Generelt er jeg litt skeptiske til disse Kina-turboene. Sett flere som er limt og faller fra hverandre etter kort tid, men mulig je er "biased" Burde være mulig å skaffe en K04-15 til under 8000,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 25, 2008 Har sjekket en del rundt chip til K04 turbo. Men er ikke og finne. For og få riktig alt sammen så må du mappe den. Nærmeste jeg kom var en kar som ville sette inn en S3 chip om jeg hadde på S3 dyser og trykkregulator. Da mente han at han kunne få til noe og kjøre ett S3 chip på den.. Om du velger K04 turbo BØR det settes inn dyser og justerbar bensintrykksregulator. Husker ikke hvor mye de orginale går til men anbefales og bytte til noe større. Om du søker på teknisk kan du lese veldig mye rundt konvertering til K04 turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 25, 2008 Jeg har K04 turbo, med chip ikke mapping. Fungerer strålende. FMS har slik chip. Det er ikke alle 1,8T motorstyringer den fungerer med, man må lese av numrene på ecu'en og forhøre seg med de. Man trenger ikke større dyser, kun justerbar bensintrykksregulator!!! Forøvrig kjørte jeg en god stund uten å chippe bilen, med originalsoftware. Selv da merket jeg en klar forbedring fra den originale K03'en. Men for å få utnyttet turboen bør man selvfølgelig chippe ja. Den turboen du linket til er billig kinakopi ja. Jeg sendte link til deg på pm om hvor du kan få tak i original K04-15 for rundt 6000,- fra USA, inkludert frakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 25, 2008 Nå er vel ikke det en KKK K04, men en Kina-kopi. Generelt er jeg litt skeptiske til disse Kina-turboene. Sett flere som er limt og faller fra hverandre etter kort tid, men mulig je er "biased" Burde være mulig å skaffe en K04-15 til under 8000,- Hvordan ser man at det er kinakopi? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 25, 2008 Hvordan ser man at det er kinakopi? Ser du noe sted på siden at det står KKK? Prisen er også en meget god indikasjon: smil : Justerbar bensintrykk regulator har ikke noe i nærheten av en motor å gjøre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 25, 2008 Ser du noe sted på siden at det står KKK? Prisen er også en meget god indikasjon: smil : Justerbar bensintrykk regulator har ikke noe i nærheten av en motor å gjøre Beklager min uvitenhet, men takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 25, 2008 Justerbar bensintrykk regulator har ikke noe i nærheten av en motor å gjøre Mener du alle motorer eller...? Tror du må utdype dette litt mer!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 25, 2008 Monterte k04 på min tidligere golf 4 gti. Å der kjøpte jeg ny turbo fra usa til en sum av 5000kr ca ny.. Monterte den og 2,5"DP, FMIC,justerte orginal benisn trykks dingsen og TS steg 4 chip å den fungerte utmerket! IC er vel strengt tatt ikke nødvendig da. Dyser var ikke nødvendig å skifte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 25, 2008 Justerbar bensintrykk regulator har ikke noe i nærheten av en motor å gjøre Kan du utdype? Ser du i motorrommet på de fleste modifiserte høyprestasjonsbiler så finner du en justerbar bensintrykksregulator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 25, 2008 IC er vel strengt tatt ikke nødvendig da. Nei, det er det ikke. Men det skader ikke. Skal han skifte ut alle slangene med silikonutgaver, så blir det fort en rimelig dyr affære bare det, så derfor jeg foreslo å heller kjøpe en FMIC. En FMIC vil jo garantert hjelpe på, selv om den originale kan henge med til ca 280hk. Denne her får man levert på døren her i Norge for under 1600,-: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CXRacing-FMIC-Turbo-Intercooler-piping-kit-Audi-A4-A6_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33742QQihZ011QQitemZ320243513976QQrdZ1QQsspagenameZWDVW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 26, 2008 Mener du alle motorer eller...? Tror du må utdype dette litt mer!! Justerbar fpr er raskeste veien til brente stempler og bore-wash imho. Er ikke mye justering som skal til før den går alt for fett i de lavere registerene eller alt for magert i høyere. Når du justerer en fpr flytter du hele bensinkurven opp eller ned. Hvor ofte er det du er for mager eller for fet over hele registeret? Bensinkurver skal enten justeres med chip eller med justering i hiddensprut Personlig mapper jeg ikke biler med justerbar fpr. For å sitere en kompis som driver mye med mapping: " adjustable fuel pressure regulators should burn in HELL" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 26, 2008 Men hvis f.eks dysene ikke rekker til nok på toppen, og man monterer en justerbar bensintrykksregulator; Hvis man da justerer bensintrykket opp slik at man får tilført 20% mer bensin til en hver tid, så er det vel bare til å gå inn på chip'en og justere ned bensinkurvene med en tilsvarende verdi så man minsker tilførselen med tilsvarende? Og så har man mer bensin til rådighet på toppen hvis man så øker ladetrykket? Skifter man til større dyser, får man jo på samme måte for mye bensin i hele registeret, og må justere ned bensinkurven. Men det er mye dyrere å kjøpe nye dyser, og hvis det ikke er mye bensintilførsel man mangler på toppen, så duger det jo å justere bensintrykket litt opp og så gjøre de nødvendige justeringene i chip'en. Eller er jeg helt på jordet nå? Forøvrig, jeg har en annen prosjektbil stående, en gammel Datsun 240Z som jeg har bygget ny motor til, og alt blir spesialtilpasset osv. En rekkesekser med 2,8 liter og T3/T4 turbo, tec 3 motorstyring, 550cc dyser osv . Her må jeg ha en justerbar bensintrykksregulator for å få stilt grunntrykket til en mest mulig passende verdi, og så justere alt annet ut ifra det. Eller mener du at jeg ikke skulle brukt en justerbar bensintrykksregulator i dette tilfellet? Jeg er selvfølgelig helt med på tankegangen om at når man først har fått istand et oppsett som fungerer optimalt, så kan man ikke bare øke bensintrykket for å kunne hente ut mer på toppen eller omvendt osv. Bensintrykket må settes først, og så må alt tilpasses deretter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 26, 2008 Justerbar fpr er raskeste veien til brente stempler og bore-wash imho Men hva med alle de trimma bilene i klubben da som er mappet av kjente tunere? Det er mange av de som har just.fpr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 27, 2008 Men hvis f.eks dysene ikke rekker til nok på toppen, og man monterer en justerbar bensintrykksregulator; Hvis man da justerer bensintrykket opp slik at man får tilført 20% mer bensin til en hver tid, så er det vel bare til å gå inn på chip'en og justere ned bensinkurvene med en tilsvarende verdi så man minsker tilførselen med tilsvarende? Og så har man mer bensin til rådighet på toppen hvis man så øker ladetrykket? Skal du inn på chippen og justere, krever det spesialsoftware til en god del ti-tusener. Og når du har justert bensinen må du fikse 98 checksummer for at bilen skal starte. Ikke gjort i en fei akkurat. Skifter man til større dyser, får man jo på samme måte for mye bensin i hele registeret, og må justere ned bensinkurven. Men det er mye dyrere å kjøpe nye dyser, og hvis det ikke er mye bensintilførsel man mangler på toppen, så duger det jo å justere bensintrykket litt opp og så gjøre de nødvendige justeringene i chip'en. Eller er jeg helt på jordet nå? Pa A4 pleier det å holde med orginaldyser og 4 bar fpr. Det er i hvertfall det de fleste tunere bruker med K03/K04. Vet dog ikke hvilken duty cycle de bruker da. G60 dysene er til sammenligning omtrent like store og holde til 215-220 hk på 3,5 bar. Med omtrent samme størrelse på dysene og 240 hk maks som K04-15 klarer med grei EGT, burde det med 4 bar fpr går greit. Det er heller ikke så dyrt for større dyser om du skal ha custom mapping. 308cc dyser får du jo for fra 1600 kr. En annen ting man må tenke på, er at de fleste Bosch dyser ikke tåler over 5 bar totalt trykk, feks 1 bar ladetrykk+4 bar fpr Forøvrig, jeg har en annen prosjektbil stående, en gammel Datsun 240Z som jeg har bygget ny motor til, og alt blir spesialtilpasset osv. En rekkesekser med 2,8 liter og T3/T4 turbo, tec 3 motorstyring, 550cc dyser osv . Her må jeg ha en justerbar bensintrykksregulator for å få stilt grunntrykket til en mest mulig passende verdi, og så justere alt annet ut ifra det. Eller mener du at jeg ikke skulle brukt en justerbar bensintrykksregulator i dette tilfellet? Jeg hadde brukt en fast 3-3,5 bar og justert etter det. Men hva med alle de trimma bilene i klubben da som er mappet av kjente tunere? Det er mange av de som har just.fpr. Regner med de har fått streng beskjed fra den som har mappet om at man skal holde seg langt unna justering av den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 27, 2008 Monterte k04 på min tidligere golf 4 gti. Å der kjøpte jeg ny turbo fra usa til en sum av 5000kr ca ny.. Hvor kjøpte du denne? Med tanke på den siste tids dollarfall så skulle denne vel være tilnermet gratis nå ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 27, 2008 Har forresten snakket litt med BB-Racing som er underleverandør av TS-Racing. Han har ferdig programvare tilpasset K04 turbo... Så det var bare å handle turbo, å få chippet.... Må bare finne en turbo til vettug pris nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 27, 2008 Justerbar bensintrykk regulator har ikke noe i nærheten av en motor å gjøre Da kan det jo være greit å skrive f.eks "personlig syns jeg at...."...ikke sant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 28, 2008 Er dette også en såkalt Kina-turbo? står jo serienr å greier på den..... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Audi-A4-VW-Passat-1-8T-Upgrade-K04-Turbocharger_W0QQitemZ260232860920QQcmdZViewItem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 30, 2008 Ja, det er det nok desverre. Du får ikke KKK K04-15 til den prisen der. Du ser det på merket på kompressorhuset og. Det på bildet der er et blankt merke med K04 med store bokstaver. På en ekte K04-15 skal det være et blått merke med noe hvitt på, med mye mindre skrift. Og KKK K04 skal stå på merket, sammen med endel annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...