#1 Skrevet April 25, 2008 Har i en tidligerer tråd spørt om hjelp til lufting av denne typen motor. Fekk masse gode innspill, men ingen som hjelpte på mitt problem. Håper dere gidder lese dette dere som har litt erfaring med Audi å kansje denne typen motor: Problem: Eg stoppe bilen for ei stund sia å sto å gjekk på tomgang for å prate med en kompis. Merka da at bilen vart så varm, opp på 100grader. Tok meg en kjøretur å tempen la seg ned at på ca 87grader. Eg tenkte at no er termostaten gåen. Reiste på møller å handla ny termostat å skiftet den. Skulle lufte systemet å det var et helvete for å si det mildt. Fekk snakka litt med møller om korleis eg skulle gjere det. Åpne øverste lufteskrue på slangen inn i torpedoveggen å fylle vatten i ekspo. tanken til det rant ut der å skru i gjen. La så bilen gå med litt turtall til det sluttet å boble i eskpo. tanken. Dette gjorde eg, fekk etter ca 1 time slutt på bobliga i tanken, skrudde i gjenn lokket å alt funket som gull...........i ca 1mnd Tok bilen en litt kald vinter dag, kjørte mine faste 12km til sentrum..... da eg kom så langt at det sku bli lonk i apparatet var det forsatt iskaldt, men tempen på motoren var ca 60grader. Kjørte litt til å pluttsleg vart det varme i apparatet. Men tempen på motoren for opp mot 100grader å rett over det. Eg stoppa å sjekka å bilen kokte som fan. Fekk kjølt ned bilen for så å kjøre heim i gjen. Tempen steig fort som fan, kom meg i verksted å parkerte. Begynte å tømme heile systemet for vatten, for så å lufte på nytt. Men ikkje fan om det vart bedre. Kjøleviftene kobla ikkje inn. Sjekka radiatoren at den ikkje var tett, fylte vatten direkte på toppane, fylte opp vatten til det kom ut lufteskrua på røret mellom toppane, skrudde i gjen å fylte vidre til det kom opp på den øverste skrua. Fekk da varme i bilen i gjen, men pluttsleg forsvant varmen i gjen. Dreiv på lenge sånn, so tenkte eg sku ta å fjerne termostaten å kjøre på uten den. Joda da begynte kjøleviftene å gå som fan. kjørte motoren slik i ca 15 min. Tok termstaten med inn i huset å koka opp vatten for å sjå den åpna, å det gjorde den. Monterte tilbake termostaten (med fjøra på temostaten inn i motoren) men samma feilen begynte ikkje å gå. Tok av plggen på følaren på radiatoren å jumpa den slik at vifta gjekk heile tida, men av en eller anna merkleg grunn klare den ikkje å kjøle ned. Tempen stige sjøl om vifta går heile tida. Fekk fat i et stoff som eg holdt over ekspo. tanken som samla opp damp fra denne, når denne dampen kom i kontakt med stoffet å vist stoffet skifta farge til gult er det tegn på eksos i ekspo. tanken. eg fekk en svak gulfarge. Javle tenkte eg... er toppakningen som er gåen da. Reiv av begge toppane, første pakningen såg ok å fin ut. Tok av neste den var litt styggare men ikkje synlege skader, litt slam akkurat der kjølekanalane var. Eg målte toppane å fant ut at dei ikkje vart helt i plan. Sente dei til planing å bestilte komplett slipesett. Fekk tilbake toppane å dei hadde tatt av litt på begge to...... fekk overhalt toppane å montert tilbake alt. Starter bilen å den maler som en katt. ny plana topper, å alt av nye pakninger. Men alikavel samma feilen. tempen stiger, viftene kobler ikkje inn. jumper viftene så dei går heile tida men klarer ikkje kjøle. Fylte opp heile systemet slik at det rant vatten ut lufteskuene skrudde i gjen å slik at ekspo tanken var halv med vatten.... tok meg en kjøretur...... varmeapp. varmer som berre fan. Stoppa å gjekk ut av bilen når tempen nerma seg 90grader. åpner lokket på ekspo tanken å vattne fosser ut. Kommer inn i bilen i gjen... da er det berre kald luft. Kjører vidre... hører litt surkling i varmeapp. å det blir varme i gjen.... i ca 20 sek so e da kladt i gjen. Det er ikkje spesielt trykk på slangane når den koker.... å slangane er ikkje veldig varme........ noe veit eg ikkje ka eg skal gjere.... kan det ver luft som rett å slett står i systemet????? er det så inne i helvete vanskleg å lufte desse motorane??? eller er det andre gode råd? eg gir snart opp....... veit rett å slett ikkje ka eg skal gjøre..... Håper noen har noen gode råd til meg.... for det trenger eg verkleg no Mvh Roger Indrebø Takk for at du gadd å lese alt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 26, 2008 skjekka du vann pumpa?? kan jo virke som om det er dårlig sirkulasjon.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 26, 2008 Skifta du vannpumpe sist du skifta regreim? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 26, 2008 Har i en tidligerer tråd spørt om hjelp til lufting av denne typen motor. Fekk masse gode innspill, men ingen som hjelpte på mitt problem. Håper dere gidder lese dette dere som har litt erfaring med Audi å kansje denne typen motor: Problem: Eg stoppe bilen for ei stund sia å sto å gjekk på tomgang for å prate med en kompis. Merka da at bilen vart så varm, opp på 100grader. Tok meg en kjøretur å tempen la seg ned at på ca 87grader. Eg tenkte at no er termostaten gåen. Reiste på møller å handla ny termostat å skiftet den. Skulle lufte systemet å det var et helvete for å si det mildt. Fekk snakka litt med møller om korleis eg skulle gjere det. Åpne øverste lufteskrue på slangen inn i torpedoveggen å fylle vatten i ekspo. tanken til det rant ut der å skru i gjen. La så bilen gå med litt turtall til det sluttet å boble i eskpo. tanken. Dette gjorde eg, fekk etter ca 1 time slutt på bobliga i tanken, skrudde i gjenn lokket å alt funket som gull...........i ca 1mnd Tok bilen en litt kald vinter dag, kjørte mine faste 12km til sentrum..... da eg kom så langt at det sku bli lonk i apparatet var det forsatt iskaldt, men tempen på motoren var ca 60grader. Kjørte litt til å pluttsleg vart det varme i apparatet. Men tempen på motoren for opp mot 100grader å rett over det. Eg stoppa å sjekka å bilen kokte som fan. Fekk kjølt ned bilen for så å kjøre heim i gjen. Tempen steig fort som fan, kom meg i verksted å parkerte. Begynte å tømme heile systemet for vatten, for så å lufte på nytt. Men ikkje fan om det vart bedre. Kjøleviftene kobla ikkje inn. Sjekka radiatoren at den ikkje var tett, fylte vatten direkte på toppane, fylte opp vatten til det kom ut lufteskrua på røret mellom toppane, skrudde i gjen å fylte vidre til det kom opp på den øverste skrua. Fekk da varme i bilen i gjen, men pluttsleg forsvant varmen i gjen. Dreiv på lenge sånn, so tenkte eg sku ta å fjerne termostaten å kjøre på uten den. Joda da begynte kjøleviftene å gå som fan. kjørte motoren slik i ca 15 min. Tok termstaten med inn i huset å koka opp vatten for å sjå den åpna, å det gjorde den. Monterte tilbake termostaten (med fjøra på temostaten inn i motoren) men samma feilen begynte ikkje å gå. Tok av plggen på følaren på radiatoren å jumpa den slik at vifta gjekk heile tida, men av en eller anna merkleg grunn klare den ikkje å kjøle ned. Tempen stige sjøl om vifta går heile tida. Fekk fat i et stoff som eg holdt over ekspo. tanken som samla opp damp fra denne, når denne dampen kom i kontakt med stoffet å vist stoffet skifta farge til gult er det tegn på eksos i ekspo. tanken. eg fekk en svak gulfarge. Javle tenkte eg... er toppakningen som er gåen da. Reiv av begge toppane, første pakningen såg ok å fin ut. Tok av neste den var litt styggare men ikkje synlege skader, litt slam akkurat der kjølekanalane var. Eg målte toppane å fant ut at dei ikkje vart helt i plan. Sente dei til planing å bestilte komplett slipesett. Fekk tilbake toppane å dei hadde tatt av litt på begge to...... fekk overhalt toppane å montert tilbake alt. Starter bilen å den maler som en katt. ny plana topper, å alt av nye pakninger. Men alikavel samma feilen. tempen stiger, viftene kobler ikkje inn. jumper viftene så dei går heile tida men klarer ikkje kjøle. Fylte opp heile systemet slik at det rant vatten ut lufteskuene skrudde i gjen å slik at ekspo tanken var halv med vatten.... tok meg en kjøretur...... varmeapp. varmer som berre fan. Stoppa å gjekk ut av bilen når tempen nerma seg 90grader. åpner lokket på ekspo tanken å vattne fosser ut. Kommer inn i bilen i gjen... da er det berre kald luft. Kjører vidre... hører litt surkling i varmeapp. å det blir varme i gjen.... i ca 20 sek so e da kladt i gjen. Det er ikkje spesielt trykk på slangane når den koker.... å slangane er ikkje veldig varme........ noe veit eg ikkje ka eg skal gjere.... kan det ver luft som rett å slett står i systemet????? er det så inne i helvete vanskleg å lufte desse motorane??? eller er det andre gode råd? eg gir snart opp....... veit rett å slett ikkje ka eg skal gjøre..... Håper noen har noen gode råd til meg.... for det trenger eg verkleg no Mvh Roger Indrebø Takk for at du gadd å lese alt. Nå blir det litt lettere å lese også Avsnitt er bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 26, 2008 vannpumpa er ikkje skifta........... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 26, 2008 høres ut som du kan ha ei sliten vannpumpe ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 26, 2008 Jeg hadde vel byttet vannpumpa før jeg hadde byttet topppakning og sånt, og mest sannsynlig hadde jeg funnet en vannpumpe med løs eller sprukken skovelhjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 26, 2008 på min A 3, så sleit jeg lit med det samme, varmen kom og gikk i varmeaperatet, og motor temprature steg lett over 90, og jeg fikk ikke vifta til og starte, så da bytta termobryter, og termostat, skjedde igenting, bilen kokte fordet, så, bytta jeg vannpumpa, og det var feilen, skovlene hadde løsnet fra akslingen, og ble gull når jeg fikk bytta den=) så ta den ut og se=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 26, 2008 Hei Gutter å Jenter Sigmund: Seff har eg sjekka vannpumpa før eg begynte på topp pakninger å drit heheh glemte å skrive det. Det første eg gjorde var å sjekke vannpumpa, fant den ok. Så skifta eg termostat for ca 1 mnd sia, kjøpt på Meca. Var 100kr billigere der en på Møller. Men den 100lappen eg sparte der skal eg love dåkke vart dyr for meg I all frustrasjon i dag kl 13 ringte eg møller å spørte om dei hadde termostat til meg..... eg var helt rådlaus å i frustrasjonene tenkte eg at eg kunne prøve å bytte denne en gang til.... sjøl om den andre berre var 1 mnd. Møller hadde dei..... eg reiste ned å henta å monterte den i bilen. VOILAAAAAAAA!!!!!!!!!! tempen på bilen vart 90 grader......... viftene slo inn....... alt funka som fan no JOHOOOOOo So den 100 lappen eg sparte på termostaten... har no kosta meg 3501kr i slipesett, 2000kr i sliping av topper. +++ ca 6000kr Men eg har lært masse Takk for masse gode råd i denne tråden å den andre eg starta her om problemet mitt.... et fantastisk forum å masse dyktige folk i denne klubben 1000`en takk Mvh Roger Indrebø 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 26, 2008 Bra det løste seg Da tar du vel inn den defekte termostaten og koker den en gang til, så vi får høre om den denne gangen ikke åpner ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 26, 2008 Det er bra du fikk fikset det, men huff så kjedelig og brukeså mye penger, på noen som du egentlig ikke trengte, men da har du såfal toppen og alt sånn i orden da=) håper du ringer meca og klager, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 26, 2008 Når det gjelder lufting kan jeg ihvertfall også si at det er en lufteskrue på et kjølevæskerør som går rett bak venstre topp, så vet man det til en gang senere også, da tar det ikke like lang tid å få ut luften.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 27, 2008 jøsss.... det hadde jeg ikke trodd!!! men godt det fiksa seg:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...