Drivaksel datt av, høyre foran!!a4 b5 96 Kan jeg klage? (Fikset)

Anbefalte innlegg

Trodde med engang jeg har mistet overføring fra girspaken til girkassa siden bilen ikke ville gå framover, men når jeg så speedometerert viste at jeg kjørte i 20 km i første gir var det ikke det.

kikket under panseret å så at drivakselen har dette av med girkassa foran,førersiden.

nå er bilen fraktet til verksted med naf.

Hva kan jeg forvente å betale for en sånn reprasjon? bilen rullet sakte noen meter før den datt av, kan den ha slått mye annet i stykker?

Nå skal det sies at det ble byttet drivknute å mansjett for ca 5 uker siden.

Noen som har hatt erfaring med sånt? kan det ha hatt noe innvirkning?

Temmelig forbanna nå, bilen til kjerringa brøyt ned i går, så min i dag. og ingen leiebil firamaer har biler inne: bh :: bh : og attpå til er det helg: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte du noen lyder da?

Ikke sikkert den gikk rundt i det hele tatt hvis det ikke var motstand der:)

Høres ut som ett drivledd har tatt kvelden, koster ca 2300,- + arbeid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du like flaks som meg hadde den bare detti av....var bare å skru den på plass igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg håper å tror på at det bare har dette av ja, du kunne jo sett inn med girkassa, masse grease. det var ikke lenge siden de byttet drivledd og mansjett på den siden kan jeg klage på det ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan grunnen til at drivakselen datt av er fordi de har gjort dårlig arbeid med bytte av drivledd og mansjett??

gjør de noe med drivakselen??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

de har nok ikke dratt til boltene godt nok, en aksel kan ikke løsne om boltene er godt nok strammet.

Når indre mansjett/drivledd byuttes må disse boltene løsnes.

Helt klart en garantisak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var godt å høre:) takk Ole

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

de har nok ikke dratt til boltene godt nok, en aksel kan ikke løsne om boltene er godt nok strammet.

Kanskje de også må sende momentnøklene sine til kalibrering;).

Regner med at bilen er "frisk" igjen når man har gjort reint leddet/satt det inn med nytt fett og dratt til boltene igjen/bytta ut de som er knekt/bøyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt akkuratt samme problemet på helt lik bil bare 98 modell. Hadde hatt den inne på verksted etter at en tulling kjørte rett i siden på meg, og i den samenheng så bytta de heile akslingen. Jeg kjørte rimelig seint over en fartshump, og så kom det ett lite dunk. Skjønte heller lite når jeg satte den i gir, og eneste som skjedde var at speedo rørte på seg. Da viste det seg at alle 6 boltene på girkassen hadde skrudd seg ut, og så hadde heile akslingen høppa ut. Dette skjedde vel 1 uke etter at jeg hadde hatt den på verksted. De meinte at årsaken va at de hadde glemt å bytte til nye bolter da de bytta. Men ikke vett jeg.

Heldigvis så skjedde det ingen skade hos meg. Var bare sette i nye bolter, for så å skru den skikkelig fast! :)

Så det kan jo godt ha noe å si med at du har fått fiksa ett drivledd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det brukes strekkmetallbolter på indre drivknute, altså denne som har ramlet ned i de i de to tilfellene i denne tråden. Disse må byttes etter at de har vært skrudd ut, hvis ikke løsner de av seg selv etter alt fra ei uke til et par mnd. Har prøvd med locktite og riktig moment, men det funket ikke før jeg byttet alle boltene til nye (brukte ikke locktite da). Skal så vidt jeg husker ikke strammes til med så voldsomt høyt momtent heller disse?

Edit: Forøvrig så er trolig ingen skade skjedd, altså er det å få tak i 6 nye bolter (pr side) som koster ca 30kr pr stk hos Møller og skru det sammen igjen

Mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper du får dekket skaden:) Hvor fikk du dette utført?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo gjette ole-jørgen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var feilen fikset:) Null kroner brukt: smil :

Og er veldig fornøyd med det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var feilen fikset:) Null kroner brukt: smil :

Og er veldig fornøyd med det...

;)

Konge at det løste seg:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det brukes strekkmetallbolter på indre drivknute, Disse må byttes etter at de har vært skrudd ut, hvis ikke løsner de av seg selv etter alt fra ei uke til et par mnd. Har prøvd med locktite og riktig moment, men det funket ikke før jeg byttet alle boltene til nye (brukte ikke locktite da). Skal så vidt jeg husker ikke strammes til med så voldsomt høyt momtent heller disse?

Mvh

EW

Så det var derfor drivakslene på passaten løsnet av og til :P

Dette viste jeg faktisk ikke , takk for info Eivind:):)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.