#1 Skrevet April 27, 2008 Var ute å kjørte i hele gårkveld og alt funket hele kvelden, men da jeg skulle hjem, skulle jeg dra på litt og da merket jeg at bilen gikk betydelig dårligere Dette skjedde plutselig, det var ingen ulyder i forveien, det er heller ingen suselyd fra slanger osv. Bilen har gått like godt hele tiden fram til dette. Var inne med vag com og sjekket feilkoder.fikk opp feilkode på 2 ting. 1.Kjølevæsketemp, feil temp. ellerno 2.Lambdasonde 1 på rekke 2 indre motstand for stor Så slettet vi feilkodene, kjørte litt, ingen forbedring. sjekket for feilkoder igjen, samme greiene igjen. Bilen går fremdeles kjempedårlig, virker som det ikke er noe trykk i det hele tatt. Noen som vet hva feilen kan være ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 28, 2008 Hvis f.eks tempsensoren gir inntrykk av at temperaturen på kjølevæsken er altfor høy, kan vel det få motoren til å slå over i nødmodus for å forhindre overoppheting, kast i toppen osv? Bare et forslag fra min side. Ville byttet den sensoren, slettet feilkoden og så tatt det derfra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 28, 2008 Hadde gjort det samme som forslaget ovenfor her. Men jeg hadde en S4 2.7 og der var ene lambdaen gåen, og det resulterte at bilen gikk som en dass, byttet begge samt en tempsensor og da ble den friskmeldt igjen Bare min erfaring, og kan desverre ikke hjelpe deg med noe konkret her.. Håper det løser seg hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 28, 2008 snakket med en tekninker på møller idag og forklarte situasjonen, han mente dette var typisk lmm problem. han sa jeg skulle ta av stikket på lmm og se hvordan den gikk da. Tok av stikket på lmm da bil gikk på tomgang, hørte en veldig liten forandring i motorgange i ca 0,2sec og så tilbake. Prøvde å kjøre, akkurat det samme. bilen gikk akkurat likt uten lmm som med lmm. Noen som har noen formeninger her ? har ikke lyst å kjøpe masse deler bare på gøy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 28, 2008 mulig jeg er helt idiot;), men er ikke tegnet på dårlig lmm at den går like "dårlig" uten lmm som med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 28, 2008 mulig jeg er helt idiot;), men er ikke tegnet på dårlig lmm at den går like "dårlig" uten lmm som med? Jo det kjennetegner defekt LMM, så du er nok ingen idiot;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 28, 2008 så da er det vel bare å bestille skiten da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 29, 2008 OK, idag har jeg vært oppe hos en kamerat som har en s4 2,7biturbo. her prøvde vi å ta av stikket på hans lmm og kjørte uten. Bilen hans gikk akkurat like godt med, som uten lmm, skjønner ingenting nå..hehe. Så nå tenker jeg liksom sånn at, skal jeg gidde å kjøpe ny lmm til 1240,- kr og se om det funker ? Ett annet spørsmål, la si man har 2 identiske biler.Den ene har en defekt lmm, som gir feile signaler til hjernen, evnt,ingen signaler, og en annen bil med en lmm som virker, men er frakoblet. Vil disse bilene oppføre seg likt ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 29, 2008 jeg hadde en S4 2.7 og der var ene lambdaen gåen, og det resulterte at bilen gikk som en dass, byttet begge samt en tempsensor og da ble den friskmeldt igjen Jeg ville gjort som han her. Bytt lambdaen det er feilkode på. Og som jeg nevnte tidligere ville jeg fått byttet tempsensoren som ikke fungerer. Og SÅ ville jeg vurdert LMM og andre ting. Du har jo tross alt ingen feilkoder på LMM, men du har to andre feilkoder som kommer på nytt når de slettes. Dermed bør du jo begynne med å adressere de problemene før du vurderer andre muligheter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 29, 2008 Kobler man fra LMM vil vel motoren gå over i nødmodus? Men hvis din motor allerede går i nødmodus, vil du jo ikke merke noe forskjell fra eller til om du kobler fra LMM. Så er jo ikke sikkert at LMM'en er gåen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 29, 2008 Jeg ville gjort som han her. Bytt lambdaen det er feilkode på.Og som jeg nevnte tidligere ville jeg fått byttet tempsensoren som ikke fungerer. Og SÅ ville jeg vurdert LMM og andre ting. Du har jo tross alt ingen feilkoder på LMM, men du har to andre feilkoder som kommer på nytt når de slettes. Dermed bør du jo begynne med å adressere de problemene før du vurderer andre muligheter. Grunnen til at JEG vurderer andre ting enn lambda er pga. teknikere fra møller sier de ikke tror det er lambda som er synderen her, men at det gjerne vil slå ut i feilkode på den pga. ecu prøver å justere div.verdier for at bilen skal gå best mulig når den f,eks går i nødmodus, og dette går utover avgassen, og dermed blir det en feilkode i lambda. Er ikke interresert i å bytte verken temp sender på kjølevann eller lambda før jeg vet om de er syndere. Hva er sjangsen for at både lambda og vanntempsensor skulle ryke samtidig da ? liten... Det som kan være årsaken er jo selfølgelig at det er temp.sender som ikke er helt god og gir feile meldinger til ecu, og ecu vil justere div.verdier og dette går utover avgass som igjen går i feilkode på lambda. Men hadde jeg vært full i penger hadde jeg kjøpt både lambda,vanntemp,lmm,og n75. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 29, 2008 Kobler man fra LMM vil vel motoren gå over i nødmodus? Men hvis din motor allerede går i nødmodus, vil du jo ikke merke noe forskjell fra eller til om du kobler fra LMM. Så er jo ikke sikkert at LMM'en er gåen. Nei det er ikke sikkert, men hvorfor går kameraten min sin s4 2,7biturbo like godt MED lmm som UTEN ? Denne bilen er ikke i nødmodus...virker akkurat som den skal. merkelige greier.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 29, 2008 noen som vet hvordan og hva jeg skal måle ut fra lmm ? for å kontrollere om den er defekt eller ikke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 30, 2008 Vel, jeg prøvde bare å komme med noen tips......... Selv har jeg vært borti teknikere på møller som har snakket om slitne stempelringer, når det viste seg at det var turboen som var gåen.... Så det er ikke sånn at det de foreslår nødvendigvis stemmer. For å finne ut om det er LMM: Sett over LMM fra kompisen din sin bil på din. (Regner med det er samme type siden det er snakk om samme motor) Slett feilkodene dine, og ta en kjøretur. Det KAN jo selvfølgelig være at hans LMM er defekt siden han ikke merket forskjell når han koblet fra denne. Hvis bilen din går like ille med hans LMM, prøv å bytt over hans N75 isteden. Hjelper ikke det, har du sansynligvis eliminert de to komponentene som syndere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 1, 2008 Vel, jeg prøvde bare å komme med noen tips......... Selv har jeg vært borti teknikere på møller som har snakket om slitne stempelringer, når det viste seg at det var turboen som var gåen.... Så det er ikke sånn at det de foreslår nødvendigvis stemmer. For å finne ut om det er LMM: Sett over LMM fra kompisen din sin bil på din. (Regner med det er samme type siden det er snakk om samme motor) Slett feilkodene dine, og ta en kjøretur. Det KAN jo selvfølgelig være at hans LMM er defekt siden han ikke merket forskjell når han koblet fra denne. Hvis bilen din går like ille med hans LMM, prøv å bytt over hans N75 isteden. Hjelper ikke det, har du sansynligvis eliminert de to komponentene som syndere. Joda, alle kan ta feil, inkludert teknikerene fra møller, men de har gjerne vært borti endel av disse problemene et par ganger mer enn meg iallefall. Men over til lmm, jeg kan desverre ikke bruke hans lmm, da han har 3" og jeg har 3,5" eller 4" + at kontakten på hans er ikke helt lik heller... men takker for gode ideer iallefall.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 1, 2008 det er jo en grunn til att det er diagnostikk på disse bilene, å den treffer blink på problemene oftere enn den bommer vil jeg tro. jeg har selv vært borti mekanikere/eksperter/teknikere på møller og andre plasser som har villet bytte alt av tenningsdeler, luftmengdemålere osv osv når vagcom så pent viste att det var lambda som var synderen å dette var eneste feil som kom opp på a6en til naboen. jeg krabba under å bytta lambda, bilen gikk som ei kule igjen, etter 3mnd da naboen ikke ville høre på meg fordi jeg ikke er bilmekaniker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 1, 2008 Hvilke feilkoder får du (nummer)? Gåen LMM/vakuum lekkasje/trykklekasje, etc kan gi feilkoder på lambda når den må overkompensere, men her høres det ut som at det er varmeelementet i sonden som har tatt kvelden, slik at den ikke når driftstemperatur, og derfor ikke kan gi et riktig signal til ECU. Hvilken tempsensor får du feilkode på? Hvis ECU får signal om at kjølevesken er for varm vil den gå i nødmodus (trekke boost og tenning), det samme skjer hvis den får beskjed om at IAT (innsugstemp) er for høy. NB: Istedenfor å bytte LMM hjelper det ofte å rense den i isopropanol, rødsprit, etc. Hvis du har oljet luftfilter (K&N, etc) ta det ut og kjør med papirfilter istedet. Papir flower like bra, og ofte bedre, og legger ikke igjen en oljefilm på LMM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 1, 2008 Oljede luftfiltre legger heller ikke igjen noe særlig oljefilm så lenge man ikke pøser på for mye olje på filteret når man har vasket det, og sørger for å gi det tilstrekkelig tid til å tørke(f.eks foran en ovn eller noe) før man monterer det igjen. Er som oftest feil vask og reoljing som skaper det problemet med ødelagte luftmassemålere. Litt oljefilm kan det nok gi selv ved riktig bruk, men det samme kan olje fra veivhusventilasjonen. En tempsensor koster vel ikke allverdens, så sikkert ikke dumt å begynne med å bytte denne. Spesielt siden du har en feilkode på den, som kommer igjen og igjen. Og som mange andre her påpeker, og jeg og har påpekt, så har du jo ikke fått noen feilkode på LMM. Da min LMM var gåen på den forrige A4'en min fikk jeg opp feilkode på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 1, 2008 Oljede luftfiltre legger heller ikke igjen oljefilm så lenge man ikke pøser på for mye olje på filteret når man har vasket det, og sørger for å gi det tilstrekkelig tid til å tørke(f.eks foran en ovn eller noe) før man monterer det igjen. Er som oftest feil vask og reoljing som skaper det problemet med ødelagte luftmassemålere. For mye olje etter rens er den største synderen, men tester av helt nye K&N har vist at de faktisk legger igjen oljefilm, selv om K&N sier noe annet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 1, 2008 Hehe, ok. Har rettet på innlegget mitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 1, 2008 Jeg måtte bytte to av sensorene på en RS4 2.7, den gikk merbart dårligere før bytte. Etterpå ble den bra. Fant aldri helt ut av hva det var , men fikk bytta begge så ble det bedre. Og de på Møller :-) ja der var det mye vetu svar.. nopp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 1, 2008 Jeg måtte bytte to av sensorene på en RS4 2.7, den gikk merbart dårligere før bytte. Etterpå ble den bra.Fant aldri helt ut av hva det var , men fikk bytta begge så ble det bedre. Og de på Møller :-) ja der var det mye vetu svar.. nopp! Sjansen for å få riktige råd her på forumet er nok endel høyere enn på Møller, ja... Sensorer som gir feil verdier til ECU vil garantert gi problemer. VAGCOM/diagnose verktøy har gjort feilsøking så sinnsykt mye lettere enn på gamle biler der prøve/feile metoden fortsatt gjelder. Det som er sprøtt er at mange verksteder fortsatt bruker den metoden... riktignok god unnskyldning for å selge ekstra deler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 1, 2008 Mye virrvarr rundt LMM her. Som nevnt er det ikke samme på S4 og RS4. Og når LMM er gåen går ikke bilen likt når man drar av pluggen. Bilen skal gå tilnermet likt med og uten LMM (når denne er i orden), men får mer bensin uten pga å unngå ras ved bogus signaler fra LMM. Den går iallefall ikke i nødmodus. Oljefilter og LMM er no go. Og org vag papirfilter til disse motorene flower minst like bra. Ang den temp.sensoren det prates om. Man får jo opp vanntemp på vagcom, vet ikke hvor denne henter info fra, men er vel trolig fra den nevnte sensor så da skulle det komme opp noen snedige tall der..? Gjelder for så vitt IAT også, DA går den i nødmodus/struper ladetrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 4, 2008 takker for mange gode svar. Jeg har litt ny info her.. 1.Da jeg kjøpte bilen virket ALT som det skulle. Men en kamerat var inne med bosch tester bare for å se etter feilkoder. Her fant han 2 feilkoder, 1.kjølevannstemp. 2.lambda indre motstand. Dette er de samme feilkodene som kommer opp hver gang vi sletter dem. hvorfor gikk bilen godt før, men ikke nå lengre når den har de samme feilkodene ? Det er derfor jeg ikke vil kjøpe ny lambdasonde osv. 2.Vi var inne med bosch tester igår også for å kontrollere div. og her fant vi bla.annet. Insugstemp IAT = 54 grader ved tomgang, kjørte en tur, sank sakte men sikkert nedover til 47 grader. Kjølevannstemp = 89 grader regner med dette er greit ? 3.Har snakket med forrige eier. han har hatt 3 rs4 totalt. han fortalte at han hadde samme problem på en annen, han brukte 4 mnd på å finne ut av problemet. da hadde han byttet lmm, lambdasonde, n75 osv. men her var problemet i chippen.. De måtte inn å legge chippen inn på nytt. Noen andre som har vært borti dette ? Det står mtm 420 chip i min ifølge forrige eier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 5, 2008 Noen andre som har vært borti dette ? Det står mtm 420 chip i min ifølge forrige eier. Du kan jo høre med BO racing om han har peiling på dette? Han er jo MTM forhandler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...