#26 Skrevet Mai 5, 2008 takker for mange gode svar. Jeg har litt ny info her.. 1.Da jeg kjøpte bilen virket ALT som det skulle. Men en kamerat var inne med bosch tester bare for å se etter feilkoder. Her fant han 2 feilkoder, 1.kjølevannstemp. 2.lambda indre motstand. Dette er de samme feilkodene som kommer opp hver gang vi sletter dem. hvorfor gikk bilen godt før, men ikke nå lengre når den har de samme feilkodene ? Det er derfor jeg ikke vil kjøpe ny lambdasonde osv. 2.Vi var inne med bosch tester igår også for å kontrollere div. og her fant vi bla.annet. Insugstemp IAT = 54 grader ved tomgang, kjørte en tur, sank sakte men sikkert nedover til 47 grader. Kjølevannstemp = 89 grader regner med dette er greit ? 3.Har snakket med forrige eier. han har hatt 3 rs4 totalt. han fortalte at han hadde samme problem på en annen, han brukte 4 mnd på å finne ut av problemet. da hadde han byttet lmm, lambdasonde, n75 osv. men her var problemet i chippen.. De måtte inn å legge chippen inn på nytt. Noen andre som har vært borti dette ? Det står mtm 420 chip i min ifølge forrige eier. Skulle være fine temperaturer det Har du ikke noe bilder av bilen? Hvilken farge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Mai 5, 2008 -har snakket med BO, mulig jeg leverer den inn til han for noen timer feilsøk.. -har desverre ingen bilder enda, men den er blå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Mai 7, 2008 For å kontolere det enkleste først så hadde jeg sjekket resirk ventilene. På RS4'en merker du ikke noe særlig til LMM problemet før den er "helt ødelagt" Vi hadde defekt LMM på Pappas RS4 og det merket vi ikke før vi var en tur i Tyskland. Den trakk så dårlig over 250 km/t;) Dette var uten sperre. Vi fikk kjørt den på rulle senere og da viste det seg at dreimomentet var nesten der det skulle være, men det manglet endel hk. Dette pga defekt LMM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Mai 7, 2008 For å kontolere det enkleste først så hadde jeg sjekket resirk ventilene. På RS4'en merker du ikke noe særlig til LMM problemet før den er "helt ødelagt" Vi hadde defekt LMM på Pappas RS4 og det merket vi ikke før vi var en tur i Tyskland. Den trakk så dårlig over 250 km/t;) Dette var uten sperre. Vi fikk kjørt den på rulle senere og da viste det seg at dreimomentet var nesten der det skulle være, men det manglet endel hk. Dette pga defekt LMM. Hvordan kontrollere dem ? jeg kan ikke høre at de lekker luft hvertfall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Mai 7, 2008 Skru de av bilen, bruk en "vakum pumpe" eller sug på den lille tappen (ikke tenk koffert nå) og hør/kjenn om det lekker. Det er jo mulig at det er satt på andre resirk ventiler når bilen ble chipet, og da er det jo lite sansynlig at det er disse som lager noe tull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Mai 13, 2008 Har levert bilen inn til BO racing, han så på bilen og mente det kunne være turbinen på eksossiden som var falt av, på den ene turboen (venstre) Han har ikke demontert eksos enda. men jeg vurderer å gjøre dette selv. Vet ikke om mange av dere har sett det, men jeg har en annen tråd hvor jeg har problemer med en klirre/rasslelyd på venstre side av motoren. Han mente det var en sammenheng her.. Men jeg har hatt av rør på insugsiden på denne turboen før for å kjenne på akslingen og den kjentes fin ut. men kom ikke til så godt så muligheten for at den ikke var helt 100% er jo der.. Dette fortalte jeg han men han mente det ikke var sikkert at jeg kunne kjenne det på insugsiden.. Men burde ikke den andre turboen fungere som den skal selv om den andre er defekt ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Mai 18, 2008 ingen som vet altså ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Mai 20, 2008 Da ringte verkstedet meg. De har demontert all eksos fra turbo og bak..og kjørt bilen på bukken, den venstre turboen går ikke rundt. Så her ble konklusjonen gåen turbo, og jeg får tilbakemelding imorgen på pris for arbeid og deler. 1.Hvor mye jobb er det å bytte venstre turbo ? 2.Bør begge turboer byttes ? km.stand er 95.000km. den andre turboen ser/kjennes bra ut. 3.Hvor mye koster en sånn turbo ? hvor er det rimeligst ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Mai 20, 2008 Hvis jeg har skjønt det riktig så må motoren ut av bilen for å bytte turbo, og hvis den ene turboen er død så ville jeg ihvertfall overhalt den andre eller evt. kjøpt ny der også. Men siden du allerede er hos B.O så er det vel nesten for dumt å sette motoren inn igjenn uten å bytte til litt større turboer: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Mai 21, 2008 Samt eksos med race.kat eller ute... men det var den lyden :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Mai 21, 2008 Har snakket med han om større turboer, han anbefalte meg å ikke bytte til større, og han mente at jeg ikke trengte å bytte den andre turboen iogmed at km standen var så lav, og med tanke på hvor god stand den andre turboen var.. Ja eksos kan jeg gjerne bytte nå, men det var de stive prisene da. Blir sikkert ikke billig å bytte turbo i utgangspunktet. Må få pris på det først. men jeg går nok for eksos fra cat og bak pga. lyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Mai 29, 2008 Jeg lurte på en annen ting her... det er jo ikke første rs4en som har problemer med at en turbo ryker på, er det noen som vet hva som gjør dette ? byttes det andre ting enn turbo og eksospakninger ? tenkte kanskje på oljetilførsel slange eller noe lignende.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Juni 9, 2008 ingen som vet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Juni 9, 2008 Min venstre turbo gikk på våler i helgen. Har raslelyd på samme måte som du beskriver og begynte så vidt å demontere i dag.Kjipt når sånt skjer men alt kan fikses Og ja bytt oljeslanger ved turbobytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Juni 10, 2008 kjedelig da...men vi står jo hvertfall i samme båt, så nå slipper jeg gjerne å ro alene.. vi får legge inn litt bilder/info hvilke ting vi bør passe på underveis osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Juni 10, 2008 Er vel mangel på nedkjøling av turboen etter kjøring som ofte er skyld i at turboen ryker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Juni 10, 2008 Er vel mangel på nedkjøling av turboen etter kjøring som ofte er skyld i at turboen ryker.. ja, grunnen til det er vel at hver gang man stopper motor etter grisekjøring uten nedkjøling, så stivner/brenner litt av oljen som ligger i tilførselslangen(e) (til turbo) seg fast på innsiden slangen, og dette bygger på seg litt og litt hele tiden og minsker oljegjennomstrømningen til turbo og den får dårigere smørning med tiden, og ender tilslutt i havari.. Og for å få litt fortgang på denne prosessen er det bare å slenge på litt 0-30w longlife olje som audi anbefaler...og kjør gjerne 30.000km før man bytter.. Dette med å la motor/turbo kjøle seg ned gjelder jo egentlig alle turbobiler, men er endel viktigere på turboer uten vannkjøling (f.eks turbonetics turboer osv) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Juni 11, 2008 Men da hadde du jo svaret på spørsmålet ditt...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Juni 13, 2008 Men da hadde du jo svaret på spørsmålet ditt...? hehe...ja, men kunne jo være det var noen andre lure ting som var kjent på disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet Juni 13, 2008 Min venstre turbo gikk på våler i helgen.Har raslelyd på samme måte som du beskriver og begynte så vidt å demontere i dag.Kjipt når sånt skjer men alt kan fikses Og ja bytt oljeslanger ved turbobytte. HMM...har du begynnt å demontere nå ? Jeg har fått ned motor nå, og tatt av turboer, først renner det ca 0.5 liter olje ut fra slangen på den turboen som jeg hørte lyder fra.. så når jeg tar av turboen så ser jeg at det ligger 2 store metallbiter nedi turboen, og de må ha kommet fra eksosmanifoild.. dette var altså på den venstre turboen (førerside) Så regner med du finner noe metallbiter i din turbo også vet ikke hvor disse kommer fra, men det må være noe greier inni manifoild.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet Juni 13, 2008 HMM...har du begynnt å demontere nå ? Jeg har fått ned motor nå, og tatt av turboer, først renner det ca 0.5 liter olje ut fra slangen på den turboen som jeg hørte lyder fra.. så når jeg tar av turboen så ser jeg at det ligger 2 store metallbiter nedi turboen, og de må ha kommet fra eksosmanifoild.. dette var altså på den venstre turboen (førerside) Så regner med du finner noe metallbiter i din turbo også vet ikke hvor disse kommer fra, men det må være noe greier inni manifoild.. Jeg skal ta den ut i morgen. Skjekk eksoskam også da disse er et svakt punkt. Hvordan var det å ta ut motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet Juni 14, 2008 Jeg skal ta den ut i morgen. Skjekk eksoskam også da disse er et svakt punkt.Hvordan var det å ta ut motor? Var greit nok å ta ut motoren, men jeg har funnet ut hvor delene som låg i turboen kommer fra, inni manifoilden er det rør fra hver enkelt syl. disse hadde løsnet og blitt revet istykker og deretter blitt blåst ned i turbo, men delene var såpass store at de ikke gikk inn i turboen. Men nå er jeg på leting etter ny manifoild. det er kun den venstre min som er defekt. Hvordan sjekke eksoskam ? B 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet Juni 14, 2008 Var greit nok å ta ut motoren, men jeg har funnet ut hvor delene som låg i turboen kommer fra, inni manifoilden er det rør fra hver enkelt syl. disse hadde løsnet og blitt revet istykker og deretter blitt blåst ned i turbo, men delene var såpass store at de ikke gikk inn i turboen. Men nå er jeg på leting etter ny manifoild. det er kun den venstre min som er defekt. Hvordan sjekke eksoskam ? B ta av toppdeksel og se om det er slitasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet Juni 14, 2008 Da var motor og gir ute på min også.. Brukte vel ca 5 timer. På turboen min var det kun eksos delen som var rasa. Litt skade på impeller på luft siden men ikke noe slark. Når det gjelder eksosmanifold så var det ikke noe som har løsnet fra den.. kan ikke se at det er noe som kan løsne heller. Så nå er det bare å bestille nye turboer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet Juni 14, 2008 Tial har jo et greit sett med turboer til disse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...