#1 Skrevet April 28, 2008 Hei. Skal ha ut siderutene bake på en golf 4 til en kompis av meg som skal bytte disse grunnet en hund som lager MASSE riper i glassene bake.... Er det vanskelig å få vinduene ut? Noe spesiellt jeg må ta høyde for før jeg setter igang? Har bare hatt av dørtrekket såvidt på den ene sida og ser at det er endel 6-kant bolter som holder ei plate på plass der... Noen som har byttet bakrute før og kan gi noen tips? (fant ingenting om det her inne hvertfall) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 28, 2008 Om det er 4 dørs å du skal ha ut rutene som du kjører opp å ned med heis så er dt å ta av dørtrekket som du har fått til, samt å skru ut to skruer som sitter bak to gummi "lokk" så er dt bare å trekke ut ruta.. de rutene som dt ikke er heis på vet jeg ikke hvordan du går frem på, selv om jeg skulle likt å vist;) Mvh Joachim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 28, 2008 Dette er en 4 dørs ja med el vindu rundt om... skjønte ikke helt hva du mente her? Hvilke ruter er det ikke heis på? Elektriske eller vanlige sveive vindu? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 28, 2008 Han mener vel på 2 dørs utgaver, med faste ruter bak gjerne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 28, 2008 Ach zu! Da skjønner jeg... Da kan jeg vel fortsette med om noen her vet om jeg vil støte på problemer med å få ut ruta eller er det bare løsne bolter og dra rett ut? Sitter ikke noe metall greier nede på ruta som er "klemt fast" som hinder at jeg får den opp? Hvordan er det når den skal tilbake? Er det noe forhåndsregler her eller bare tut å kjør? Hvor er disse gummiproppene som skal ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 28, 2008 bare å dra ut etter du har løsnet bak gummiproppen(e) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 28, 2008 bare å dra ut etter du har løsnet bak gummiproppen(e) Hvor er disse proppene? Oppe eller nede eller?? Er bare så lett når jeg kommer meg dit i ettermiddag så veit jeg hva jeg skal gjøre Takker for svar så langt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 28, 2008 Han mener vel på 2 dørs utgaver, med faste ruter bak gjerne? stemmer Edit: proppene er de gummilokkene du ser. bare å dra de ut så er dt vel en 10mm skrue bak der ,løsne den å dra ut ruta:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 28, 2008 sitter ett stort lokk rett under vindusmotoreren. vipp av dette og kjør ruten ned til du ser hvordan det er festet igjennom den gummiproppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 28, 2008 Okey... nå klør jeg meg litt i hue... har lokalisert hvor ruta er festa... men det er ingen form for skrue der... kun en plastikk dært som går gjennom ruta nede og later til å holde den på plass.... er det noen fremgangsmåte her får å få løsna ruta på? Er tross alt glass så orker ikke bruke makt for å få den ut! Anyone? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 28, 2008 Bare og dytte ut denne så er ruta løs. den detter som regel oftes ned i døra da og da må man av med metallplata. men denne er enkel og få av når ruta er ute 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 28, 2008 Bare og dytte ut denne så er ruta løs. den detter som regel oftes ned i døra da og da må man av med metallplata. men denne er enkel og få av når ruta er ute Har forsøkt å dytte på denne plast "spliten" men den rikker seg ikke... er utrolig trangt inni dær for å si det sånn Er det bare å presse på kanten så skal den komme ut eller er det noe gærnt jeg gjør? Plasten har faktisk begynt å briste for meg... På bildet synes den hvite plast greia som tilsynelatende holder ruta på plass samt en vaier som går midt i mellom.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 28, 2008 Er det ikke to hylser der som på boran? Da må du bruke f.eks en treskrue som du skrur såvidt inn i den første plasthylsen og drar ut denne.(Tror ikke det går å presse den innover) Så tar du ut den andre med en nebbtang eller lignede. Blir også MYE enklere å ta ut ruten om du fjerner den klips/tingen som står inne i stolpen som skiller de to rutene på bakdøren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 28, 2008 Er det ikke to hylser der som på boran?Da må du bruke f.eks en treskrue som du skrur såvidt inn i den første plasthylsen og drar ut denne.(Tror ikke det går å presse den innover) Så tar du ut den andre med en nebbtang eller lignede. Blir også MYE enklere å ta ut ruten om du fjerner den klips/tingen som står inne i stolpen som skiller de to rutene på bakdøren Hmmm.... interessant! Er slik at de går inn i hverandre ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 28, 2008 Vet hvordan det skal gjøres. Men er så vanskelig og forklare det uten bilder Er også greit å prøve å holde den wiren til side når du drar ut "tappen" slik at denne ikke er i veien 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 28, 2008 Har forsøkt som du sa å ta en skrue inn i den tappen og trekke den mot meg men den sitter dønn fast! Gir snart opp her! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 28, 2008 Kan være den sitter litt. Prøvd å ha på en liten smule smøring der da? Evnt lirke litt på vinduet mens du prøver? Ut fra bildet ser det også ut som du må ha vinduet litt høyere opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 28, 2008 Kan være den sitter litt. Prøvd å ha på en liten smule smøring der da? Evnt lirke litt på vinduet mens du prøver? Ut fra bildet ser det også ut som du må ha vinduet litt høyere opp. Neida... er bare vinkelen på kameraet... skal forsøke med litt lubrication 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 28, 2008 Okey... ruta er løs men vi hadde litt problemer med å få den ut... gadd ikke mer i kveld. Er det en enkel fremgangsmåte for å få den ut på? Trenger jeg å pelle vekk pakningene rundt eller skal det holde å fjerne de "klips/tingen som står inne i stolpen som skiller de to rutene på bakdøren" som det blir forklart over her? Forsøkte bare 2-3 ganger og det kunne se ut som ruta "låser" seg i pakninga når jeg drar den opp slik at jeg ikke får den ut?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 28, 2008 Er greit å ta ut pakningen. Jeg bruker å gjøre det. Og så heller legge i mellom noe tynn håndkle eller lignede når jeg skal sette på plass nye ruten for å unngår riper Trenger ikke ta av den klipsen heller, men er jo gjort på 5sekunder med et lite skruhjern, og det blir mye enklere og få lirket ut ruten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 28, 2008 Er greit å ta ut pakningen. Jeg bruker å gjøre det. Og så heller legge i mellom noe tynn håndkle eller lignede når jeg skal sette på plass nye ruten for å unngår riper Trenger ikke ta av den klipsen heller, men er jo gjort på 5sekunder med et lite skruhjern, og det blir mye enklere og få lirket ut ruten Okay! Skal prøve på det imorgen! Er det forresten samme prosedyre på frontrutene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 2, 2008 Jeg har nå fått byttet rutene på Golfen til kompisen min, det gikk smertefritt! Jeg har lenge vurdert å ta ut rutene på min egen bil for å legge solfilm på disse. I den forbindelse laget jeg en guide som kanskje kan benyttes av flere i fremtiden siden jeg ikke fant noe skikkelig DIY her inne på akkurat dette. Link til DIY/HOWTO'en: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=121081 Mvh Lars Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...