Anbefalte innlegg

Vifta på bilen min er på bærtur. :(

Bilen er forresten ein 1985 Audi 80cc

 

Når eg startar den så høres den ut som eit helikopter nesten. Utrulig høg dirring. Vifta funkar heller ikkje på 1. stille og berre av og til på 2. stille.

 

Av og til virkar vifta som den skal, men så køyrer eg over ein hump og det begynner å skrangle igjen...

 

Opna opp panseret og då kom lyden frå den "boksen" som er midt på rett framfor frontruta.

 

Nokon som veit kva det kan vere? : klø : Eit lager eller noko? :confused:

 

Er godt å ha vifte om vinteren! :P

 

Og ja, utrulig dårlig forklart :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sannsynligvis et tørt løvblad som har lagt seg nedi der og dirrer, akkurat som vi festet papplater som lå inntil sykkeleikene for å lage MC-lyd når vi var små poder :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, lurte litt på det eg også..., men går det an å komme til uten å skru ut dashbordet? : klø : går det an viss eg skrur ut den "boksen" under panseret? : klø :

Men vil vifta lage så forferdelig lyd av eit løvblad då? Og vil det forårsake at vifta ikkje vil virke i det heile tatt av og til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du skal komme til ovenifra og det er nok et fremmedlegeme som forårsaker lyden, men om dette er grunnen til at vifta ikke går som den skal er jeg usikekr på. På Golf 2 og 3 vet jeg i hvertfall at resistoren (som styrer viftehastigheten) pleier å gå i stykker etter en del år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Jeg tror du skal komme til ovenifra og det er nok et fremmedlegeme som forårsaker lyden, men om dette er grunnen til at vifta ikke går som den skal er jeg usikekr på. På Golf 2 og 3 vet jeg i hvertfall at resistoren (som styrer viftehastigheten) pleier å gå i stykker etter en del år.

 

Ovenifra som framme i den boksen altså? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, tror det ja. Har aldri vært inni der og rota selv da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan prøve i morga då ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vore ute og styra litt no...

Skrudde av det dekselet/beskyttelsen over sjølve vifta og starta bilen og starta vifta... Då funka den så klart som den skulle, men fann ut at det er ganske masse slark i vifta. Merka at når vifta datt litt ned så begynte den å lage lyd.

 

Så grunnen til at den begynner å lage lyd er nok vibrasjonar i bilen. Det er heller ikkje rart at den begynner å lage lyd når eg køyrer over humpar..

 

Men er det nokon som veit om det går an å stramme opp vifta?.. Er ein mutter i midten av vifta der, men kom ikkje til med verktøyet mitt :(

 

Og viss det ikkje går an å fikse... Nokon som har peiling på kva det vil koste for ei sånn på ein skrot? Eller nokon som kanskje har ei liggande? Prisen skal vere minimal, då eg er student og bilen skal vrakast etter vinteren! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

Har vore ute og styra litt no...

Skrudde av det dekselet/beskyttelsen over sjølve vifta og starta bilen og starta vifta... Då funka den så klart som den skulle, men fann ut at det er ganske masse slark i vifta. Merka at når vifta datt litt ned så begynte den å lage lyd.

 

Så grunnen til at den begynner å lage lyd er nok vibrasjonar i bilen. Det er heller ikkje rart at den begynner å lage lyd når eg køyrer over humpar..

 

Men er det nokon som veit om det går an å stramme opp vifta?.. Er ein mutter i midten av vifta der, men kom ikkje til med verktøyet mitt :(

 

Og viss det ikkje går an å fikse... Nokon som har peiling på kva det vil koste for ei sånn på ein skrot? Eller nokon som kanskje har ei liggande? Prisen skal vere minimal, då eg er student og bilen skal vrakast etter vinteren! :P

 

Har en liggende fra Audi 90 1986mod, husker bare ikke hvordan jeg plukker den ut :) Kom med ett bud på pm så blir vi vel enige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100 kroner? : klø ::P

Men lurer på om heile driten har tatt ferie no... :(

Vil ikkje ein gong starte no... Kan det vere vifta då? Vil vel i det minste bli litt lyd? : klø : Har sjekka sikringa..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta plukker du jo ned i underkant, bak hanskerommet.. Motstanden har gått to(!) ganger på min typ89.. Den andre gangen var den helt ny også, mistenker at det var el-trøbbel som tok den sist gang..

 

Hvis vifta ikke går i hele tatt ville jeg sjekka opp motstanden. (resistoren)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resistoren/Formotstanden var årsak til:

1: Ulyder fra vifta

2: Hele vifta stoppet opp

 

Dro på skroten med avbitertang og plukket med meg en formotstand (den grønne sylinderformede saken som det går noen (4?) ledninger inn på).

 

Vifta funka til bilen ble "gravlagt". Dette var en 82 GT som har samme vifte som din.

 

PS! Det ligger en skrot ut mot Elnesvågen (kjør gjennom tunellen og et par km til). Han var en real kar å ha for meg når jeg var student i Molde for to år siden. Hjalp meg med å sveise drivakslinger og skaffet nye brukte deler til gt'n. Han har sikkert noe å hjelpe deg med. Ligger også en skrot oppe i årødalen (heter den ikke det da) (sving av mot skaret før tunellen og kjør ca 200meter. Ta av til høyre. Lønsethagen har vel en MB-forhandler på venstre side der).

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Vifta plukker du jo ned i underkant, bak hanskerommet.. Motstanden har gått to(!) ganger på min typ89.. Den andre gangen var den helt ny også, mistenker at det var el-trøbbel som tok den sist gang..

 

Hvis vifta ikke går i hele tatt ville jeg sjekka opp motstanden. (resistoren)

 

På typ 89-> sitter vifta over hanskerommet på innsiden av coupeen. På typ 81/85 sitter den mellom motorrom og frontrute, midt på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom Sture kjører, kan jeg godt bli med på en guide-tur til alle som har deler til vag. :D Det er en to-tre stykker heroppe. Du har nevnt to.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

På typ 89-> sitter vifta over hanskerommet på innsiden av coupeen. På typ 81/85 sitter den mellom motorrom og frontrute, midt på.

Trodde Sture også kjørte typ89, my bad ;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*few*

Ei veke uten forumsurfing no og det begynne å bli j**** kaldt!

Måtte kjøre med frossen frontrute og til skulen i dag... brrr

 

Den dingsen rett framom frontruta ja på midten er den som lagar lyden. Er det resistoren? : klø : Det er i alle fall ei vifte der! (som gikk rundt når den funka)

 

Skal sjå kva eg får til.., oss kan kanskje ta ein tur på sightseeing ja Knut Arne : ja :

 

Får sjå kva eg får til først. Skal køyre mammabil til neste veke så det :P (Toyota Carina) Det er i alle fall varme i den : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

resistoren/motstanden er den som sørger for at du har flere trinn på vifta di :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

*few*

Ei veke uten forumsurfing no og det begynne å bli j**** kaldt!

Måtte kjøre med frossen frontrute og til skulen i dag... brrr

 

Den dingsen rett framom frontruta ja på midten er den som lagar lyden. Er det resistoren? : klø : Det er i alle fall ei vifte der! (som gikk rundt når den funka)

 

Skal sjå kva eg får til.., oss kan kanskje ta ein tur på sightseeing ja Knut Arne : ja :

 

Får sjå kva eg får til først. Skal køyre mammabil til neste veke så det :P (Toyota Carina) Det er i alle fall varme i den : ja :

 

Resistoren er en grønn sylinderformet sak som ligger på tvers foran vifta, under løv-dekselet. Om du plukker på høggern, husk å få med nok ledning til å feste ei kabelsko i, så kan du enkelt skjøte med de ledningene som ligger der.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så resistoren er den dingsen som ledningane er festa på altså? :)

Kor masse må eg ut med for noko sånn med ein hoggar? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

Så resistoren er den dingsen som ledningane er festa på altså? :)

Kor masse må eg ut med for noko sånn med ein hoggar? : klø :

 

Jepp, det er det. En enkel sak mao.

 

Jeg ga en hundrings, men er du heldig får du en. Sjekk km-stand på bilen du plukker fra da...så kan du få en pekepinn på hvor lenge den er brukt. jeg bytta på 300' ca.(km-telleren virket sjelden fra 285'...)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min sin har gått 290` så det kan stemme bra det ;)

Er det vanskelig å bytte den då eller..? : klø :

Skrudde av løvdekselet her ein dag... Er det berre å drage heile driten rett opp eller...? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kabelskotang og kabelsko går det som en lek. Bare å skjøte sammen de ledningene med lik farge. Skru løst løvdekselet, og ta det av. Tror ikke du trenger å ta opp hele viftemotoren, resistoren/formotstanden er "festet" med et slags stål"klips", som du trekker ut i begge ender. Da blir den løs, og lett å arbeide med :)

 

ew

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er greit nok, men skulle kanskje ha hatt ei ny vifte også... Det er den som bråkar fordi det er så masse slark i den at den "dett" ned i kanten slik at det begynner å bråke...

 

Nokon som har erfaring med å ta ut vifta..? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta i gt'n min bråkte også veldig, men det forsvant da jeg bytta formotstand. Prøv det først, så får du eventuelt dra tilbake til høggern å hente vifta du tok formotstanden fra :)

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mykje om og men, kom endelig resistoren til meg og no er eksamensperioden over, så eg tenkte eg skulle fikse vifta i dag :)

MEN nei da: Bytta resistoren, klipe ledningane og lodda dei fast i kvarandre, men ikkje liv i vifta... :( Ser ut som det blir verksted på bilen min no.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.