2.5TDI (V6) rykker litt på lavt turtall

Anbefalte innlegg

Har fått en noe irriterende feil nå. Ved turtall mellom 1500-2000 får jeg veldig ofte en rask rykking (nesten om å kjøre på "vaskebrett" bare mye svakere). Ikke veldig kraftig, men er merkbart og fryktelig plagsomt. Gir jeg litt mer gass forsvinner det og slipper jeg gassen helt blir det også borte. Går som den skal ellers og er ikke noe tull ved pådrag eller giring (Tiptronic). Det er kun i reisteret 1500-ca.2000 hvor det er problemer. Feilen er også i alle gir så sant turtallet er i nevnte register. Har ikke kjørecomputer, men virker som at forbruket har steget noe uten at jeg har tatt en skikkelig måling.

Feilen er uavhengig av motortemp og rimelig konstant selv om feilen av og til er helt borte. Har ikke lest av feilkoder, så det er kanskje et greit sted å begynne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det problemet på min, kom oftest når jeg lå på ca 1500-2000rpm med "halvgass". Gikk jeg av gassen noen sekunder forsvant det, men kunne komme tilbake om jeg gikk på gassen igjen.

Da var det ventilene som hadde kokset slik at de hang fast i åpen/lukket stilling.

Min var da en 00 modell gått rett over 200k km, orginal 180hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det problemet på min, kom oftest når jeg lå på ca 1500-2000rpm med "halvgass". Gikk jeg av gassen noen sekunder forsvant det, men kunne komme tilbake om jeg gikk på gassen igjen.

Da var det ventilene som hadde kokset slik at de hang fast i åpen/lukket stilling.

Min var da en 00 modell gått rett over 200k km, orginal 180hk.

 

Toppene på motoren ble overhalt for ca. 8000km siden, så skulle vel tro det da var i orden? : klø :

Symptomene du beskriver er dog av samme karakter som på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel an på hva som ble gjort under overhalingen.

Noen av mine ventiler ble skiftet da ventilstammen hadde begynt å irre, mens noen bare ble rengjort og satt tilbake. Dersom de har overhalt toppen uten å plukke ut ventilene, kan det jo fortsatt være koks og dritt der? Jeg ville undersøkt med den/de som gjorde jobben.

 

Det var kommentaren om vaskebrett som gjorde at jeg kjente meg igjen, for jeg trodde først at det var noe i understellet første gangen jeg kjente det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel an på hva som ble gjort under overhalingen.

Noen av mine ventiler ble skiftet da ventilstammen hadde begynt å irre, mens noen bare ble rengjort og satt tilbake. Dersom de har overhalt toppen uten å plukke ut ventilene, kan det jo fortsatt være koks og dritt der? Jeg ville undersøkt med den/de som gjorde jobben.

 

Det var kommentaren om vaskebrett som gjorde at jeg kjente meg igjen, for jeg trodde først at det var noe i understellet første gangen jeg kjente det. :)

 

Da skal jeg ta og forhøre meg med verkstedet som gjorde jobben :)

Håper det er noe annet som er problemet, for det er vel ikke akkurat en liten jobb å få ut ventilene : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde noe lignende problem på min Passat 2,5Tdi, dog på noe høyere turtall - den lå å skiftet mellom 4. og 5. gir ved høyt turtall.. Fikk da feilmelding på nåleslagsgiveren... (tror jeg den heter) skal vist være den som bestemmer hvor mye diesel pumpa skal gi... litt på tynn is her.... men synes symptonene lignet litt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den lå å skiftet mellom 4. og 5. gir ved høyt turtall..

 

Som at den girer? Det var ikke noe problem hos meg, kunne få "hoppingen" uansett om jeg kjørte den i tip-modus eller automat, og uansett gir.

 

Er jo litt jobb å plukke av og ut med ventilene da, fikk det heldigvis på garantien, så vet ikke pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg ringt tidligere eier av bilen og han mente rimelig sikkert at han hadde fått beskjed av verkstedet at ventilene vært tatt ut og sjekket. Han skulle kontakte de som hadde utført jobben og gi meg tilbakemelding.

 

Hva er mulig(e) årsak(er) dersom irr/koks på ventilstammene ikke er problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.