Fargekoder orginal tilhengerkontakt Audi

Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med at sikringen til venstre parklys/baklys på bilen min går til stadighet.. Nå er problemet løst, feilen var ganske enkel å finne:

 

Tok en titt og fant noe skikkelig surr og rot av koblinger til hengerkontakten.. Noen som har koblingsskjema for original tilhengerkontakt til type 44/type 89?

 

Legger ved et bilde av elendigheten.. Slike klemmer har ingenting å gjøre noe sted etter min mening.. :D

ledning.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, men den enden der har jeg oversikt over.. Det jeg tenkte på var hvordan hengerfestekontakten er koblet inn i bilens ledningsnett når hengerfeste er montert fra fabrikk.. Å "tjuvkoble" på det ene baklyset er uansett en elendig løsning, så når jeg kobler det inn igjen skal jeg gjøre det ordentlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å lodde eller benytte en annen metode som du synes er ok. Bruk dioder mot hengerfeste for å unngå at bilen elektronikk, får hikke.

Eller enda bedre, brukt dioder mot relè / elektronikk (f.eks. NPN), men dette er jo å overdrive da. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På C4 er det kabelsko på alle ledningene, som koblet til ledige plasser i lyktene på begge sider. Da er det gjort skikkelig, ganske greitt å finne ut hvor de skal også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på det samme som Eyvind i sin tid, denne gangen til orginalt ledningsnett på S4 1994 mod:

 

Noen som har oversikt over hvilke fargekoder fra orginalt ledningsnett som skal hvor i 7 polt tilhengerkontakt?

 

Følgende fargekoder kommer ut fra orginalt ledningsnett på en 100/S4 C4, og de går rett inn i en stor kabelbunt så det ikke går an å følge dem videre.:

Grå/hvit - var ikke i bruk (spekulerer i om det er til tåkelys, men da burde den vært tykkere)

Brun (litt tykkere) - var ikke i bruk

Rød/brun (litt tykkere)

Rød/blå (litt tykkere)

Sort/grønn

Grå/rød

Rød/sort

Grå/sort

Sort/hvit

Blå/rød

 

Hvilke skal hvor på den 7 polte kontakten? (i parentes "standardfargene" til ettermontering av slik kontakt)

1/L (gul)-venstre blink - er den sort/hvit?

2/54G (hvit) - tåkebaklys (pleier å være litt tykkere)

3/31 (sort) - jord (pleier å være litt tykkere)-

4/R (rød)- høyre blink - er den sort/grønn?

5/58R (grå) - bak høyre - er den grå/rød?

6/54 (blå) - brems - er den rød/sort?

7/58L (grønn) - bak venstre - er den grå/sort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det ettermonteres hengerfeste er det langt fra unormalt at verksteder henter strøm fra baklysene?

 

Steinar: Brun på bil er vell som hovedregel jord. Om jeg skulle angrepet dette selv så hadde nok jeg bare gått løs med måleintrument og testet brems, blink, tåke/rygge og konstant for kjørelys i tur og orden. Om kjørelys høyre og venstre byttes om så spiller det jo egentlig ingen rolle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det ettermonteres hengerfeste er det langt fra unormalt at verksteder henter strøm fra baklysene?

 

Steinar: Brun på bil er vell som hovedregel jord. Om jeg skulle angrepet dette selv så hadde nok jeg bare gått løs med måleintrument og testet brems, blink, tåke/rygge og konstant for kjørelys i tur og orden. Om kjørelys høyre og venstre byttes om så spiller det jo egentlig ingen rolle :)

 

Brun er ikke jord her - den brune var blindet og ikke boblet til, samme med grå/hvit.

Tipper jord er rød/brun eller rød/blå utifra tykkelsen.

 

Kan selvfølgelig bruke prøvelampe, men enklere å vite det. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt problemer med at sikringen til venstre parklys/baklys på bilen min går til stadighet.. Nå er problemet løst, feilen var ganske enkel å finne:

 

Tok en titt og fant noe skikkelig surr og rot av koblinger til hengerkontakten.. Noen som har koblingsskjema for original tilhengerkontakt til type 44/type 89?

 

Legger ved et bilde av elendigheten.. Slike klemmer har ingenting å gjøre noe sted etter min mening.. :D

 

Jeg fant faktisk slike tilsvarende klemmer på min bil, allroad 2.5 tdi, som ble kjøpt som Jahreswagen fra Audifabrikken av meg i 2003. Ingen private hadde tuklet med den! Det var 3-4 stk innenfor dekslet nederst på A-stolpen ved venstrebenet, hvor det er en stor kontakt med en hel del ledninger inn på. Husker ikke hva de går til. Men det var kanskje noe ifm testing av et eller annet, som stod igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra sikker på at den brune er jord fordet om den ikke var i bruk :) Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.