#1 Skrevet April 28, 2008 Har fått en stygg rustflekk under gummilista ved innstegslista på Poloen min. Er på førersiden det er snakk om... Den har kommet i løpet av de 2-3 siste månedene... Hvordan kan jeg forhindre at denne sprer seg/fjerne den? Vil gjerne slippe å lakke opp, men hele flekken er under gummilista nå da... Så går vel kanskje ant å slipe, så pensle på et middel av noe slag? Eller? Tips mottas med takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 28, 2008 Sandblåse, kline på med 2k grunning og krysse fingrene for at grunningen har samme farge som bilen dersom du absolutt ikke vil lakkere det. Men det trenger ikke være mye stress å få flekket ut over der rustskaden er. Anbefaler på det sterkeste å få lukket det skikkelig ellers kommer det garantert tilbake og man må gjøre det samme om og om igjen til det ikke er mer stål igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 29, 2008 Kan godt dekke med lakk... Men det er på en usynlig plass, vil gjerne ikke rote til lakken rundt.. Så tenkte kanskje at jeg kunne slipt vekk rusta på ett vis, for så å dekke det med noe rusthemmende? Også bare penslet på litt lakk? Eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 29, 2008 Dekk til lakken rundt med maskering før du begynner å pusse og slik, så slipper du riper og sånt også som følge av verktøybruk. Rusthindrer ja...men få vekk mest mulig rust først. Har du tilgang på trykkluft koster en punktsandblåser nesten ingen ting. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80612 Den vil strippe ned til metallet, og gi en god heft for grunning og lakk. Pensle på funker bra ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 29, 2008 det finnes jo og rustbullet. åsså har du det som du pensler på som løser opp rusten og lager et steinhardt lag rundt som stopper videre rust. men husker ikke hva det heter akuratt nå. men skal finne det ut nå. de brukte det på f.eks discovery på det dærre programmet hvor de pusset opp biler og tok fortjeneste ved salg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 29, 2008 Har du tilgang til trykkluft så kjøp sandblåseutstyr, bedre å fjerne rusta enn å pakke den inn i et produkt samma hva de lover. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 30, 2008 er jo enig i det og da:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 30, 2008 start med å sandblåse som de fleste andre foreslår. så bruk et stoff som heter Ferrobet sprayes på (kjøpes flere plasser) pusser/tørk av det som er løst etterpå . grunn det å lakkere /pensel etterpå. holdt i 4 år til meg hvertfall ikke antydning til at rusta har kommet tilbake 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 30, 2008 Brunox er jo fin å pensle på rust, den danner om rusta til en epoxy masse. så er det bare å pusse, grunneog lakke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 30, 2008 Hm, mange fine forslag her nå. Får skrive opp navnene på de forskjellige stoffene og høre på den lokale lakk-butikken på fredagen. Rusta var ikke der for to måneder siden, så den har kommet fort... Derfor hadde det vært fint å stoppe spredning så fort som råd, antar jeg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 30, 2008 Ett annet triks kan også være å skylle med ferskvann, siden det sannsynligvis er salt i rusten som ligger der. Og om du maler noe stoff på, så vil fortsatt saltet ligge i nærheten av metallet, under stoffet. Så på Chelade, som jeg har brukt med hell noen ganger for å omdanne rust til...tja...svart rust.. stod det på påføringsanvisningen at en budre vaske med vannbasert avfetting før påføring. Så alltid lurt med rustarbeider å skylle med vann også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 30, 2008 Vasket grundig der senest i dag, for å se skaden mer nøyaktig... Så litt større ut enn det faktisk var, da det hadde blitt dratt ut litt ruststøv. Men fortsatt nok da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 7, 2008 start med å sandblåse som de fleste andre foreslår. så bruk et stoff som heter Ferrobet sprayes på (kjøpes flere plasser) pusser/tørk av det som er løst etterpå . grunn det å lakkere /pensel etterpå. holdt i 4 år til meg hvertfall ikke antydning til at rusta har kommet tilbake Brunox er jo fin å pensle på rust, den danner om rusta til en epoxy masse. så er det bare å pusse, grunneog lakke. Begge disse produktene er altså ideelle for en gammel Passat som bør "flekkes" opp på hjulbuer og dører for å se litt penere ut, men også å beholde litt struktur? Dere ser her sikkert hvorfor en liten kjapp fikserunde på siden av Rust-Eze'n hadde gjort seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 7, 2008 Den der er nok beyond brunox. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 7, 2008 Andre muligheter da? Pusse ned og klaske på stålplast? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 7, 2008 Skal du redde denne, så vil jeg si at du nesten må bytte hjulbuer, kanaler og nedre plate på dørene. Er den verdt det? det er opp til deg, men jeg syntest ikke det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 7, 2008 nah, redde er nok feil ja. Karosseriet er ikke verdt det. Men om jeg kunne fått på noe, formet det, grunnet og lakkert det så det ser litt mindre jævlig ut hadde jo det vært en god ting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 9, 2008 hehe funker oppskriften min på den også , bare legg til stålplast før du grunnerlakkerer . trenger ikke all verdens TLC den det så ser den mye bedre ut. quick fix 2-3 timer jobb så ser den bra ut hvertfall et par år til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 9, 2008 Noe tips til butikker i Trondheim som selger slik Ferrobet? (Er det et bestemt produkt, med videre spesifikasjoner, eller duger det å høre etter kun Ferrobet?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 10, 2008 torshov bilrekvisita var det jeg kjøpte sist hvertfall. de har både store og små flasker. Tror det stod oppe på disken på butikken på stom sentret (city syd ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 10, 2008 Du må ha en stor, eller to 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 10, 2008 Har prøvd en del forskjellige rust midler. Det eneste jeg er fornøyd med er en pakke fra NCT (Norwegian Chemical Technique) De har stort sett rettet markedet sitt mot offshore og industri, men etter voldom pågang etter at noen på offroad.no fikk øyene opp for dette "vidundermiddelet" så har de nå begynt å selge små pakker til private. (kjipt å kjøpe rustfjerning i 20L spann?) Pakken består av: Corrofix Rustkiller FerroPrimer IsoGrunn Siterer fra sidene deres: Fremgangsmåten er kortfattet følgende: 1. Løs rust slipes/pusses bort 2. Corrofix Rustfjerner smøres på. Corrofix nøytraliserer og fjerner rusten i porene. Samtidig "åpnes" metallet for å ta imot Rustkiller EXP. 3. Rustkiller EXP påføres. Rustkiller trenger dypt inn i metallets porer og nøytraliserer de galvaniske spenningene. Rustkiller ekspanderer under herdingen og gir ekstrem vedheft og tetting. 4. Like deler med FerroPrimer og Rustkiller blandes sammen. Det gis to strøk av denne blandingen. Rusthindrende teknologier i FerroPrimer og Rustkiller utfyller hverandre og gir topp beskyttelse mot videre rustangrep. 5. Det hele avsluttes med IsoGrunn som gir en pussbar, isolerende og rustbeskyttende overflate som tåler de mest aggressive billakkene. IsoGrunn gir ekstrem god vedhelft både nedover mot FerroPrimer og oppover mot billakken. Har testet dette på div ting, b.la en bakaksel, det er helt sykt hvor blankt det blir etter første runde med Corrofix, den etser bort alt som ikke er rent metall. Så er det bare å skylle med varmt vann, og på med Rust killer EXP. Koster en del mer enn det du får på biltema osv, men flaskene er drøye, og du får et bedre resultat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 10, 2008 kjipt om buene forsvinner helt og da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...