#1 Skrevet April 28, 2008 Er 1 Ah er i Noreg det samme som ein 1 Ah i usa? Har høyrt snakk om at det ikkje er likt men stemmer det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 28, 2008 Vel, 1 Ah = 1 ampere time.. trodde dette var likt over hele kloden.. ville blitt litt rart om ikke 1 kilo er det samme over alt også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 28, 2008 1Ah er nok det samme om du står midt i tykkeste New-york eller midt i skogen langt inne i Seterdal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 28, 2008 Eg trur også at det er likt her og der. Men eg meiner å høyrt at amerikanerene bruker ein lavere verdi for Ampere'n. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 28, 2008 Tenker du på forskjellen på DIN og SAE kanskje? det er jo ett begrep for hvor mye batteriet leverer i kaldstart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 28, 2008 1 Ah er alltid 1 Ah uansett hvor man er. Det er imidlertid ulike måter å oppgi et batteris kapasitet på, et par eksempler er: CCA (Cold Crank Amps), MCA (Marine Crank Amps) og HCA (Hot Crank Amps)...sistnevnte er lite brukt i Norge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 28, 2008 Glem alt du hører ang. EUR/USA. Ohms lov gjelder uansett om du er her eller der. U=R*I, eller I=U/R om du vil. Ladespenning og forbuk er noe helt annet, og her er det forskjeller i forhold til hvor du befinner deg. Ah er en angitt (oppgitt) verdi fra produsent på hvor lenge de kan opprettholde spenningen over 12VDC i forhold til relativ last/tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 28, 2008 Tenker du på forskjellen på DIN og SAE kanskje? det er jo ett begrep for hvor mye batteriet leverer i kaldstart. Nei det er ikkje det, eg veit forskjellen på dei:) Men kan dei forskjellige produsentene belaste batteriene med forskjellige verdier for og komme fram til tallene dei får? Eks. at amerikanerene belaster batteriene hardere på samme tida? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 29, 2008 Nei det er ikkje det, eg veit forskjellen på dei:) Men kan dei forskjellige produsentene belaste batteriene med forskjellige verdier for og komme fram til tallene dei får? Eks. at amerikanerene belaster batteriene hardere på samme tida? Ja, det kan være noe forskjell, men det skal ikke være veldig mye. Hvis du benytter CCA eller MCA, avhengig av batteritype, så skal det være nokså likt. Er det noe spesielt du tenker på eller er det bare generelt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 29, 2008 Ja, det kan være noe forskjell, men det skal ikke være veldig mye. Hvis du benytter CCA eller MCA, avhengig av batteritype, så skal det være nokså likt. Er det noe spesielt du tenker på eller er det bare generelt? Nei det var bare generelt eg tenkte. Eg er på jakt etter batteri men er veldig i tvil kva eg skal gå for. "Vedlikeholdsfritt" eller "gele" batteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 29, 2008 Nei det var bare generelt eg tenkte. Eg er på jakt etter batteri men er veldig i tvil kva eg skal gå for. "Vedlikeholdsfritt" eller "gele" batteri. Hva skal du bruke det til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 29, 2008 Eg skal bruke det både som start batteri og til stor stereo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 29, 2008 Eg skal bruke det både som start batteri og til stor stereo. I utgangspunktet ville jeg montert 2 batterier. Ett helt vanlig bilbatteri til start (som allerede står i bilen) og ett ekstra batteri, Optima eller tilsvarende, til stereoanlegget...siden du sier det er stort... Det er relativt enkelt å koble opp også egentlig. Du trenger ikke noe særlig mer enn litt kabel og et skillerele, eller ladestrømsfordeler som det også kalles. Dette gir den beste løsningen og du risikerer aldri å gå tom for startstrøm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 29, 2008 Eg har vert inne på tanken med 2 batterier men kabelene er trekt opp og har ligge klare i snart 2 år. Så eg vil bare få i så stor batteri som muleg der framme:) Har sett ein del på dei "gele" batteriene men eg syns alle er så små med stor kaldstart straum. Feks. Maxxima 900 er jo bare på 50Ah med 800A i kaldstart. Vedlikeholdsfrie batteriene er jo ganske mykje større med samme kaldstart straumen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 29, 2008 Eg har vert inne på tanken med 2 batterier men kabelene er trekt opp og har ligge klare i snart 2 år. Så eg vil bare få i så stor batteri som muleg der framme:) Har sett ein del på dei "gele" batteriene men eg syns alle er så små med stor kaldstart straum. Feks. Maxxima 900 er jo bare på 50Ah med 800A i kaldstart. Vedlikeholdsfrie batteriene er jo ganske mykje større med samme kaldstart straumen. Nå er det først og fremst kapasiteten i batteriet som bestemmer størrelsen på det, og du får desverre ikke i pose og sekk er jeg redd. For å gjøre det litt enkelt så vil et gele-/AGM-batteri ha bedre egenskaper når det gjelder dyputlading (de tåler flere og dypere utladinger) enn et "vanlig" batteri, men som du ser så går det gjerne utover kapasiteten. Skal du bruke mye og stor stereo så er nok et gele-/AGM-batteri det rette...men jeg tipper du vil gå tom for strøm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 2, 2008 Eg har vert inne på tanken med 2 batterier men kabelene er trekt opp og har ligge klare i snart 2 år. Så eg vil bare få i så stor batteri som muleg der framme:) Har sett ein del på dei "gele" batteriene men eg syns alle er så små med stor kaldstart straum. Feks. Maxxima 900 er jo bare på 50Ah med 800A i kaldstart. Vedlikeholdsfrie batteriene er jo ganske mykje større med samme kaldstart straumen. 60-80Ah og 300-500A kaldstart er nok i masse vis. Men.... bytt til en større dynamo (så stor som mulig) med ekstern laderegulator (ladac) el. lignende. For å øke batterispenningen til 14,8V ca. (volkswagen er jo ikke akkurat best i klassen på dette området) Så kan du jo sette inn noen store kondensatorer rett før anlegget i tillegg. Ps. Ikke bruk (forbruksbatteri) da får du trøbbel med å starte bilen når det er kaldt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 2, 2008 60-80Ah og 300-500A kaldstart er nok i masse vis. Men.... bytt til en større dynamo (så stor som mulig) med ekstern laderegulator (ladac) el. lignende. For å øke batterispenningen til 14,8V ca. (volkswagen er jo ikke akkurat best i klassen på dette området) Så kan du jo sette inn noen store kondensatorer rett før anlegget i tillegg. Ps. Ikke bruk (forbruksbatteri) da får du trøbbel med å starte bilen når det er kaldt. I teorien er jeg forsåvidt enig med deg, men konklusjonen er kansje litt kjapp? Først og fremst så hjelper det egentlig ikke så mye med stor dynamo hvis du ikke har noe som kan ta i mot strømmen den gir. Du trekker ikke mer ut av dynamoen enn det batteriet kan ta i mot... Dernest så vet vi jo ikke noe om hvilken ladespeninng det er i bilen...og hvis den er 14.4 VDC så er det mer enn godt nok. Da er det også bortkastede penger med ekstern regulator. Du trenger heller ikke ekstern regulator for å få 14.4 VDC ladespenning...for jeg regner med det er den du snakker om å ikke batterispenningen? Flisespikking...men å trekke konklusjoner om hvilket utstyr man skal sette inn uten å vite noe om forbruk og behov er litt for enkelt og koster gjerne mer enn det trenger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 2, 2008 Den regulatoren jeg snakker om, er montert ved siden av batteriet og føler på batterispenningen og ikke på dynamospenningen og den føler også på temperaturen der batteriet står. Med dette oppsettet vil ikke spenningsfallet mellom de to være noe problem, men dynamoen kan i noen tilfeller brenne seg. (derfor større dynamo) og ledningen mellom dynamo og batteri bør være like tykk som den til starteren. Har selv hatt dette oppsettet på en av x-bilene mine fordi forsterkeren ikke ville skru seg på uten motoren i gang. Og ja dette kan koste mer enn det smaker. Men dette var ment som et tips. (er jo bare å ringe å høre hva det i tilfelle vil koste) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 3, 2008 Det sliter meg veldig og bare få tak i eit Stinger batteri og legge bak i bilen. Blir jo ganske mykje arbeid og få opp kabelene men. Korleis er det eg må koble for å ha eit ekstra batteri? Og må vel også ha ein større dynamo då for eg hadde vilt hatt eit stort batteri bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 3, 2008 Den regulatoren jeg snakker om, er montert ved siden av batteriet og føler på batterispenningen og ikke på dynamospenningen og den føler også på temperaturen der batteriet står. Feil, den føler ikke på batterispennigen, men spenning "inn" på batteriet. Den korrigerer da feltstrømmen på dynamoen slik at denne gir mer ut. Den kjenner temperaturen der regulatoren sitter, det er korrekt...og sitter den i motorrommet på en bil så er det stort sett like varmt uansett...så lenge den ikke sitter rett ved eksosen... Med dette oppsettet vil ikke spenningsfallet mellom de to være noe problem, men dynamoen kan i noen tilfeller brenne seg. (derfor større dynamo) og ledningen mellom dynamo og batteri bør være like tykk som den til starteren. Hvorfor brenner dynamoen seg? At kabelen mellom dynamo og batteri bør være like tykk som den mellom batteri og starter er tøys. Det vil aldri gå like mye strøm gjennom ladekabelen som det gjør gjennom startkabelen...aldri. Det er ladestrømmen som bestemmer tykkelsen på kabelen og ikke noe annet. Har selv hatt dette oppsettet på en av x-bilene mine fordi forsterkeren ikke ville skru seg på uten motoren i gang. Og ja dette kan koste mer enn det smaker. Men dette var ment som et tips. (er jo bare å ringe å høre hva det i tilfelle vil koste) At forsterkeren ikke vil skru seg på uten at motoren er i gang har null og niks med ladespenning og ladestrøm og gjøre. Det er fordi du har for stort spenningsfall mellom batteri og forsterker. Eneste måten og kvitte seg med dette på er å få batterispenningen frem til forsterkeren, enten ved hjelp av bedre/tykkere kabler eller ved å flytte enhetene nærmere hverandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 3, 2008 Det sliter meg veldig og bare få tak i eit Stinger batteri og legge bak i bilen. Blir jo ganske mykje arbeid og få opp kabelene men.Korleis er det eg må koble for å ha eit ekstra batteri? Og må vel også ha ein større dynamo då for eg hadde vilt hatt eit stort batteri bak. Husk på at det bare er ladekabelen du trenger å strekke, og siden den ikke trenger å være så vanvittig tykk så er det mindre arbeid enn du tror... Hvis du f.eks. bruker dette releet så er det relativt greit å koble og du vil aldri gå tom for startstrøm...forutsatt at du har koblet det riktig... Det er umulig å svare på om du trenger større dynamo før vi vet hvor mye strøm du trenger, og hvor den eksisterende dynamoen gir av effekt. Husk på at en dynamo bare gir det batteriet vil ta imot, og en 90 amperes dynamo vil ikke gi mer enn 20 ampere hvis ikke batteriet vil ha mer enn 20 ampere. Da har du en overkapasitet på 70 ampere...og bortkastede penger...for å gjøre det enkelt. Hvis du står stille i timevis å spiller musikk med et stort anlegg så trenger du ikke større dynamo, da trenger du skjøtekabel fra kraftverket eller en tilhenger med batterier... Hvis du har litt mer info om behovet og forbruket ditt så kan vi prøve å regne litt på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 3, 2008 Sitat (Hvorfor brenner dynamoen seg? At kabelen mellom dynamo og batteri bør være like tykk som den mellom batteri og starter er tøys. Det vil aldri gå like mye strøm gjennom ladekabelen som det gjør gjennom startkabelen...aldri. Det er ladestrømmen som bestemmer tykkelsen på kabelen og ikke noe annet.) Dynamo: (regulator ber om mer spenning og dynamo øker denne, men spenningsfalle mellom dynamo og batteri er for stort slik at regulator ber om mer) Dett kan ikke skje når gegulatoren sitter i dynamoen for da måler regulatoren spenningen på dynamo. Kabel: denne bør ikke være tykk for å klare store strømmer, men for å få så lite spenningsfall som mulig. Håper du forstår mitt resonement. Tykkere kabel = mindre spenningsfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 3, 2008 Håper du forstår mitt resonement. Tykkere kabel = mindre spenningsfall. Inntil et vist punkt så er dette korrekt, men en kabel som er for tykk vil gi omtrent samme problemet...også er det som tidligere nevnt unødvendig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...