#1 Skrevet April 28, 2008 Jeg har lenge hatt planer om å sette i større motor i cab`en, og nå har jeg endelig fått plass å skru, og litt bedre tid til å jobbe med den. Jeg har vært i kontakt med biltilsynet her i bodø, og fikk vite at jeg i utgangspunktet ikke ville få godkjent større motor enn det den kom ut fra fabrikk med, altså 2.0 med 115 HK/166Nm. For en tid tilbake så jeg en golf cab her inne som var bygget om til VR6. Mener å huske at det var en -96 modell. Noen som kjenner til den, og vet om han som bygget den fikk den godkjent, eller om han bare satset på å ikke bli stoppet? Evt om dere vet om noen andre som har fått godkjent motorbytte på cab? Målet mitt er 2.0 gti 16V. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 4, 2008 fant dette på bilforumet: Doctor VW Ble medlem: 03.2003 Sted: Vestfold Innlegg: 218 VR6 i Cab -------------------------------------------------------------------------------- Går helt udmerket, Tom Sagerud krever dog litt bearbeiding for å skrive ut et slikt dokument, men han pleier å gi med seg etterhvert.. Har selv bygd om et par Cabber til VR6 og har godkjent disse uten problem. Deilig motor med masse dreiemoment, for ikke å snakke om lyden Det som skal til er som følger. Motor komplett med elektrisk anlegg, om det er en cab så må også sikringstavla som regel byttes. Subframe komplett (travers), da slipper man å bygge om en masse fester. Radiator, 90 hk's radiator er ikke tilstrekkelig. Spindler frem, spindler bak, bremser rund baut. Om ABS benyttes så må hovedenhet byttes ut til versjon med integrert pumpe og forsterker. Det samme går for ABS Hjernen. Om ABS ikke benyttes (Dumt) så må det minimun monteres en 9" bremsekraftforsterker og minimum en 22,5 mm hovedbremsesylinder. Stabstag og dempere motsvarende VR6 orginal eller bedre. Dessuten ville jeg absolutt vært forsiktig med alt som har med AIRBAG systemene å gjøre, særlig om du må bytte sikringstavle, videre kan man som regel støte på litt plunder med orginal startsperre om dette finnes i bilen (fra sent i -96 om jeg ikke husker feil). Har sikkert glemt noe, men det var i hovedtrekk det som må gjøres. http://www.bilforumet.no/teknisk/8498-vr6-i-golf3-cab.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 5, 2008 genialt Regner med det er du som har "bumpet" tråden på bilforumet... Godt å se at det er fler enn meg som vil ha litt mer futt i cab`en. Jeg ga opp disse planene etter en stund, og begynte heller å trimme på den motoren jeg hadde, men det er så altfor masse begrensninger i monojet innsprøytningen som er nå, så det er liksom ikke mer å hente. Nå som jeg ser at det er muligheter for å få godkjent VR6 i cab`en så må jeg vel begynne å se meg om etter skrulokaler igjen Takk for linken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 5, 2008 genialt Regner med det er du som har "bumpet" tråden på bilforumet... Hehe det er nok ikke jeg som har bumpet denne tråden.,,, Men jeg har en kjedelig 1,6 i "min" cab og kunne tenkt meg litt mer i den. Ikke det at jeg trenger det, men..................... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 5, 2008 Såvidt jeg vet jobber ikke Tom Sagerud i typegodkjenningsavdelingen til Møller lenger. Det som evt. måtte gå an er å få en kopi av papirene som ble utstedt en gang i tiden, da de trolig ikke var knyttet til en bestemt bil, men for Golf 3 cab generelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 5, 2008 Jeg leste det som sto øverst i tråden og tenkte "jøss, er det noen hos møller som gidder å løfte en finger for oss bil-interessert og potensielle kunder igjen, snodig..." Etter å ha lest det Eyvind skriver så skjønner jeg at det var for godt til å være sant... Det som forundrer meg igrunn er at klubben har et relativt godt forhold til møller slik jeg forstår det og det er endel her inne som jobber eller har jobbet for møller. Men de gidder søren ikke hjelpe klubben overhodet med slike temaer som dette... hva har de å tape på det? klart, om ikke møller tjener "cold, hard, cash" her og nå så er de som regel uinteresserte og det vises... Men det skulle vel gå om dere får tak i papirer som er utstedt fra møller tidligere ja... bare å snakke med dem, men ikke ha for store forhåpninger.... Men uansett så kan det nok lønne seg å snakke mer med biltilsynet og heller fokusere på å få godkjent et drivverk som tåler julinga i første omgang og så motoren. Eventuelt behovet for en tuv-godkjenning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 5, 2008 Litt av problemet er at Møller som importør ikke selv direkte kan gå god for at en eller annen ombygging er forsvarlig. Det betyr at de kan gi ut papirer som f.eks. bekrefter at karosseri er det samme på en bil med stor og liten motor og som på den måten kan brukes som underlag til en godkjenningssøknad, men de kan ikke gi ut direkte godkjenningspapirer annet enn det fabrikken i Tyskland har laget og gått god for. Når det gjelder å få bekreftelser på at diverse deler er like har dette også vist seg å være relativt vrient å ordne selv om det kan dokumenteres gjennom delekatalogen. Grunnen til dette vet jeg ikke, men det er vel sannsynligvis relativt tidkrevende å gå gjennom før man kan stemple og signere. Til sist er det jo også slik at det å få godkjent et motorbytte i en bil på ingen måte KREVER papir fra fabrikk/importør, det bare forenkler saken. En godt begrunnet søknad med god dokumentasjon fra delekatalog m.m. fungerer som oftest like bra så lenge søknaden dreier seg om noe som er noenlunde innen rimelighetens grenser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 5, 2008 Til sist er det jo også slik at det å få godkjent et motorbytte i en bil på ingen måte KREVER papir fra fabrikk/importør, det bare forenkler saken. En godt begrunnet søknad med god dokumentasjon fra delekatalog m.m. fungerer som oftest like bra så lenge søknaden dreier seg om noe som er noenlunde innen rimelighetens grenser. Joda, men det kommer litt ann på hvem du snakker med også, bt har relativt frie tøyler til hva slags grunnlag de vil bruke for å avvise søknadden din Men nei, det er ikke noe man må ha, men det hadde gjort saken veldig mye enklere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 6, 2008 Hehe det er nok ikke jeg som har bumpet denne tråden.,,, Men jeg har en kjedelig 1,6 i "min" cab og kunne tenkt meg litt mer i den. Ikke det at jeg trenger det, men..................... Mye vil ha mer som tar over hos deg og da kanskje? eller i vært tilfelle... lite vil ha mer Noen her som har peiling på hvem man kan kontakte ettersom Tom Sagerud ikke jobber der lengre? Har prøvd å sende en mail til møller i oslo, men har ikke så alt for store forhåpninger om å få noe hjelp derifra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 6, 2008 Mye vil ha mer som tar over hos deg og da kanskje? eller i vært tilfelle... lite vil ha mer Noen her som har peiling på hvem man kan kontakte ettersom Tom Sagerud ikke jobber der lengre? Har prøvd å sende en mail til møller i oslo, men har ikke så alt for store forhåpninger om å få noe hjelp derifra... Jupp. Har lekt litt tanken å bygge om til 2.0 8v med gti/vr6 understell (5x100), da G3 cæbb er levert med dette og det skal foreligge en typegodkjenning på dette. MEN det er jo bare litt mer, Og bygge om for en 2.0 8v med 115 hk? Virker som mye jobb for mye penger for lite vil ha bitte litt mer..... Hvorfor er BT så opp hengt i HK? Skulle tro at det var antall Nm som var interessant med tanke på stivhet i karrosseri. G3 cæbb er jo levert med 1,9 TDI (90hk) og den har vel 210Nm. VR6 har vel 240Nm. Et annet alternativ er vel 1,8T som har 210Nm..... Tenker bare litt høyt her..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 8, 2008 Da har jeg plaget flere av de ansatte i møller med masse mailer med forespørsler om papirer på ombygging, men de finner ikke noe papirer på det. De sier også at fabrikken ikke godkjenner ombygging av biler senere enn -92, og anbefalte meg å titte innom vw audi club for å se om det lå noen prosjekter her som var godkjente Så da er jeg vel strengt tatt tilbake der jeg startet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 8, 2008 Problemet du må løse er å dokumentere at karosseriet tåler den nye motoren. Det er lett for de med golf og vento. Den er levert originalt med vr6 og har samme dele nr uansett motor i karosseriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 8, 2008 Det er lett for de med -vanlig- golf ja, men -95 golf cab kom med 2.0 på 115hk/166Nm som største motoralternativ... det er der problemet ligger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 16, 2008 Vi må holde liv i denne tråden, kanskje noen snubler over en som er godkjent..,,,.? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 16, 2008 Fikk et tips fra Bjørn Sørheim her inne for lenge siden om en oppe i troms som hadde bygd om til vr6, men når jeg prøvde å kontakte ham kom jeg bare til et nummer som ikke var i bruk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...