Motortrøbbel (oljelekkasje, tikking og turtallsperre)

Anbefalte innlegg

Er tilbake i byen etter en tur på totalt 900km i helga. I det jeg skal parkere for å gå inn på jobben, hører jeg en sinnsyk tikking fra motoren når jeg åpner døra. Jeg lar motoren gå på tomgang og åpner panseret og det hører ikke 'rekti' ut. I mine ører bråker det værre enn den lyden som ble lagt ut i en tidligere tråd her på forumet

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=9449&highlight=tikking

 

http://www.ondsofa.org/project/bank.mp3

 

Jeg slår av motoren og kikker litt rundt og under bilen, og ser at det er litt olje på bunnpanne, stabstag og nederste del av eksosmanifold. Peiler oljen og den er ca midt i mellom markeringene (ble skiftet olje for ca 2000km siden), men dette var jo på varm motor før jeg bare måtte springe inn på jobb.... Skal ta en tur innom audisentrum i morra (skifta regreim der like etter at jeg kjøpte bilen) og høre hva de sier. Litt bekymra jeg... :confused:

 

En annen ting var at jeg traff turtallsperra midt i ei forbikjøring på vei ned fra fjellet i dag, den slo inn ca ved 5500rpm, er ikke det litt lavt? Har jo sett denne motoren oppgitt med 136hk ved 5700, og rødmarkinga på turtallsmåleren begynner jo ikke før ved 6400 ca...

 

Dette er en 2.2l 136hk uten kat (motorkode kv?)

 

Alle tips om hva som bør gjøres er velkomne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg hadde Audi 90 86 modell med KV-motor, så var turtallsperren innebygd i rotoren på fordeleren. Denne er fjærbelastet og skal kortslutte tenningen ved 6500-6700 o/min., at den "slo inn" under 6000 tyder på at fjæren er slakk. Ny rotor koster ca 150,-... ang. oljelekkasjen aner jeg ikke, men husker at jeg hadde lekk på en slange i bakkant av toppdekselet, slik at det kom olje utover drivaksler og motorrom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte akkurat på lydsporet du har lagt ut, det høres nesten ut som om disse hydrauliske ventilløfterne dine har "hengt seg opp". Disse er ganske enkelt å skifte etter det jeg har hørt, men du må av med toppdekselet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil hadde også rpm-sperre på 5500 rpm når jeg kjøpte den, men en ny rotor uten sperre fisket det ganske greit. Transistoren til tenningen kutter uansett ved 6700 rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

Hørte akkurat på lydsporet du har lagt ut, det høres nesten ut som om disse hydrauliske ventilløfterne dine har "hengt seg opp". Disse er ganske enkelt å skifte etter det jeg har hørt, men du må av med toppdekselet.

 

Nå var ikke den lyden av min bil, men det låter ganske likt (muligens litt værre) på min.

 

For å bytte løftere må man vel av med kam/regreim også? Lurer på om jeg tar meg vann over hodet da gitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Min bil hadde også rpm-sperre på 5500 rpm når jeg kjøpte den, men en ny rotor uten sperre fisket det ganske greit. Transistoren til tenningen kutter uansett ved 6700 rpm.

 

Er det bare å fjerne den sperra fra rotoren eller må en ha en annen type rotor uten sperre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppa opp motoren med olje i dag (ca en halvliter), og kjørte ut til audisentrum og fikk bilen opp på bukk. Tikkinga ga seg i intensitet allerede i det jeg starta opp, og når motoren hadde blitt varm var tikkinga tilbake på det lave/akseptable nivået det var på før. Ingen tvil om at disse motorene liker å ha fullt opp med olje : ja :

 

Vel oppe på bukken så det ut til at det lekker litt rundt oljetempføleren... Rensa rundt den og skal kjøre litt rundt for å se om det er den som er synderen. Den gamle motoren svetter jo litt olje rundt om andre steder også : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Thomas Nordby

Er det bare å fjerne den sperra fra rotoren eller må en ha en annen type rotor uten sperre?

 

Annen type rotor, uten sperre. Delenummer 055 905 225 B, kostet 90,22 kr når jeg kjøpte den 8/4-2002 (fint å spare på kvitteringen :D )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg hadde min coupe quattro typ85 så kjøpte jeg ny rotor hos møller, og da var turtalls sperra på 5000. Noe som jeg syntes var alt for lavt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Annen type rotor, uten sperre. Delenummer 055 905 225 B, kostet 90,22 kr når jeg kjøpte den 8/4-2002 (fint å spare på kvitteringen :D )

 

Og nå er den tydeligvis på salg, ga bare 83,50 for min :)

 

Org. rotor med sperre måtte evt bestilles opp og kosta rundt 400...

 

Da er iallefall bilen i orden igjen, takk til gutta på audisentrum for rask, rimelig og hyggelig service.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tor Anders Lindstad

Når jeg hadde min coupe quattro typ85 så kjøpte jeg ny rotor hos møller, og da var turtalls sperra på 5000. Noe som jeg syntes var alt for lavt!

 

[min sperra på 5500]

Ja, jeg merker jo at det ikke er så mye å hente over 5500-6000, men en slipper iallefall å stange i (turtalls)taket like før en skal gire.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Thomas Nordby

[min sperra på 5500]

Ja, jeg merker jo at det ikke er så mye å hente over 5500-6000, men en slipper iallefall å stange i (turtalls)taket like før en skal gire.

 

Ja den kutter veldig brått den sperra, ble nesten skremt første gangen den koblet seg inn..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Transistoren som styrer fordeleren kutter like brått den også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.