Hva skjer med motoren? 1.8 "RP" 90hk

Anbefalte innlegg

Skrev litt om helgens toppakningsbytte på Rust-Eze Passaten i Golf/Passat-tråden, uten særlig med tilbakemeldinger, så tenkte å lage en egen tråd her under teknisk mekanisk.

 

Først av alt bildet av toppen high-res her.

 

Det første som slo meg var forskjellene på sylindrene;

- syl3 har ikke fastbrent olje

- syl1+2(+4) har sykt hvite eksosventiler og tennpluggene her er rene

 

Har hatt hvit eksos og noe blårøyk på bilen tidligere.

Etter toppakningsbyttet kan jeg ikke se vannforbruk i ekspansjonstanken eller se antydning til hvit eksos (hurra!).

Noe oljeforbruk regner jeg med det er fortsatt er ut ifra eksosens lukt og noe farge.

 

På tide å bytte stempelringer? Hvis syl3 forer forbrenningen med olje vil vel monomonstermotronicen justere NED

til mager blanding på øvrige sylindre da lambda måler mye mager + en fet blanding som totalsett en normal blanding?

 

Har foreløpig renset tennplugg til syl3, skal på "langkjøring" t/r Levanger i kveld til fredag så sjekker opp på den etter

dette. Regner med å få kjørt en kompresjonstest på jobb lørdag.

 

Og HVIS tiden er moden for å bytte stempelring, er det da like greit å bytte lager(?) på rådene når ting allikavel må løsnes

og ordnes? Og hvor handler man slike deler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være ventiltetningene som er på tur, derav oljeforbruk. Har motoren gått langt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

208kkm. Men regner med en kompresjonstest på lørdag forteller litt mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen andre inputs? Skulle da tro det finnes forumbrukere som klør i fingrene... : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har hatt 7 jettaer med denne motoren. det som har skjedd med noen av dem er faktisk at ventiltettninger er klar for bytte ved litt over 200 000 km.

 

disse burde du egentlig byttet når du hadde toppen av. tar deg ikke lange tiden å pelle ut dem og sette i nye. men men. du får verktøy som du skrur ned i tennplugg hullet. og setter på trykkluft. så kan du bytte disse med toppen på. kan hende dem sitter litt men du får dem av.

 

tviler egentlig på at det er stempelringer. skal litt mer enn 200k for å ta dem. jeg ville startet med ventil tettninger iværtfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med en kompresjonstest, det vil antagelig fortelle deg det meste av det du trenger å vite.

 

Hvordan så sylinderene ut når du byttet pakningene...tenker da på slitekant i toppen av sylinderene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med en kompresjonstest, det vil antagelig fortelle deg det meste av det du trenger å vite.

 

Hvordan så sylinderene ut når du byttet pakningene...tenker da på slitekant i toppen av sylinderene?

Ja får prøve å rote frem verktøyet til Møller i morgen.

 

Så sånn ca slik ut:

 

PassatGL-RP_03.jpg

 

Ser iallefall ut til at vannforbruket er stoppet, iallefall begrenset mye! Blir spennende å se beholderens nivå

i morgen med kald motor. Synes nå motoren nøkker og herjer litt innimellom med jevnt gasspådrag.

Føltes litt som Golfen med litt vass tenningsinnstilling :D

Klart den gamle røtne gasswirene kunne trengt et bytte, gasseren oppsmurt spjeldaksling osv, men tipper

lambda-sensoren har fått seg en støkk og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke så verst ut på bildet...men det er nå ikke lett å se heller da...

 

Tipper også på ventiltetningene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm kommer jo selvfølgelig på mer når man sitter å grubler da.

 

hvis du tar litt tak i lokket på "forgassern/monojetronicen" og dytter denne litt fra side til side så kan du jo se om den tjukke gummi pakningen under er full av sprekker. denne kan faktisk skape litt trøbbel. fordi du får falsk luft.

 

på hver motor jeg har hatt oppe så har det vært sånn at noen av ventilene har vært litt hvite. dette tyder jo på at det har vært varmt der. har fint gått forde :D

 

sjekk tilkobliner inn på "gassern" fordi disse kan det være dårlig kontakt i. på den ene min så var det den som stikker nesten rett frem som kødda litt. og da hosta motoren litt. litt wd40 også blåse vekk drit med luft så var det i orden. sjekk ledningen inn i kontakta også.

 

håper du får det til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får se etterhvert hva vi gjør. :) Dama skal ut og handle i dag, så jeg benyttet anledningen til å lufte mk2en (herlich!).

 

Lars Robert: du tenker på pakningen mellom innsugsmanifolden og gassern ja? Synes det var så mye som var griset ned med

olje i gassern at den har fått en runde fuktrens på alt av kontakter og kontaktdon...

 

Jaja, bare det holder seg så. Først er det eksamenslesing, så er det ned til Sørlandet (jeg antar Peppes damene er like vakre

i Pollen i år og Lars-Inge? : smil : ) og litt annet av småvisitter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får se etterhvert hva vi gjør. :) Dama skal ut og handle i dag, så jeg benyttet anledningen til å lufte mk2en (herlich!).

 

Lars Robert: du tenker på pakningen mellom innsugsmanifolden og gassern ja? Synes det var så mye som var griset ned med

olje i gassern at den har fått en runde fuktrens på alt av kontakter og kontaktdon...

 

Jaja, bare det holder seg så. Først er det eksamenslesing, så er det ned til Sørlandet (jeg antar Peppes damene er like vakre

i Pollen i år og Lars-Inge? : smil : ) og litt annet av småvisitter.

 

Småripsa i Pollen er alltid like vakre... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.