#1 Skrevet April 30, 2008 Sliter noen ganger med å starte Golfen, vanligvis har den startet på første forsøk men nå i det siste har det hendt jeg må gløde den opptil 10 ganger. Prøvd å lest litt på forumet her men stort sett til litt nyere motorer det som er skrevet. Min er en 92 modell 64 hk sugediesel. Gått snart 260' Glødepluggene skal ha blitt skiftet for 2 år siden. Vet ikke om det kan være de jeg? Eller er det noe som gjør at det er dårlig kontakt her? Så rart at det skjer noen ganger og hele tiden liksom... Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 30, 2008 Sjekk koblingene til dieselen, spesielt oppå dieselfilteret og returslangene mellom dysene. Om dette lekker kan dieselen "renne tilbake" noe og bilen blir tungstartet. En slik motor skal starte fint uten gløding i det hele tatt i vanlig utetemperatur nå om dagen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 30, 2008 Sjekk koblingene til dieselen, spesielt oppå dieselfilteret og returslangene mellom dysene. Om dette lekker kan dieselen "renne tilbake" noe og bilen blir tungstartet. En slik motor skal starte fint uten gløding i det hele tatt i vanlig utetemperatur nå om dagen.. Okey. Da skal jeg prøve å få sett på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 30, 2008 glødepluggene skifta for 2 år siden?da ville jeg bytta dem...dieselmotorer pleier å bli vonde å starte om bare en glødeplugg ryker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 30, 2008 glødepluggene skifta for 2 år siden?da ville jeg bytta dem...dieselmotorer pleier å bli vonde å starte om bare en glødeplugg ryker.. Oki, da er det sånn som jeg beskriver? Er biltema sine greie eller? Passe pris iallfall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 30, 2008 hør litt priser rundt om først du... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 30, 2008 hør litt priser rundt om først du... 65 hos tema, 200 hos Mekonomen ser jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 30, 2008 hmm...jeg har best erfaring med beru,så jeg vil anbefale det,men du kan da prøve biltema...=O) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 30, 2008 Du kan sjekke sikringen på glødingen først for å se om den er gåen. En smeltesikring som står fremi motor-rommet en plass. Den kan ryke av og til,men hvis den er hel så bytt alle 4 glødepluggene. To av de er litt trange å få bytta men det går (de to som står bakenfor dieselpumpen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 30, 2008 Kan jo være gløderelet ditt som begynenr og bli gåent. Men sjekk glødeplugger først. Det kan også være dørbryteren din som skal "for" gløde når du åpner døra, hvis denne ikke funker kan det være vanskelig og få starte. Var i allefall sånn på min caddy, mener det skal være ganske likt opplegg på golfen din.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 30, 2008 Takker for tips, da har jeg litt å begynne med iallfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 30, 2008 På VAG sine dieselmotorer kobles ikke glødingen inn hvis det er fra 8+ grader og oppover, så da skal den jo teoretisk sett starte like lett som en som har glødingen i orden, siden det ikke trengs når det er så varmt? 0 grader og nedover så er vel glødingen mer påkrevet, men det er viktig at man har batteri med litt guffe på, særlig når det er under -20, da pleier dem bli litt treige. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 1, 2008 Sjekk koblingene til dieselen, spesielt oppå dieselfilteret og returslangene mellom dysene. Om dette lekker kan dieselen "renne tilbake" noe og bilen blir tungstartet. En slik motor skal starte fint uten gløding i det hele tatt i vanlig utetemperatur nå om dagen.. Fant ikke noe tegn til lekkasje når jeg så etter i stad. Du kan sjekke sikringen på glødingen først for å se om den er gåen. En smeltesikring som står fremi motor-rommet en plass. Den kan ryke av og til,men hvis den er hel så bytt alle 4 glødepluggene. To av de er litt trange å få bytta men det går (de to som står bakenfor dieselpumpen) Sikringa så fin ut så da blir det å kjøpe glødeplugger i morgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 2, 2008 Som sagt, motoren skal starte i plussgrader uten noen gløding i det hele tatt, så sjekk igjen for lekkasjer. Husk at det IKKE vil lekke diesel ut - derfor er det vanskelig å se lekkasjen. Hele systemet frem til pumpen står i undertrykk, så en lekkasje vil bare være synlig ved at det kommer luft INN og at den klare slangen fra filteret til pumpen vil ha noen bobler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 2, 2008 Jeg trenger ikke gløde min 1.9 64hk diesel selv i minusgrader, så her er det garantert luft i systemet eller fryktelig lav kompresjon/ feil timing av pumpe/kam. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 2, 2008 Som sagt, motoren skal starte i plussgrader uten noen gløding i det hele tatt, så sjekk igjen for lekkasjer. Husk at det IKKE vil lekke diesel ut - derfor er det vanskelig å se lekkasjen. Hele systemet frem til pumpen står i undertrykk, så en lekkasje vil bare være synlig ved at det kommer luft INN og at den klare slangen fra filteret til pumpen vil ha noen bobler.. Jeg trenger ikke gløde min 1.9 64hk diesel selv i minusgrader, så her er det garantert luft i systemet eller fryktelig lav kompresjon/ feil timing av pumpe/kam. Oki, da skal jeg se litt bedre etter det. Ikke rart jeg ikke fant noen diesel lekkasje da. Men burde jeg skifte glødepluggene uansett eller er det ikke noe vits? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 3, 2008 Sjekket etter luftbobler men fant ikke noe tegn til det. Skiftet glødepluggene nå. Men ble bare mye verre å starte. Går nesten ikke. Og når den endelig starter så ser jeg at den smeltesikringa blir skikkelig varm. Vet ikke om den har vært sånn hele tiden, men akkurat som den ikke slutter gløde. Hva har jeg gjort feil a? Btw: Så var de gamle skikkelig svarte/nedsota... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 3, 2008 Glødingen er på noen sekunder etter at motoren er startet også, det er helt normalt. At de gamle glødepluggene er helt sorte er egentlig også normalt. Prøv å dytte og dra litt i slanger og koblinger, spesielt oppå dieselfilteret og se etter luftbobler. Sjekk innsprøytningstidspunkt (krever litt spesialverktøy) og kompresjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 3, 2008 Skjønner hvorfor jeg ikke er mekaniker. Når jeg har sett etter lekkasjer så har jo bilen gått. Men stopper jeg den så ser jeg en stor luftboble i den slangen som vel er "retur" fra dieselpumpa. Den som sitter litt nede på pumpa og nærmest dieselfilteret. Så da må jeg vel lufte alt. Hvordan gjør jeg det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...