VR6-motor, noen "enkle" spm

Anbefalte innlegg

Solgte VR6-en min for en uke siden, hadde den i 2 mnd (mistet lappen) og i løpet av de månedene brukte den ikke olje. Dvs, jeg sjekket nivået når jeg kjøpte bilen, og sjekket nivået når jeg solgte bilen, og det var omtrent likt. Kjørt den rundt 1000 km.

Ny eier har bilen i fire dager, og plutselig er den tom for olje. Han har ikke sett noe blårøyk, det lekker ingenting ut under bilen, han har ikke olje i kjølevæsken. Men han har kjørt bilen noen km uten olje. Han fyller på olje, og nå, 24 timer senere, har ikke nivået sunket.

For ordens skyld, når vi sjekket nivået ved salg sto bilen flatt, og hadde stått flatt i et par uker.

Han sier imidlertid at det ikke er samme "sprut" i motoren som det var før oljen forsvant på mystisk vis. Ikke samme gromlyden i motoren heller.

Er det noe som er naturlig å sjekke her? Topp-pakning? Stempelringer? Motoren går fint ellers, så regner med sylindrene har overlevd...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og som et tillegg-spm, kan han kreve salget opphevet? Bilen ble solgt "som den står", og jeg har ikke hatt noe problem med oljen. Ikke forrige eier heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DU kan jo ikke stå ansvarlig for alt det han har måttet finne på med bilen mens han har hatt den.

Regn med at den har blitt brukt til det ytterste for å prøve å finne noe feil med den slik at han kunne presse deg for noen kroner.

Fins mange tullinger men ikke la deg overkjøre her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hans bil hans problem ville jeg nesten sagt her, du kan jo umulig vite hvordan han har behandlet denne bilen de dagene da

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bastante svar her da, minn meg på å ikke kjøpe bil av noen av dere: rolleyes

De som tror at alle her har helt rent mel i posen ved salg av biler, bare fordi de er medlemmer av klubben, er i beste fall uvitende..(dette er IKKE ment direkte mot trådstarter! Og forsåvidt ikke selvopplevd heller)

Mitt tips er å finne ut hva problemet er, hvis det i det hele tatt er noe galt. En oppegående mekaniker skal vel kunne se om problemet er noe som har vedvart lenge/har vært forsøkt skjult, om det er vanlig slitasje som kan forventes eller om det er noe som har oppstått nylig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil jo gjerne at fyren skal være fornøyd med bilen, jeg var veldig fornøyd selv. Dessverre var ikke UP like imponert. Han vil helst ikke ha den på verksted for diagnose, fordi han mener det fort blir dyrt. Og han synes det er feil at han skal legge ut for det. Ville egentlig ha svar på de andre spørsmålene mine jeg ... men takk for svar sålangt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At man setter inn en bil for diagnose betyr ikke med en gang at verkstedet også skal utbedre feilen. :)

Du er vel ikke ansvarlig for noe som helst, så lenge du selv har vært ærlig under salget. Om du ønsker å vise godvilje kunne du kanskje dekket diagnosetimen for å hjelpe ny eier litt videre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det spørs jo. Det kan ta 10 min, og det kan gå 2 timer+ tenker jeg. Jeg er skeptisk til å bli stilt ansvarlig / bli krevd for noe han har gjort. Jeg aner jo ikke hva som har skjedd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

forbigående oljeforbruk, hørtes jo heller merkelig ut men :S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg vet. Helt utrolig at all oljen bare fordufter på noen få dager, uten at en får det med seg. Lukter svidd tenker jeg. Kunne forsåvidt tatt bilen tilbake, men er ikke interessert i å ordne opp i noe noen andre har ødelagt :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo hende han har glemt å sette på plass oljepåfyllingen og parkert den opp ned om natten.. vet jo aldri :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid godt å høre forslagene dine Andreas :P Men ingenting skal utelukkes, får spørre han. Men da hadde han vel funnet olje på bakken / undersiden av panseret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ingenting å bekymre deg sålenge nye eier ikke kan "bevise" at det var skjulte feil på bilen som du har visst om.

Som nevnt over, kan du be han få en mekaniker til å se på saken om det skulle bli et problem igjen senere, og evt bli med å dekke litt av det. Er isåfall snakk om godvilje fra din side, ikke annet.

Typiske årsaker vil her være sprekk i en eller flere oljeslanger, eller kanskje hull i oljefilter? Be han bruke bilen, men følge nøye med oljenivået. Vanskelig å fastsette en årsak på 24timer.

Jeg har vært borti at steinsprut har laget hull i bunnen av oljefilter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt at han gir bånn pinne på kald motor. Da er oljen seig å pumpe gjennom og trykket høyt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg spurte han om han hadde vært flink å varme opp motoren før han trykker pedalen i bånn, han sier selv han har kjørt meget pent. Men jeg husker nå min første uke som VR6-eier selv, så litt skeptisk er jeg jo. Bilen skal på etterkontroll så får be han om de kan se på motor / olje samtidig. Håpe at de ikke bruker 3-4 timer på tull. Takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bli stilt til ansvar for feil du burde visst var der, eller om du har holdt tilbake informasjon.

Men, om det stemmer som du skriver her, så sier han det ikke er samme sprut i motoren som før den begynte å bruke olje, som betyr at feilen har oppstått etter overtagelse. Og er det en feil som ikke kommer gradvis, så er det jo en plutselig hendelse, som har skjedd når han har hatt bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sett på bilen etter salg?

det som slo meg er att han har lekt schanke i 4 dager å ombestemt seg å dikter opp en feil? var bare en noe som slo meg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jeg har ikke sett bilen etter salg. Jeg er rimelig trygg på at jeg har mitt på det tørre, men det er jo surt om han har kjøpt bilen og faktisk behandlet den fint også skjer dette. Det var noe kluss med dørlåser og alarmen (dårlig kontakt tror jeg), og en feilkobling med noe blinklys, utenom det er det ingen feil jeg vet om på den. Og alt det var med i kontrakten. Men er det ingen som har noen gode idèer til hvor oljen kan ha tatt veien, og hva som kan gjøre at den har mistet effekt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jeg har ikke sett bilen etter salg. Jeg er rimelig trygg på at jeg har mitt på det tørre, men det er jo surt om han har kjøpt bilen og faktisk behandlet den fint også skjer dette. Det var noe kluss med dørlåser og alarmen (dårlig kontakt tror jeg), og en feilkobling med noe blinklys, utenom det er det ingen feil jeg vet om på den. Og alt det var med i kontrakten. Men er det ingen som har noen gode idèer til hvor oljen kan ha tatt veien, og hva som kan gjøre at den har mistet effekt?

Det er jo ikke så mange veier oljen kan gå da i grunn.

- på bakken (lekkasje i slange, hull i bunnpanne, osv)

- forsvinner med eksosen (dårlig toppakning, evt andre ting)

- kommer inn i kjølevæsken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en feil til...om veivhusventilasjonen spyr ut olje, så vil det komme inn i innsuget ett eller annet sted, og brennes i motoren. Kan jo gi seg utslag på pluggene, men samtidig vil olje i forbrenningen senke oktantallet, og altså kan bankesensoren trekke tilbake tenningen for å motvirke banking.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal jo noe til å "tørrlegge" en motor uten att olja har gått noen vei å, den må jo ha gått ut på bakken enten gjennom eksos eller blokka en plass.

vet med meg selv att jeg så pent lite på fargen på eksosen på vr6en min de første dagene da jeg var mest opptatt med å klemme gassen i bånn å høre på lyden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det nærmer seg slutten av oljeskiftintervallet har jeg opplevd at bilen bruker mye olje. Plutselig har nivået liksom vært så vidt på pinnen helt plutselig, etter ei ukes tid. Men da med mye kjøring da.

Etterfylt, og forbruket har da gjerne stoppet, sikkert ny tilførsel av additiver i olja som har tettet "lekkasjene".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.