Anbefalte innlegg

I det siste har 90n min begynte å tikke, regner med det er noe ventil/ventilløfterne har med å gjøre. Det er en '89 modell med 2.3 10V motoren som har rullet 270000km. Opplever ikke noe effekt eller ytelsesreduseringer når den tikker. Tikkingen kommer først når jeg kjører den noe hardt, ikke ellers foreløpig. Kjørte også med en kompis forleden, han la merke til at det kom blårøyk idet jeg skifta gir. Vurdere oljeskift på bilen, da det er snart på tide. Vil dette ha noe for seg? Eventuelt andre muligheter som er bedre egnet?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket oljestanden i motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den er ikke særlig lav. Men er bittelitt unna der den aller helst skal være, men ikke nok til at det skal ha noen særlig betydning tror jeg.

Olje- og filterskift blir det nok innen en ukes tid uansett tipper jeg. Tror kanskje det vil lindre tikkingen. Men blir den borte kun med det tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei og nei og nei. Løfterne dine er utslitte, det er bare å bytte dem. Du kan ha på wundermiddel i øst og vest og oljeskifte med alskens forskjellige oljemerker og -kvaliteter. I beste fall stiller du løfterne noen uker, men tikkingen vil alltid returnere. Kjøp nye og bytt så blir det stilt de neste 200.000km.

Dette er en veldokumentert påstand :)

 

edit: blårøyken din kommer av at du brenner olje. Siden motoren din har gått såpass langt kan det være ventiltetninger, toppakning og stempelringer som er utslitte og ikke lenger klarer å tette godt nok. Ventiltetninger er kanskje mest sannsynlig, deretter toppakning og så stempelringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, knallbra Kay! Da er det sannsynligvis bare å smelle på med nye ventilløftere. Jeg vet det er hydrauliske løftere på den ihvertfall, men hvor kunne man eventuelt fått tak i sånne?

Tror nesten det må være det, jeg vet at toppakningen er relativt ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er flere som selger løftere, f.eks Møller og norskbildelsenter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre alternativer er:

http://www.autohausaz.com, delenr 034109309N, $8.38/stk, burde ikke bli mer enn 650kr hjem med frakt og moms for 10 stk

http://sites.internet.lu/folders/customautocraft/main.htm, delenr CAC008181-AD, €60 burde bli rundt 700 hjem med frakt og moms.

 

Km Cams 69kr stk

quattroco tar 150kr stk

norsk bildelsenter tar 133kr stk

velox motor tar 162kr stk

meca og mekonomen tar over 200kr stk

møller tar så mye at du kan spare deg trøbbelet med å ringe.

 

Så da er det bare å handle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kmcams og veloxmotor har også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så utrolig bra, herlig hjelp! Idag skal det bestilles!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kmcams og veloxmotor har også:)

 

Styr unna KM sine løftere om du har trimkam! Ventilene lukker aldri!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styr unna KM sine løftere om du har trimkam! Ventilene lukker aldri!

 

Hva mente du med dette? Er løfterne fra KM av dårlig kvalitet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mente du med dette? Er løfterne fra KM av dårlig kvalitet?

 

Sier ikke at de er av dårlig kvalitet, det har jeg ikke grunnlag for siden jeg ikke bruker de. Om man har helt original motor så kan de brukes. Verdt å legge merke til at løfterene fra KM er uoriginale og tydeligvis ikke har samme egenskaper som de originale (Bilstein / INA). Har vært ute for at ventilene aldri lukker skikkelig ved bruk av løfterene fra KM sammen med trimkam. Resultatet er brente ventiler og seter! NBS selger også de samme løfterene (uoriginale).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier ikke at de er av dårlig kvalitet, det har jeg ikke grunnlag for siden jeg ikke bruker de. Om man har helt original motor så kan de brukes. Verdt å legge merke til at løfterene fra KM er uoriginale og tydeligvis ikke har samme egenskaper som de originale (Bilstein / INA). Har vært ute for at ventilene aldri lukker skikkelig ved bruk av løfterene fra KM sammen med trimkam. Resultatet er brente ventiler og seter! NBS selger også de samme løfterene (uoriginale).

 

Det hørtes ikke så bra ut, da jeg har kjøpt 10 nye løftere fra KM og skal montere 272graders trimkam. Tror jeg skal ta en tlf til KM i morgen å høre hva dem har å si, brente ventiler utgår med skyhøye ventilløftere;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hørtes ikke så bra ut, da jeg har kjøpt 10 nye løftere fra KM og skal montere 272graders trimkam. Tror jeg skal ta en tlf til KM i morgen å høre hva dem har å si, brente ventiler utgår med skyhøye ventilløftere;)

 

Nå vet ikke jeg hvor mye løft det er på den kammen du skal sette inn, men JEG ville ha returnert de og kjøpt originale. Sånn for å være sikker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor mye løft det er på den kammen du skal sette inn, men JEG ville ha returnert de og kjøpt originale. Sånn for å være sikker ;)

 

Kamløft 11,40mm

Ventilløft 11,40mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier ikke at de er av dårlig kvalitet, det har jeg ikke grunnlag for siden jeg ikke bruker de. Om man har helt original motor så kan de brukes. Verdt å legge merke til at løfterene fra KM er uoriginale og tydeligvis ikke har samme egenskaper som de originale (Bilstein / INA). Har vært ute for at ventilene aldri lukker skikkelig ved bruk av løfterene fra KM sammen med trimkam. Resultatet er brente ventiler og seter! NBS selger også de samme løfterene (uoriginale).

 

Snakket med KM, de har solgt over 3000 løftere og kun hatt en reklamasjon. Da var det en av løfterne som hadde låst seg og laget tikkelyd. De leverer løftere til bl.a VS Motor og KRB trading og de foretar overhaling av topper for Møller og da kjøper Møller ventiler og løftere hos dem siden de er billigere.

Dette var info jeg fikk fra KM og har ikke verifisert dette noen andre steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier ikke at de er av dårlig kvalitet, det har jeg ikke grunnlag for siden jeg ikke bruker de. Om man har helt original motor så kan de brukes. Verdt å legge merke til at løfterene fra KM er uoriginale og tydeligvis ikke har samme egenskaper som de originale (Bilstein / INA). Har vært ute for at ventilene aldri lukker skikkelig ved bruk av løfterene fra KM sammen med trimkam. Resultatet er brente ventiler og seter! NBS selger også de samme løfterene (uoriginale).

 

Om du aldri har brukt dem selv, hvor har du denne informasjonen fra da? Og gjerne forklar hvorfor dette skulle gjøre at ventilene aldri lukker, er de feks. tyngre enn orginale? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du aldri har brukt dem selv, hvor har du denne informasjonen fra da? Og gjerne forklar hvorfor dette skulle gjøre at ventilene aldri lukker, er de feks. tyngre enn orginale? :)

 

Grunnen til at jeg ikke har brukt de selv er at jeg er klar over problemene de kan gi. Jeg har ingen originale motorer, vil ikke gamble bare for å spare noe få kroner, kjøper derfor originale løftere.

 

Ja, kjenner til to tilfeller med disse løfterene.

Ved montering av nye løftere (fra KM) oppstod dette problemet med at ventilene ikke lukket. Kammen var ikke original og hadde en anelse tykkere basesirkel enn den originale, nok til at ventilene aldri lukket. Alt var OK ved bruk av de gamle originale løfterene, og problemet var borte når nye originale løftere ble montert.

 

Det siste konkrete tilfellet var med en topp der ventilene var slipt, noe som gjorde at ventilene kom 0,3mm lenger opp mot kammen. Det ble montert inn løftere fra KM og motoren gikk ikke skikkelig. Var tungstartet og gikk dårlig på lavt turtall. Kompresjonen ble målt, denne var urovekkende lav og toppen ble tatt av igjen. Viste seg at ventilene ikke lukket skikkelig, dette på grunn av at løfterene ikke klarte å kollapse mer. Det ble satt inn originale løftere og problemet var vekk.

 

Med andre ord, en reduksjon på 0,3mm mellom ventilstamme og kammens basesirkel kan gi problemer!

 

Nei, det har ingenting med vekt å gjøre. En teori er at løfterene fra KM er en type "universal" som passer Audi, VW, BMW, Volvo mm. Disse motorene opererer gjerne med andre avstander mellom ventilstamme og basesirkel, noe som krever en noe tykkere løfter. Løfterene ha da gjerne et arbeidsområde som såvidt gaper innenfor en original VW/Audi-motor, altså er løfteren omtrent helt tømt for olje når den brukes i en VW/Audi. Endrer man på noe på motoren slik at avstanden mellom ventilstamme og basesirkel minskes så kommer problemene.

Mål basesirkelen på din originale kam og den nye kammen. Er disse like så går det nok bra med KM-løftere. Er de ikke like så må du gjerne montere inn de nye løfterene, men du er i alle fall advart ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke har brukt de selv er at jeg er klar over problemene de kan gi. Jeg har ingen originale motorer, vil ikke gamble bare for å spare noe få kroner, kjøper derfor originale løftere.

 

Ja, kjenner til to tilfeller med disse løfterene.

Ved montering av nye løftere (fra KM) oppstod dette problemet med at ventilene ikke lukket. Kammen var ikke original og hadde en anelse tykkere basesirkel enn den originale, nok til at ventilene aldri lukket. Alt var OK ved bruk av de gamle originale løfterene, og problemet var borte når nye originale løftere ble montert.

 

Det siste konkrete tilfellet var med en topp der ventilene var slipt, noe som gjorde at ventilene kom 0,3mm lenger opp mot kammen. Det ble montert inn løftere fra KM og motoren gikk ikke skikkelig. Var tungstartet og gikk dårlig på lavt turtall. Kompresjonen ble målt, denne var urovekkende lav og toppen ble tatt av igjen. Viste seg at ventilene ikke lukket skikkelig, dette på grunn av at løfterene ikke klarte å kollapse mer. Det ble satt inn originale løftere og problemet var vekk.

 

Med andre ord, en reduksjon på 0,3mm mellom ventilstamme og kammens basesirkel kan gi problemer!

 

Nei, det har ingenting med vekt å gjøre. En teori er at løfterene fra KM er en type "universal" som passer Audi, VW, BMW, Volvo mm. Disse motorene opererer gjerne med andre avstander mellom ventilstamme og basesirkel, noe som krever en noe tykkere løfter. Løfterene ha da gjerne et arbeidsområde som såvidt gaper innenfor en original VW/Audi-motor, altså er løfteren omtrent helt tømt for olje når den brukes i en VW/Audi. Endrer man på noe på motoren slik at avstanden mellom ventilstamme og basesirkel minskes så kommer problemene.

Mål basesirkelen på din originale kam og den nye kammen. Er disse like så går det nok bra med KM-løftere. Er de ikke like så må du gjerne montere inn de nye løfterene, men du er i alle fall advart ;)

 

KM sine løftere sitter i Audi motorer på over 1000hk ifølge KM, så at disse skal ha "arbeidsområde såvidt innenfor en original VW/Audi-motor" høres merkelig ut. Men jeg skal undersøke litt nærmere rundt dette og få ting bekreftet fra annet hold før jeg trekker noen konklusjoner.

 

Du bør forresten kunne dokumentere dine påstander når du går slik ut mot noen som driver konkurrerende virksomhet. Tenker da på din forbindelse til Velox og anbefalinger av Velox. Jeg synes forresten at det er litt rart at KM ikke kjenner til disse to eksemlene som du viser til, men det kan jo tenkes at dette ikke er noe KM går ut med da det jo ikke akkurat påvirker i positiv retning når man skal handle der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KM sine løftere sitter i Audi motorer på over 1000hk ifølge KM, så at disse skal ha "arbeidsområde såvidt innenfor en original VW/Audi-motor" høres merkelig ut. Men jeg skal undersøke litt nærmere rundt dette og få ting bekreftet fra annet hold før jeg trekker noen konklusjoner.

 

Som jeg sa, det var kun en teori at KM sine løftere såvidt har et arbeidsområde innenfor VAG-spec, det er etter flere sin mening det mest sannsynlige. Hvorfor dette har skjedd med disse løfterene og ikke med originale på samme motor vet jeg ikke sikkert. Jeg legger kun frem fakta, konklusjonen får du trekke selv!

 

At disse løfterene sitter i motorer på over 1000 hk tviler jeg sterkt på. Skal man hente ut mer enn 1000 hk av f.eks. en 2.2 20vT så må man HØYT opp i turtall. Motorer bygget for slikt turtall har sjelden eller aldri standard hydrauliske løftere da de veier mye og gir ventilflyt. Slike motorer har stort sett mek.løftere med lash caps eller i det minste lettvektsløftere.

 

Du bør forresten kunne dokumentere dine påstander når du går slik ut mot noen som driver konkurrerende virksomhet. Tenker da på din forbindelse til Velox og anbefalinger av Velox. Jeg synes forresten at det er litt rart at KM ikke kjenner til disse to eksemlene som du viser til, men det kan jo tenkes at dette ikke er noe KM går ut med da det jo ikke akkurat påvirker i positiv retning når man skal handle der.

 

Dokumentere mine påstander er det jeg allerede har gjort! Eller hva?

Konkurrerende virksomhet? Jeg har ingen som helst forbindelse til Velox, hverken økonomisk eller noe annet. At det er en innen slekten som driver Velox er greit nok, men det stopper også der. På den annen side har ikke jeg nevnt Velox noe sted i denne tråden. Har jeg vel?

Ja, jeg har kommet med noen anbefalinger for Velox sine produkter, da helst kamakslinger, dette fordi det er nettopp de produktene jeg har benyttet og testet. Jeg kan da ikke komme med anbefalinger for andre produkter enn de jeg har prøvd og testet, kan jeg vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg sa, det var kun en teori at KM sine løftere såvidt har et arbeidsområde innenfor VAG-spec, det er etter flere sin mening det mest sannsynlige. Hvorfor dette har skjedd med disse løfterene og ikke med originale på samme motor vet jeg ikke sikkert. Jeg legger kun frem fakta, konklusjonen får du trekke selv!

 

At disse løfterene sitter i motorer på over 1000 hk tviler jeg sterkt på. Skal man hente ut mer enn 1000 hk av f.eks. en 2.2 20vT så må man HØYT opp i turtall. Motorer bygget for slikt turtall har sjelden eller aldri standard hydrauliske løftere da de veier mye og gir ventilflyt. Slike motorer har stort sett mek.løftere med lash caps eller i det minste lettvektsløftere.

 

 

 

Dokumentere mine påstander er det jeg allerede har gjort! Eller hva?

Konkurrerende virksomhet? Jeg har ingen som helst forbindelse til Velox, hverken økonomisk eller noe annet. At det er en innen slekten som driver Velox er greit nok, men det stopper også der. På den annen side har ikke jeg nevnt Velox noe sted i denne tråden. Har jeg vel?

Ja, jeg har kommet med noen anbefalinger for Velox sine produkter, da helst kamakslinger, dette fordi det er nettopp de produktene jeg har benyttet og testet. Jeg kan da ikke komme med anbefalinger for andre produkter enn de jeg har prøvd og testet, kan jeg vel?

 

Nei, du har ikke dokumentert noe. Du har fortalt om eksempler som jeg ikke har noen slags mulighet til å etterprøve og dermed få verifisert. Du kan kanskje vise til hvem som har opplevd dette? Er det velox motor? I så fall må jeg ta meg en ny prat med han, forøvrig en meget hyggelig fyr som tydeligvis har skrudd litt på disse motorene;)

 

Dersom jeg får noen spesifikke eksempler å vise til så tenker jeg konfrontere KM med det, de garanterte nemlig at dette var løftere av meget god kvalitet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, du har ikke dokumentert noe. Du har fortalt om eksempler som jeg ikke har noen slags mulighet til å etterprøve og dermed få verifisert. Du kan kanskje vise til hvem som har opplevd dette? Er det velox motor? I så fall må jeg ta meg en ny prat med han, forøvrig en meget hyggelig fyr som tydeligvis har skrudd litt på disse motorene;)

 

Dersom jeg får noen spesifikke eksempler å vise til så tenker jeg konfrontere KM med det, de garanterte nemlig at dette var løftere av meget god kvalitet.

 

Som jeg allerede har sagt før, jeg sier ikke og har ikke sagt at de uoriginale løfterene er av dårlig kvalitet. Begrepet dårlig er det som DU stadig trekker frem.

Og nei, det er ikke Velox som har hatt noen av disse tilfellene, dog er det en i hans kundekrets som har opplevd dette.

Om du har handlet 272-kam av Velox så vil du ikke få noen problemer da hans utvalg av "relativt snille" kammer bygger på originale basesirkler. Kjøper du derimot en spesialslipt kam eller en med annen basesirkel vil du gjerne få problemer med uoriginale løftere.

 

Det du kan gjøre er å ta et NØYAKTIG mål av avstanden mellom originalkammens basesirkel og ventilstammen. Derettet presser du sammen en uoriginal løfter og måler tykkelsen mellom flaten som ligger mot ventilstammen og overflaten mot kammen. Jeg vil tro de målene vil bli temmelig like. Da kan vel til og med du forestille deg hva som vil skje om ventilen blir sittende høyere i toppen, som f.eks. etter etter utskifting av ventilseter eller en så enkel sak som ventilsliping. Den vil aldri lukke skikkelig. Da har du fått den dokumentasjonen du higer etter.

Med dette. nok OT.

 

Honnør til Mr. Langhelle for glimrende besvarelse på innlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.