regreima har hoppet over et par hakk???

Anbefalte innlegg

da skjønte jeg ikke helt det merke på svinghjul

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snurrer du på svinghjulet rundt TDC skal du se en null slått inn akkurat på vendepunktet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe snakk norsk a!! tdc???, mulig å få noen bedere bilder kanskje

 

kan det stå for top dead center hehe, som i topp dødpunkt

men uansett så vet jeg ikke 100% hva det vil si

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TDC = Top Dead Center = Øvre Dødpunkt - der stempelet er helt på topp!

 

Nedenfor er det bilde av et svinghjul. Inni den røde ringen, ser du at det er et merke på dette svinghjulet. Merket ser ut som en null. Du skal vri motoren rundt, til dette merket på svinghjulet står midt på "pekeren" som er i åpningen på clutchhuset på girkassa. Det skal settes slik som du ser på tegningen ovenfor her - der hvor 4-tallet peker.

 

Når svinghjulet står sånn, skal merket på kamdrevet være på høyde med kanten rundt toppdekslet. Hvis det ikke er der, må du flytte det dit. Hvis det ikke fungerer å ha det der, så står kamdrevet feil montert på kammen.

 

Når du (omsider) har fått dette 100% riktig, så må du sjekke at fordelern står i riktig posisjon også, men det kan vi ta en annen gang, så det ikke blir alt for mye informasjon på en gang her...

21052008304_Small.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe tusen takk ole gunnar, får prøve dette i helga

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig. Og så tar du å svinger nedom her med den K-Jet'en i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nå satt opp kamhjulet etter svinghjulsmerket men det funket ikke måtte føle meg fram til det ble bedere og bedere. også begynner motorlampa og lyse under pådrag???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du stiller tenningen mellom hver gang du justerer ikke sant? Det er alfa omega!

 

Motorlampa kan vel kanskje komme av at bankesensoren gir signal (Tenningsbank)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke trengt å justere hver gang pga at det høres HELT galt ut. går skikkelig fint på tomgang nå men er ikke skikkelig liv i den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vanskelig å justere inn motoren om du hopper over noe som er like viktig som kam-timingen.

 

På en 10V så er fordeler drevet av regreim, og for hver gang du har justert kan du ha stilt bort fordeleren.

 

Sett opp motoren 100% etter svinghjul og kamhjul som tegningene over. åpne fordelerlokket og sjekk at rotor står mot hakket. Gjør den ikke det, ta ut fordeleren og snu den så det blir riktig. husk at rotor kun går 180 grader for hver 360 grader på motor. står den plutselig 180 grader feil, snu motor en gang til. når alt er linet opp etter merker, så starter du opp og justerer med strobe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis jeg setter det opp sånn det skal står så høres det ut som ventilene treffer stemplene akkurat, mulig det er tenningsbank men høres ikke mye bra ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynner å lure på om det har vært en eller annen smarting borte å skrudd på denne motoren fra før, som har klart å montert igjen svinghjulet feil i forhold til veiva. Altså at svinghjulet (og sikkert vibrasjonsdempern/reimhjulet også) sitter helt feil på veiva. Da har du jo ingen ting å stille inn motoren etter, så det vil bli så å si umulig å få den til å gå riktig igjen uten å rette det opp først.

 

Prøv (igjen) å vri motoren til merket på svinghjulet står riktig, sånn som på tegningene over her, og så skrur du ut tennpluggen på sylinder 1 og sjekker at den står HELT på topp. Hvis den ikke gjør det, så står svinghjulet feil på veiva sånn som jeg forklarte over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det kan jeg jo gjøre hørtes ikke dumt ut. for når stempel nummer en er i topp så skal kamhjulet stå på linje med toppakningen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel teknisk umulig å montere svinghjulet feil, det er jo ulik avstand på boltene. Og reimhjulet har jo kile, og er den på plass så er det vel umulig å gjøre det og feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.