Batteri: takk & farvel etter utlading??

Anbefalte innlegg

Er det over & ut med et 100 Ah batteri etter omtrent total utlading 2-3 ganger i løpet av vinteren?

 

Sist gang målte jeg kun 4,5V etter en uke i ro........

 

Fikk liv i det igjen, men det er vel ikke mere å satse på tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sannsynligvis knekt, men det er ikke sikkert.

 

Sett det til lading å la det stå til det er ferdig ladet. Ta av batteriladeren og la batteriet stå uten belastning og/eller lading i minimum 5 timer.

Mål hvilespenningen på batteriet og du vil få en god indikasjon på om batteriet er dødt eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Risiko for sufatering på platene, som faller ned i bunnen av batteriet og kortslutter cellene...

Men, trenger jo ikke skje, og kan jo godt hende en avansert lader klarer å få det opp igjen, selv om det neppe er sine fulle 100 Ah igjen.

Finnes dog endel batterier som tåler dyputladning bedre enn andre batterier, så umulig er ingenting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde et batteri som var 1 år gammelt som jeg ikke fikk liv i selv med lading. Levert det til en kar som driver med batterier til trucker og lignende og han sjokkladet det med 24 volt over en tid for så å lade det med 12v etterpå for å få liv i det igjen. Vet ikke hvor lang tid han ladet det med 24v, men batteriet ble hvertfall helt bra igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde et batteri som var 1 år gammelt som jeg ikke fikk liv i selv med lading. Levert det til en kar som driver med batterier til trucker og lignende og han sjokkladet det med 24 volt over en tid for så å lade det med 12v etterpå for å få liv i det igjen. Vet ikke hvor lang tid han ladet det med 24v, men batteriet ble hvertfall helt bra igjen.

 

Det er et veldig godt tips og jeg har gjort det selv et par ganger, men jeg er alltid i tvil om jeg tør...

 

Jeg har hørt om batterier som har eksplodert på denne måten og jeg personlig har derfor sluttet...jeg tør rett og slett ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fort gjort at det utvikles knallgass da ja...og mye også med slik sjokklading. Må iallefall sørge for god ventilasjon, og ikke gjøre det innendørs.

Og passe på at lader ikke er i nærheten av knallgassen, og vente til knallgassen har luftet seg bort før en tar av batteriklemmene, for da kan det også oppstå en liten gnist.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også måle syrevekten i hver celle å se om det er noen som har forskjell fra de andre.

 

SÅ lenge den ikke har vert nede på 0 så er sjansen litt større.

( Når det er nede på 0 kan du risikere at en av sellene "snur" polaritet da blir en av de som er rett brukt til å oppveie den som er snudd, og dermed blir det mye spenning på de som ikke er snudd og du får også ekstremt dårlig effekt ut av batteriet).

Det er pga dette folk sjokker batteriene opp igjen, da skal det være større sansynlighet for at cellene blir "rette".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes flere ladere (Vet at Mekonomen og Møller forhandler en, men husker ikke navnet i farta) som 'banker' av sulfateringen og kan redde slike batterier, i hvertfall for en stund. Kan være verdt det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes også noen små dippedutter som skal forhindre sulfatering, men det er mer forebyggende og mindre "reparasjon".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.