Nybegynner Guide, på 17år gammel audi!

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha sett alle de fantastiske jobbene dere på forumet har gjort med deres nye biler så vil jeg att dere skal komme med tips til meg og min audi fra 1991!

Denne audien har vel sånn ca 3-400 korns sandpapir lakk, pluss att den har vel vært i vaskemaskin alle gangene den har blitt vaska omtrent. Så jeg trenger en skikkelig guide vis noen har tid til hvilke produkter jeg skal bruke :)

Kommer til å bruke produkter fra Meguiars, da den lokale verkstedsjappa selger dette.

Trenger litt tips om hva jeg bruker etter hverandre, jeg aner jo ikke hva man skal bruke først, så etter, så etter det igjenn :)

men som sakt har denne veldig mange små riper som synes i sola, fargen er nogenlunde svart så håper jeg klarer selv å få liv i den

Btw: Kjøper meg denne clas ohlson maskinen nå til uka og, noe sånnt har jeg heller ikke brukt før :)$

Btw + + Sjappa jeg handler fra har vel det samme som bilextra osv, så det er lite med spesial midler der. Lakkforsegling får man ikke kjøpt noe sted så det vil jeg ha anbefaling om..

Håper det er noen som kan hjelpe meg, Vis dere har litt tid til overs :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :) føler meg litt dum nå :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen spørsmål er dumme!

Liker godt at vi har fått et eget Bilpleie underforum :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen grunn til å føle seg dum! Bilpleie er en diger jungel man lett kan gå seg vill i, og bare bli forvirret av all (forskjellig) informasjon.

Er også fornøyd med dette underforumet, så alle kan dele sine erfaringer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god combo:

Roterende maskin: Jobb med ett område på 20x20cm ca+++ Overlapp minst 4 ganger++++

Menzerna Powergloss + gul pad

MenZerna Superintensive poilsh + orange pad

Menzerna Nano polish + hvit pad

EZ cream

Jetzeal

DP Maxwax

Alt dette finner du vell på scandicshine.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen grunn til å føle seg dum! Bilpleie er en diger jungel man lett kan gå seg vill i, og bare bli forvirret av all (forskjellig) informasjon.

Er også fornøyd med dette underforumet, så alle kan dele sine erfaringer :)

Og pass deg litt for de skumle carnuba edderkoppene, blir du bitt, så er det gjort. Og ikke drikk noen av de fossefallene der, da blir du detailaholic. Heh, jeg er bitt og blitt detailaholic jeg. Ganske fornøyd med den diagnosen. : haha :

En god combo:

Roterende maskin: Jobb med ett område på 20x20cm ca+++ Overlapp minst 4 ganger++++

Menzerna Powergloss + gul pad

MenZerna Superintensive poilsh + orange pad

Menzerna Nano polish + hvit pad

EZ cream

Jetzeal

DP Maxwax

Alt dette finner du vell på scandicshine.no

Bling! ;)

Forresten, husk vasken da, grunnarbeidet utgjør det meste!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og pass deg litt for de skumle carnuba edderkoppene, blir du bitt, så er det gjort. Og ikke drikk noen av de fossefallene der, da blir du detailaholic. Heh, jeg er bitt og blitt detailaholic jeg. Ganske fornøyd med den diagnosen. : haha :

Vi har samme lege, skjønner jeg... Fikk samme diagnose jeg også.: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk vasken da, grunnarbeidet utgjør det meste!

Generelt, bruker du en slik liste som over så får du en god shine...

Kjøper du merker som Mezerna, DP, Duragloss, Meguiar`s, Autoglym, Wolfgang osv så får du meget gode produkter! Så er det bare å sette seg in i hva som er polish, hva som er voks og generelt skikk og bruk.

Forøvrig, forarbeidet er viktigest UANSETT! Sælig om du har "sandpapir" -kjøp clay, gå grundig over hele bilen før du tenker på å starte med polish/voks. En ren glatt overflate er alfa omega. Og særlig viktig for å få resultatet du er ute etter med å bruke så pass kostbare produkter :)

Er mange her inne som sitter inne med mye erfaring og kunnskap, samt at jeg har intrykk av at folk har lyst til å hjelpe til! Husk at ingen spørsmål er for dumme -Spør i vei!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk samme diagnose jeg også.: smil :

Stå på, har vært i samme situasjon selv. Bruker syntetisk sealant som metadon!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper du merker som Mezerna, DP, Duragloss, Meguiar`s, Autoglym, Wolfgang osv så får du meget gode produkter! Så er det bare å sette seg in i hva som er polish, hva som er voks og generelt skikk og bruk.

Forøvrig, forarbeidet er viktigest UANSETT! Sælig om du har "sandpapir" -kjøp clay, gå grundig over hele bilen før du tenker på å starte med polish/voks. En ren glatt overflate er alfa omega. Og særlig viktig for å få resultatet du er ute etter med å bruke så pass kostbare produkter :)

Er mange her inne som sitter inne med mye erfaring og kunnskap, samt at jeg har intrykk av at folk har lyst til å hjelpe til! Husk at ingen spørsmål er for dumme -Spør i vei!

Inspirert av diverse detailingtråder i det siste har jeg begynnt å ane håp for lakken på min gamle Opel (Host)

Var derfor innom Panvulk idag og spurte etter nettop clay. Fikk da beskjed om at dette ikke var å anbefalle på hele bilen. Ble istedenfor anbefallt en lakkrens? Var det bare fordi de hadde en liten pall med clay igjen, og flere paller med lakkrens? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay er trygg å bruke over hele bilen...bare husk å bruke plenty med lube!

quik detailer f.eks--

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, må ha vært antall paller på lageret som har gitt det svaret.. Clay og lakkrens er vel ikke helt samme kategori, kanskje clay og avfetting.. men lakkrens1? hm.. Ja, bruk på hele bilen, null problem. Men ikke vits å ta der det ikke er sandete da

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stå på, har vært i samme situasjon selv. Bruker syntetisk sealant som metadon!

Har INGEN planer om å hoppe på "sandvogna" enda, i hvert fall : smil :

Men ikke vits å ta der det ikke er sandete da

Sannhet med modifikasjoner...

For å være på den sikre siden, clayer jeg HELE bilen. Trengs det ikke, kjenner du det med en gang, og bruker hverken unødig mye tid eller clay.

Uansett: clay er gull! Sparer deg for mange potensielle riper ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sklir litt ut her blandt de poleringskåte...

Jeg bruker brødposen. Når det er helt glatt, polerer jeg! Ikke før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skyter jeg meg inn her, da ingen spm er for dumme:P

Har et par spm jeg har tenkt på:

Foam gun, dette er en erstatter for avfetting? og ikke en erstatning for såpe/shampo. Etter at man har gått over bilen med foamgun, så spyler man av, før man går på med såpe? Er dette riktig tankegang?

Disse Menzerna pruduktene, de skal alle brukes med roterende maskin? Kan disse brukes for hånd? Har ikke råd til roterende poleringsmaskin, og tenkte på og kjøpe den fra Clas Ohlson, med puter fra scandicshine. Kan dette funke bra? har forstått såpass at resultatet ikke blir perfekt.. Men for en jomfru i detailaholic(ref. Kenneth Nilsen), blir resultatet da akseptabelt?

Disse halogen lampene dere bruker, hvor får en tak i de, og hvor mye koster de?

Ser at scandicshine ikke fører Meguiars clay pakke, og tenkte da og kjøpe Riccardo clay, men funker Extreme Slick Synthetic Quick Detailer bra som lube? og hvor mye rekker man og ta med de to clay barene som følger med i en Riccardo clay pakke?

Og et veldig kjent spm har jeg inntrykk av, men for en eller annen grunn vil ikke svare sette seg i hukommelsen min:P

Når man rubber, må man være VELDIG forsiktig? Har hørt rykter om at man fort kan gå gjennom lakken?

Og sist men ikke minst, er rekkefølgelig riktig?

Vask

Clay

Rubbing

Lakkrens

Polering

Voks?

Håper på svar fra detailaholic'ene her:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skyter jeg meg inn her, da ingen spm er for dumme:P

Har et par spm jeg har tenkt på:

Foam gun, dette er en erstatter for avfetting? og ikke en erstatning for såpe/shampo. Etter at man har gått over bilen med foamgun, så spyler man av, før man går på med såpe? Er dette riktig tankegang?

Nei, foam gun er rett og slett bare såpeskum som "løser" opp møkk før du går løs med fysisk kontakt med lakken (avfetting tørker lakken, så bør jo ikke bruke det hver gang man vasker, derfor vil du kanskje forstå det som om Foamgun er avfetting). Jeg pleier iallefall å gjøre det sånn:

- Skylle bilen

- Avfetting på

- Spyle bilen

- Skumlegge med foamgun

- Skylle for så å fullføre med håndvask, evt clay og håndtørk.

Disse Menzerna pruduktene, de skal alle brukes med roterende maskin? Kan disse brukes for hånd? Har ikke råd til roterende poleringsmaskin, og tenkte på og kjøpe den fra Clas Ohlson, med puter fra scandicshine. Kan dette funke bra? har forstått såpass at resultatet ikke blir perfekt.. Men for en jomfru i detailaholic(ref. Kenneth Nilsen), blir resultatet da akseptabelt?

Menzerna med riktige puter på Clas Ohlson maskinen fungerer helt greit det. Får ikke korrigert veldig dypt, men du får da tatt swirls og lette riper. Hvis du har tittet på den svarte Audi A4'n jeg tok før i år, så ser du at jeg brukte Menzerna, cyclo-puter fra Scandicshine og Clas Ohlson kopi.

Disse halogen lampene dere bruker, hvor får en tak i de, og hvor mye koster de?

Også såkalt "Sun Gun". Vet 3M har de, men vet ikke om noen som markedsfører dette i Norge. Jeg skal iallefall bestille fra UK eller US.

Ser at scandicshine ikke fører Meguiars clay pakke, og tenkte da og kjøpe Riccardo clay, men funker Extreme Slick Synthetic Quick Detailer bra som lube? og hvor mye rekker man og ta med de to clay barene som følger med i en Riccardo clay pakke?

Riccardo clayen syns jeg er hakket mer aggresiv enn Meguiars sin, så jeg ville gått for den (har selv brukt 6 Riccardo barer og 2 Meguiars). Jeg ville heller bestilt denne her som claylube (bruker den selv). Du kan dele opp en clay i to, så du har 4 deler hvis du skjønner. Og da har du 1 halvdel pr bil, ergo, 4 biler på en boks til 200,-

Og et veldig kjent spm har jeg inntrykk av, men for en eller annen grunn vil ikke svare sette seg i hukommelsen min:P

Når man rubber, må man være VELDIG forsiktig? Har hørt rykter om at man fort kan gå gjennom lakken?

Nei, det er ikke veldig lett å gå gjennom lakken. Men med ROTERENDE derimot må du passe på at du ikke holder på et sted, beveg maskinen hele tiden. Gå heller over med flere passes (overlappinger) istedenfor å la maskinen "hvile" på et sted for å oppnå en korreksjon i lakken.

Og sist men ikke minst, er rekkefølgelig riktig? (fører på noe jeg)

Skyll

Avfett

Skyll

Vask

Skyll

Clay og lube

Skyll

Tørk

Masker plastdetaljer om du bruker roterende

Rubbing

Lakkrens

Polering

Lakkforsegling

Voks?

Håper på svar fra detailaholic'ene her:)

Håper du fikk noen svar du håpet på! ;) Nå skal jeg gå å legge meg med noen bokser voks. : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm? Var den til meg? Hehe, ble litt usikker her, mulig jeg misforstår.

En liten ting angående clay som man ikke kan minne folk på nok; SNU den og KNA den OFTE! Clay er et "verktøy" som kan ødelegge MYE hvis du ikke bruker den riktig! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm? Var den til meg? Hehe, ble litt usikker her, mulig jeg misforstår.

Den var vel generelt til trådstarter, som ber om råd :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var vel generelt til trådstarter, som ber om råd :)

Jojo, skjønner jo det, han har jo fått et knippe rett over her. ;)

Bare lurte i og med at du quota meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ville bare støtte deg på dette utsagnet! ;)

grunnarbeidet utgjør det meste!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et til, biltema maskinen, er det så godt som samme maskinen clas ohlson selger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den på clash ohlson skal vist være hakket bedre! Hvis du tenker på den med to hoder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange påførings pads trenger jeg for en hel bil? da tenker jeg typen liten bil, minste VW noen gang har laget trur jeg:)

Kjøpte en pakke med påføringspads fra Meguiars her om dagen, holder det, eller må jeg kjøpe fler? kan jeg bruke samme padsene flere gang? Og lakkrensen til meguairs, er det noe jeg må "jobbe" inn i lakken?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.