Demontere frontfanger Passat -03

Anbefalte innlegg

Topic sier det meste.

 

Vi skal sette inn tåkelys på en 03 passat stv i morgen.

Men ingen av oss har peil på hvordan man demonterer fronten... :o

 

Noen som har en bra og enkel forklaring på fremgangsmåten?

Bilder hadde jo også vært knall : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Topic sier det meste.

 

Vi skal sette inn tåkelys på en 03 passat stv i morgen.

Men ingen av oss har peil på hvordan man demonterer fronten... :o

 

Noen som har en bra og enkel forklaring på fremgangsmåten?

Bilder hadde jo også vært knall : rock :

 

ganske så enkelt.

 

det sitter 3 trox i innerskjermen på begge sider. når du har tatt ut disse så benner du innerskjermen litt innover så sitter det en loddrett opp akkurat i skjøten mellom fangern å skjerm (torx dette også)

 

under bilen så sitter det 2 store trox og en 10m mutter

 

foran i motorrommet sitter det 3 trox som også må ut så er det bare å dra fangern ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk! supert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre dere skal montere xenon i kurve-/tåkelysene, så er det da ikke nødvendig å deomntere fronten for og montere lykter?

 

Har selv ettermontert kurve-/tåkelys på min -03 Passat 3BG stv. og dette gjorde jeg uten å demontere fronten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vert knall om du kunne hive ut en howto til å ettermontere grøftelys;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre dere skal montere xenon i kurve-/tåkelysene, så er det da ikke nødvendig å deomntere fronten for og montere lykter?

 

Har selv ettermontert kurve-/tåkelys på min -03 Passat 3BG stv. og dette gjorde jeg uten å demontere fronten.

 

Dette er ikke original lykter. :)

Så vi må "gruse" litt for å få det til. Så best å ta av fanger for å få det til å sitte skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner, er mest koblingsdelen jeg er interessert i;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke original lykter. :)

Så vi må "gruse" litt for å få det til. Så best å ta av fanger for å få det til å sitte skikkelig.

 

OK - da skjønner jeg at du vil ta av fangeren.

 

Hva slags lykter er det snakk om?

 

Lykke til!

 

Skjønner, er mest koblingsdelen jeg er interessert i;)

 

Har du lysbryter med egen funksjon for kurve-/tåkelys foran? En slik med to-stegs uttrekk?

Det bør du har. Jeg synes det gir den mest elegante løsningen.

 

Her er mitt forslag til kobling:

 

Du tregner:

 

Et relé med både 87 og 87a-kontakt.

En sikringsholder (gjerne en for kabelmontasje). Alternativt kan du bruke et relé med sikring på.

Noen meter med 2x2,5 (rød/sort) kabel til kabelsett for kurve-/tåkelysene.

Lysbryter med tåkelysfunksjon (med 2-trinns uttrekk).

Kabelsko for lysbryter, alternativt ferdige lednigner (ca 20cm) med påsatte kabelsko for lysbryter. Disse fås kjøpt hos din lokale VW/Audi-forhandler.

Diverse kabelsko og strips.

Litt vanlig håndverktøy.

Tid og tålmodighet.

 

Lag deg et ledningssett i f.eks. 2x2,5 rød/sort kabel. Jeg valgte 2,5 for å få mindre spenningsfall i kabelen.

 

Start ved den høyre tåkelykta, legg kabelen over til den venstre lykta og koble de to lyktene sammen. Gå videre bakover inne i den venstre forskjermen (du må løsne plastinnerskjermen). Følg de andre kablene som ligger der. Omtrent ved blinklyset i forskjermen går kablene inn i coupéen. Hos meg var det en ledig gummiplugg jeg førte kabelen gjennom. Kabelen vil komme inn i coupéen like over fothvileren (rett

under sikringsboksen).

 

Jeg laget ferdig kabelsettet på forhånd. Jeg anbefaler å lodde alle koblinger i kablene og isolere disse med krympestrømpe.

 

Inn i dashbordet er det plass til å montere et relé med både 87 og 87a som gir spenning til kurve-/tåkelysene.

Jeg valgte å kople mine slik at både fungerer som automatiske kjørelys og som kurve-/tåkelys;

 

Plussledningen sut til kurve-/tåkelysene kobler du til kontakt 30 på det ettermonterte reléet (nevnt over).

 

Kontakt 86 kobles til bilens chassis (jord).

 

Kontakt 85 kobles til pinne 8/NL (nebellicht = tåkelys) på lysbryteren din.

 

Finn ledningen som kommer fra pinne 3/TFL på lysbryteren og klipp denne i passe avstand fra bryteren.

Den enden som "forsvinner" ut i bilens ledningsnett isolerer du og fester til kabelbunten.

Den andre enden som kommer fra lysbryteren kobler du til kontakt 87a på det ettermonterte reléet.

 

I forbindelse med sikringsboksen finnes det flere uttak for "+" fra batteriet (skrutilkoblinger). Hent plusspenning fra et av disse uttakene, sikre med en passende sikring og koble denne plussledningen til kontakt 87 på reléet.

 

Hos meg fungerer dette helt etter mitt ønske.

 

Kurvetåkelysene tenner nå som automatiske kjørelys i stedet for nærlysene, men sammen med park-, skilt- og baklys.

 

Når jeg vrir lysbryteren over til "park", så slukker kurve-/tåkelysene.

Når jeg vrir lysbryteren over til "på", så tenner nærlysene med full spenning som de skal.

Ved å trekke lysbryteren ett hakk ut, tennes kurve-/tåkelysene.

Ved å trekke lysbryteren enda et hakk ut, tennes tåkebaklyset.

 

 

Håper dette ble forståelig?

Har dessverre ikke noe skjema. Hvis noen har et godt forslag til et program for skjemategning, så mottas dette med takk!

 

Hvis noe er uklart, spør gjerne, så skal jeg svare etter beste evne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.