ladetrykk problemer AEB 1,8t 20v

Anbefalte innlegg

Jeg har en passat 1,8t med chip, som lader max 0,5 bar ved maks pådrag. Jeg har søkt på forumet her og funnet mange tråder med det samme problemet, men jeg har ikke funnet noe når jeg har feilsøkt på bilen. Alle trykkslanger er hele og tette. LMM er i orden (går vedldig dårlig uten kontakten tilkoblet) Lurer kanskje på to mulige årsaker til problemet:

N75 ventilen kan være ødelagt. Hvordan finne ut om den er i orden?

Mulig tett katalysator. Har kjørt med åpen dump i et par år, og har hørt at dette kan skade kat`en eller lambdasonden. Kan evt en tett katalysator være årsaken til at jeg ikke får bygget turbotrykk?

 

Jeg har kjørt med forsterket resirkventil det siste året, så jeg vet at det er skadelig med åpen dump, vil derfor helst slippe å høre det fra folk her nå! I know!!! hehe!

 

Skal prøve ny n75 ventil for å se om det funker da. Men jeg har en manuell boostcontroller. Kan jeg bruke den til å styre trykket med? Jeg har koblet den slik jeg har sett på diverse nettsider, og den skal være riktig koblet, men det skjer ingenting med trykket! Hverken mer eller mindre ladetrykk!

 

Noen som kan hjelpe med tips og råd? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk streng beskjed om fra de som chipet bilen min (1.8T AEB) at jeg ikke måtte surre inn med noe boost kontroller. Måtte kjøre orginal N75.

 

Altså, jeg ville nok hørt etter om noen hadde vag-com inærheten av der du holder til slik at du kunne fått lest ut eventuelle feilkoder.

Nå er ikke jeg noe mester ang. 1.8T men om det hadde vært noe krøll med N75 skulle den iutgangspunktet ikke ladet mer enn 0.3bar. For da går den i nødmodus. og tviler på at måleren din viser 0.2bar feil.

 

Sikkert noen andre som kan svare deg på hva du burde begynne med. Men en god start kan være vag-com. Så videre ville jeg fått tak i en kat erstatter fordi der er det enormt mye effekttap du får. Men ville beholdt katen du har på til EU-kontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

N75 kan lage mange forskjellige problemer der bilen nødvendigvis ikke lader bare 0.3. Jeg opplevde variert trykk, og at motoren nesten kvelte seg og pedalen måtte i bånn før den lada maks. Og ved et lite søk på forumet her så ser en mange ulike situasjoner der ny N75 var løsningen. Jeg ville hørt med en kompis/forummedlem i nærheten om du kunne testa deres ventil så hadde du fort finni ut om du måtte ha ny ;) Om du har trykkmåler i bilen, sjekk om det kan være lekasje ved ventilen bak på denne, det kan også føre til redusert trykk og du legger ikke merke til denne lekasjen før du har måleren ute av holderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk streng beskjed om fra de som chipet bilen min (1.8T AEB) at jeg ikke måtte surre inn med noe boost kontroller. Måtte kjøre orginal N75.

 

Altså, jeg ville nok hørt etter om noen hadde vag-com inærheten av der du holder til slik at du kunne fått lest ut eventuelle feilkoder.

Nå er ikke jeg noe mester ang. 1.8T men om det hadde vært noe krøll med N75 skulle den iutgangspunktet ikke ladet mer enn 0.3bar. For da går den i nødmodus. og tviler på at måleren din viser 0.2bar feil.

 

Sikkert noen andre som kan svare deg på hva du burde begynne med. Men en god start kan være vag-com. Så videre ville jeg fått tak i en kat erstatter fordi der er det enormt mye effekttap du får. Men ville beholdt katen du har på til EU-kontroll.

 

Jeg skulle jo gjerne slippe å "surre med noe boostcontroller", men som sagt så var det for å prøve å løse problemet.

Jeg har N75 som hovedmistenkt, så jeg skal låne en av en kamerat, og se om det er noe forskjell. Jeg har hørt mye forskjellig om effekttap i katalysatoren. Noen sier at det nesten ikke er noe effekttap, mens andre sier det er skyhøyt. Men det må da være best å få fjerna den hvis den skulle være ødelagt da, eller helt tett av dritt!

 

Det som er litt merkelig, er at bilen går liksom ganske greit! Den er ganske rask når jeg har god fart og litt rpm, men helt padde dau ved lavt turtall og akselerasjon fra stillestående. :shf:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å teste om det er ventilen kan du koble ut wastegaten...men Gjør du det må du følge nøye med på ladetrykket.

Funker dette kan det være ventilen.

Virker det ikke kan det være wastegate lokket som har detti av...sett det noen ganger...

 

Om katta er tett brurde den dratt fint opp til ca 4000rpm....og fått bråstopp da

 

Men først ville jeg lest av feilkoder.....men setter en knapp på N75 ventilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok! Supert tips! Prøver det jeg da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.