Hjelp med clutchproblemer Golf 2

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Er en nylig innflytta student fra Stavanger med voksende (men fremdeles begrenset) kunnskap og evne om bilmekk, som nå har krasja i et litt for stort problem... Clutchen i Golfen (020-kasse) tok kvelden på en eller annen måte idag, trår man pedalen helt inn, trekkes utløserarmen alt for langt opp (tenk 10:30 på en klokkeskive), og clutchen kobles aldri fra... Tviler sterkt på at det er clutchen som er slitt ut, da den ble byttet for rundt et år siden, og ikke har vært så veldig utsatt for mye slitasje så vidt jeg kan forestille meg... Noen snille og kunnskapsrike medlemmer her i Trondheim som kanskje muligens kunne kommet bortom og tatt en kikk, eventuelt som har en garasje, så jeg muligens kunne fått litt hjelp?

 

Med vennlig hilsen

John Hanssen Kolstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å bo i "bart og mokasin-byen" drister jeg meg likevel til å komme med et innspill:

 

Jeg har aldri vært borti at det skal være et problem at armen på girkassa beveger seg mye. Sjekk heller at hylsa på clutchwiren (overgangen mellom strømpa på wiren og hylsa som er festa i girkassa) ikke har knekt. Da vil du ikke få overført all bevegelsen fra pedalen over på utløserarmen og clutchen løser følgelig ikke ut.

 

Dette er i alle fall meget enkelt å sjekke selv - også med begrenset kunnskap;).

 

Naturligvis kan det være andre årsaker også, men det er greit å starte her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om jeg forklarte meg helt bra, tok en kikk på http://www.brokevw.com/releasearm.html, og tingen er jo at utløserarmen omtrent ikke har fysisk mulighet til å flytte seg lenger, da max utslag når pedalen er trykket inn er omtrent når armen er på linje med det runde 35mm-dekselet i det første bildet på den siden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg så litt på den linken du postet og det virker som om maksutslaget på utløserarmen skal være omtrent når armen treffer 35mm dekselet. Om clutchen din fortsatt ikke er løst ut når armen er kommet til dette punktet er det noe galt med utløsermekanismen inne i kassen. Hvis du vil ha lit hjelp til å kikke på det kan jeg sikkert ta meg en tur og inspisere. Det skal sies at jeg er superfersk i Golf-verdenen men jeg har ikke mer enn to tommeltotter så det burde gå bra uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok av endedekselet på clutchmekanismen her en dag og inspiserte litt, og det ser ut som utløserlager og aktuatorfinger er i brukbar stand, så virker som om problemet er at clutchstanga har punktert trykkplata... Hvis du har eventuelle andre ideer kan du bare ta turen innom, har vel egentlig slått meg til ro med at jeg blir nødt til å droppe kassa og bytte clutch og trykkplate, men hvis jeg slipper det midt i eksamensperioden hadde jo det vært fantastisk! Trenger bilen for hjemreise rett etter eksamen, sjø :D Noen som vet om andre plasser det går an å stå å skru enn å låne verkstedhallen på Shell på Sluppen?

 

Bare å slå på tråden, 90162540 hvis noen har lyst til å komme ut til Leangen og synse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

såfremt du har tatt ut utløserlageret og sjekket at dette er i fin stand så har det nok skjedd noe med trykkplata vil jeg tro.

 

På en tidligere golf jeg hadde røk selve senteret i trykkplata og det skjedde absolutt 0 når man trykka inn pedalen da det bare snurra rundt inni kassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok av endedekselet på clutchmekanismen her en dag og inspiserte litt, og det ser ut som utløserlager og aktuatorfinger er i brukbar stand, så virker som om problemet er at clutchstanga har punktert trykkplata... Hvis du har eventuelle andre ideer kan du bare ta turen innom, har vel egentlig slått meg til ro med at jeg blir nødt til å droppe kassa og bytte clutch og trykkplate, men hvis jeg slipper det midt i eksamensperioden hadde jo det vært fantastisk! Trenger bilen for hjemreise rett etter eksamen, sjø :D Noen som vet om andre plasser det går an å stå å skru enn å låne verkstedhallen på Shell på Sluppen?

 

Bare å slå på tråden, 90162540 hvis noen har lyst til å komme ut til Leangen og synse?

 

Må si meg enig med Rolf om at ting peker mot trykkplaten ja. Nå sitter jeg vel mer eller mindre i samme situasjon som deg: skoleavslutning og ødelagt bil (*kremt* girkassen takket for seg) så det spørs om jeg må trekke tilbake tilbudet om å hjelpe deg inntil jeg har levert oppgave og byttet girkasse på Öpelen :P

 

Ang verkstedplass, så er det bare Shell på Sluppen jeg vet om som nærmeste alternativ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har clutchwaier med selvstramming, og ikke en stor hvit plastmutter, så gjetter jeg på at det er denne som har gitt seg. Det har skjedd to ganger for min del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt sikker på hvordan utløserlageret SKAL se ut, så vet jo ikke helt om det er dette som er ødelagt... hvordan tester jeg det?

 

Angående clutchvaieren, så er det en manuell-justeringsvaier, og problemet er jo ikke at armen ikke blir dratt opp, heller at den blir det uten at noe skjer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.