Får ikke gnist!! 2,2 20v 3B motor

Anbefalte innlegg

saken er den at jeg får ikke gnist fram til pluggene, det er strøm fram til coilen men ikke vidre. derfor må jo feilen ligge der en plass. jeg har byttet coil, slutt trinn (teningsmodul), og fordeler, å nå begyner jeg bli tom for ide`er, kan det være feil med følerne nede på svinghjulet? : klø :

gnisten forsvant da jeg fikk register havari, men nå er alt dette blitt ordna, så nå gjenstår det kun å få gnist. noen som vet hva dette kan være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontroller at rotor går rundt.

Fordeler på disse hadde en periode plastdrev. Den nye fordeleren jeg kjøpte etter 230 000km hadde metalldrev.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 3 ting som må til for å få gnist

Hallgiver i fordeler.

Trigger og rpm sensor på veiva

Alle disse må virke for å få gnist.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontroller at rotor går rundt.

Fordeler på disse hadde en periode plastdrev. Den nye fordeleren jeg kjøpte etter 230 000km hadde metalldrev.

Er metall drev på denne, ok, har jo ikke sjekket om rotor går rundt næi.. skall sjekke dette. men synes det var så rart at gnisten forsvant da reima hoppa 3-4 tagger. men tetteringen på fordeler ble ødelagt så denne ble fyllt med olje, så jeg trodde fordeleren var ødelagt. nå har jeg montert en 7A fordeler, de ser jo helt identisk ut. har følerne nede på svinghjule noe med gnisten til coilen å gjøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har følerne nede på svinghjule noe med gnisten til coilen å gjøre?

JA hvis du leser posten over

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 3 ting som må til for å få gnist

Hallgiver i fordeler.

Trigger og rpm sensor på veiva

Alle disse må virke for å få gnist.

Ok, har ikke sjekka sensorne på veiva.. er det samme sensorne på en 7A motor som på 3B? men synes det er merkelig at disse skulle bli ødelagt akurat da registeret hoppa? ohm er man disse følerne for å finne ut om de er i orden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen viktig ting er jo timing... den må ha signal samtidig fra hallgiver i fordeler og toppunktsføler på svinghjulet..

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen viktig ting er jo timing... den må ha signal samtidig fra hallgiver i fordeler og toppunktsføler på svinghjulet..

Jan Brede

Hvordan finner jeg ut av om de får signal samtidig som du sier? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut av om de får signal samtidig som du sier? : klø :

Han tenkte på reg reim han.... burde dobbelt sjekke at alle merker stemmer..ink fordeler....

toppunktsføler er det samme som trigger sensoren..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit med akkurat samme på en 3b til en kompis. Men det viste seg bare og være fordeler som var akkurat litt ut av posisjon. Som Jan Brede sier, det må stemme ganske nøyaktig overens mellom hallgiver i fordeler og posisjonsgiver på svinghjulet. Eller blir det ingen gnist.

Sett motor på tdc og ta av fordeler lokket. Se at rotor peker mot plugg til syl 1 og evt finjuster.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit med akkurat samme på en 3b til en kompis. Men det viste seg bare og være fordeler som var akkurat litt ut av posisjon. Som Jan Brede sier, det må stemme ganske nøyaktig overens mellom hallgiver i fordeler og posisjonsgiver på svinghjulet. Eller blir det ingen gnist.

Sett motor på tdc og ta av fordeler lokket. Se at rotor peker mot plugg til syl 1 og evt finjuster.

har satt kamdrevet på merke å da peker rotor på plugg til sylinder 1, så dette er det ikke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det jeg husker så skal det være gnist om ikke fordeler er stilt inn rett...

En 3b som vi holdt på med i vinter hadde gnist men ikke noe bensin som kom frem.

bensin kom etter at fordeler ble flyttet til rett posisjon, den var på feil plass til feil tid.

men da var gnisten borte, dette ble feilsøkt som fan: bråk : på hvor feilen lå ,til slutt fant vi feilen. det var avslått et lite stykke av fordeleren: dum :

Men som sagt gnisten var der hele tiden uansett hvor rpm sensoren, halgiveren osv var i forhold til hverandre.. Er bensinreleet som ikke slår inn før dem står rett etter det jeg vet.

et spørsmål: hørrer du bensinpumpen starter når du setter på tenningen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det jeg husker så skal det være gnist om ikke fordeler er stilt inn rett...

En 3b som vi holdt på med i vinter hadde gnist men ikke noe bensin som kom frem.

bensin kom etter at fordeler ble flyttet til rett posisjon, den var på feil plass til feil tid.

men da var gnisten borte, dette ble feilsøkt som fan: bråk : på hvor feilen lå ,til slutt fant vi feilen. det var avslått et lite stykke av fordeleren: dum :

Men som sagt gnisten var der hele tiden uansett hvor rpm sensoren, halgiveren osv var i forhold til hverandre.. Er bensinreleet som ikke slår inn før dem står rett etter det jeg vet.

et spørsmål: hørrer du bensinpumpen starter når du setter på tenningen?

Det har jeg ikke hørt etter, men pluggene blir vertfall våte, så den får bensin fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor står denne trigger & Rpm føleren? er så mange følere syns jeg. står de på girkassa eller på motoren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor står denne trigger & Rpm føleren? er så mange følere syns jeg. står de på girkassa eller på motoren?

Sitter på venstre siden av motoren rett ved girkasse

sitter på samme brakett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter på venstre siden av motoren rett ved girkasse

sitter på samme brakett

ok, takker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jeg bytta trigern å rpm føleren uten hell. fremdeles 0 gnist : bråk : begynner bli lei nå..

kan det være motorstyringen som er gåen? men hvorfor ska en elektrisk del bli ødelagt når det var da reg.reima hoppa over at gnisten forsvant? noen som har peiling på hva annet det kan være? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en sterk feeling at det ligger i fordeler-området.. Situasjonen du beskriver er så identisk til den jeg slet med på min kompis sin 3b. Og der var det bare noen mm på fordeler som skulle til...Var selv rimelig sikker på at den stod rett, men så var det altså ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en sterk feeling at det ligger i fordeler-området.. Situasjonen du beskriver er så identisk til den jeg slet med på min kompis sin 3b. Og der var det bare noen mm på fordeler som skulle til...Var selv rimelig sikker på at den stod rett, men så var det altså ikke.

Men selv om fordeler står feil skal den vell en eller annen ganng gi fra sei en gnist til pluggen, blir såklart ikke riktig timing på gnisten eller tar jeg feil.. hvis jeg tar ut alle pluggledningene å fordeler står feil, burde jo pluggene få gnist, bare i feil rekkefølge? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjakke en ekstra gang at fordeleren er helt hel?.. ikke noe galt med den... iriterende å finne ut noe slikt etter mange timer bannskap i minusgrader(snakker av erfaring) ikke sant Bård? ;)

Det skal forøvrig komme gnist uansett hvor mye feil fordeleren står.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjakke en ekstra gang at fordeleren er helt hel?.. ikke noe galt med den... iriterende å finne ut noe slikt etter mange timer bannskap i minusgrader(snakker av erfaring) ikke sant Bård? ;)

Det skal forøvrig komme gnist uansett hvor mye feil fordeleren står.

Har 2 fordelere, men ingen av dem vill gi gnist.. det ene er da fra en 7A motor men den er helt i dentisk som den somm sitter på 3B`n min. husker ikke om di hadde samme dele nr. noen som vet om det er forskjell på disse 2 fordelerne..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2 fordelere, men ingen av dem vill gi gnist.. det ene er da fra en 7A motor men den er helt i dentisk som den somm sitter på 3B`n min. husker ikke om di hadde samme dele nr. noen som vet om det er forskjell på disse 2 fordelerne..

Det er ikke samme delenr på 7a og 3B fordeler. men begge 2 går å bruke på en 3B.

Det var 7A fordeler på den vi holdt på med i vinter når den starta.

Den ville ikke starte pga det var en skade som hadde kommet på rotoren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke samme delenr på 7a og 3B fordeler. men begge 2 går å bruke på en 3B.

Det var 7A fordeler på den vi holdt på med i vinter når den starta.

Den ville ikke starte pga det var en skade som hadde kommet på rotoren...

Ok, men har prøvd med 2 rotorer også.. , men lurer på en ting her ang. coilen. de 2 ledningene som er feste på coilen med mutter, en på hver side. skal jeg ikke måle 12v mellom disse når jeg har teninga på, eller prøver å tørne motoren? jeg måler null spening å prøvelampa lyser heller ikke. men på kontakten inn på sluttrinet er det 12v det skal det vell være. men jeg er gannse sikker på det skal være 12v mellom disse 2 punktene på coilen, eller er det jeg som tar feil her? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men har prøvd med 2 rotorer også.. , men lurer på en ting her ang. coilen. de 2 ledningene som er feste på coilen med mutter, en på hver side. skal jeg ikke måle 12v mellom disse når jeg har teninga på, eller prøver å tørne motoren? jeg måler null spening å prøvelampa lyser heller ikke. men på kontakten inn på sluttrinet er det 12v det skal det vell være. men jeg er gannse sikker på det skal være 12v mellom disse 2 punktene på coilen, eller er det jeg som tar feil her? : klø :

det skal være 12 v mellom T15 og chassiet. T15 er ene av skruene som du sikter til(trur dem er merket), du skal vel ikke ha noe mellom dem 2 skruene meg bekjent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.