Får ikke gnist!! 2,2 20v 3B motor

Anbefalte innlegg

Coilen skal kun ha spenning hver gang det skal gies gnist...dette sørger slutt trinnet for.

 

Men om fordeler står feil vil du ikke få gnist...pga hvis den står feil vil og hallgiver stå feil

Men er jo enkelt å se om den står riktig.

Er et merke på ytterringen som skal flukte med innerringen

 

Annen ting du kan sjekke er om hallgiver i det hele tatt funker.

Du kan enten ta den ut eller dytte på bilen i gir.

Når vinduet i skåla kommer til hallgiveren skal du ha 5v eller miste 5v på den mitterste pinnen på hallgiver.

De to andre er jord og +5v

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt feilsøkingstips:

The only other external connection from the ignition pack is the HT cable (depicted as T4 above) which connects to the center of the distributor. Two other terminals on the ignition pack, denoted T1 and T15, are also available. These two have rubber boots which protect the screw terminals which link a couple of cables to the POS unit.

With the ignition on, measuring voltage across pins 1 and 3 (at the 3-pin plug), you should see 12V presented on this connector. With the 3-pin plug attached to the coil, and the ignition ON, you should see 12V at screw terminal T15. Note you may need to remove a rubber boot to test that screw terminal.

 

When the engine is running, or being cranked, you can use an LED tester to verify the presence of a trigger voltage on pin 2 of this connector. This signal is best observed with an oscilloscope of course - but you might see its presence with a sensitive multimeter. If there is no signal observed there, then buzz out the loom from pin 2 on the coil-pack plug and pin 1 at the ECU.

 

In order to test the function of the POS unit, you can probe with an LED tester (or scope) at screw terminal T1 which is the output from the POS unit when the engine is cranking or running - this determines the control signal into the primary windings of the coil.

 

To test the primary and secondary windings of the coil... Turn OFF the ignition and remove the 3-pin connector at the ignition pack. Also remove the HT lead and any rubber caps on the screw terminals of the ignition pack.

 

With a multimeter, set to resistance in the 10kohms range, the reading between the HT output (T4) and the screw terminal (T15) should be in the range 5-9 kohms. That is the secondary winding.

 

The primary winding can be measured across T1 and T15 and should be observed in the very low range of 0.5 to 1.5 ohms.

 

 

 

Og her er koblingsskjemaet for tenningsmodulen.

3B_Ignition_Pack.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coilen skal kun ha spenning hver gang det skal gies gnist...dette sørger slutt trinnet for.

Det skal være 12 V hele tiden mellom T15 og Jordingen

Det skal også være 12V mellom T1 og Jord også når motoren står

 

Men om fordeler står feil vil du ikke få gnist...pga hvis den står feil vil og hallgiver stå feil

Men er jo enkelt å se om den står riktig.

Er et merke på ytterringen som skal flukte med innerringen

Der er jeg uenig med deg. en kan ha gnist fordi om fordeler står riktig. (da det på Bård sin bil hadde gnist men fordeler sto ca 2 cm feil..)

 

Annen ting du kan sjekke er om hallgiver i det hele tatt funker.

Du kan enten ta den ut eller dytte på bilen i gir.

Når vinduet i skåla kommer til hallgiveren skal du ha 5v eller miste 5v på den mitterste pinnen på hallgiver.

De to andre er jord og +5v

 

Hallgiveren har 5 Volt til vanlig å mister 5 volt når skålen kommer til hallgiveren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiveren har 5 Volt til vanlig å mister 5 volt når skålen kommer til hallgiveren.

stemmer nok det...var derfor jeg skrev skal ha eller ikke ha...huska ikke i farta om den kom eller forsvant:)

Der er jeg uenig med deg. en kan ha gnist fordi om fordeler står riktig. (da det på Bård sin bil hadde gnist men fordeler sto ca 2 cm feil..)

og jeg har opplevd det motsatte....null gnist om den sto feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får prøve å teste noe av dette i morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og jeg har opplevd det motsatte....null gnist om den sto feil

 

Må ikke hallgiveren stå rett for at bensinpumpereleet skal slå inn da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På denne modellen skal fordeler ha den grunnjustering. For å gjøre det riktig er det en del demontering (i alle fall iht verkstedhåndboka).

 

Fordelerens oppgave er å sende høyspenningen gjennom rotor og til den riktige av de 5 tennpluggene. Dersom fordeler er feiljustert vil avstanden mellom rotor og en av "mottagerene" på fordelerlokket bli for langt, og du vil ikke få gnist. For å sjekke om det er feil i fordelingenen kan du bruke det gamle trikset; sett en pluggledning med plugg rett inn i coil, og du skal få gnist (5 ganger så ofte som etter fordeler).

 

Dersom du får gnist da, sendt PM og jeg skal ordne beskrivelse fra verkstedhåndbok (har kun papirutgave) på grunninnstilling fordeler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På denne modellen skal fordeler ha den grunnjustering. For å gjøre det riktig er det en del demontering (i alle fall iht verkstedhåndboka).

 

Fordelerens oppgave er å sende høyspenningen gjennom rotor og til den riktige av de 5 tennpluggene. Dersom fordeler er feiljustert vil avstanden mellom rotor og en av "mottagerene" på fordelerlokket bli for langt, og du vil ikke få gnist. For å sjekke om det er feil i fordelingenen kan du bruke det gamle trikset; sett en pluggledning med plugg rett inn i coil, og du skal få gnist (5 ganger så ofte som etter fordeler).

 

Dersom du får gnist da, sendt PM og jeg skal ordne beskrivelse fra verkstedhåndbok (har kun papirutgave) på grunninnstilling fordeler.

 

Har prøvd dette, å jeg får ikke gnist hvis jeg kobler meg rett på coil..

Men lurte på hvis det er noe feil med strøm frem til coil, kan jeg ikke da koble pluss rett fra batteriet å inn på coil å se om jeg får gnist da? da burde det jo igrunn bli gnist? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg funne ut at det er strøm frem til coil, så det må altså være impulsen til coilen det er noe feil med..

Her er ting som er bytta:

Coil

Teningsmodul

Fordeler

Trigger sensor

Rpm Sensor

 

Noen som har peiling hva det kan være nå? Kan styreenheten ha takket for seg?

Tenkte jeg skulle prøve å bytte teningslås i dag, kan feilen ligge dær? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.