Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har et problem med bilen min som er en `90 Audi 200 Turbo Quattro. Bilen er gått 183 000, og ventil løftere er byttet for 15000 siden. Olje er byttet for 8000 siden, bruker castrol olje. Nå idag når jeg skulle kjøre på jobb hørtes den helt fin ut. Så kjørte jeg hjemmefra og til jobb som er ca 1 mil og da jeg parkerte hørte jeg en relativt høy tikking ifra motor rommet. Jeg lot bilen stå og gå en stund imens jeg stod og leita og hørte hvor lyden måtte komme fra. Jeg har ikke så mye peiling på motorer, men jeg syns at lyden kom ifra dysene og ikke ventilene. Dette er vel ikke helt normalt? Da motoren stod og gikk en stund forsvant nesten tikkingen, da ga jeg forsiktig gass opp til ca 3500 rpm og da kom tikkingen tilbake, men gav seg etter 20 sek på tomgang. Beklager at jeg ikke har noen lydfil å legge ut men kan dette vere for lav oljetemperatur eller for tynn olje?

 

mvh

Steinar Huneide

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tynn olje kan det være, men da ville det nok opptrådd når du byttet olja og ikke lenge etter.

 

Kan du ha fått en sprekk i eksosman? kan høres som tikking det og!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen for 11 dager siden, og har kjørt pent med den. Denne tikkelyden har kommet nå når det har vert litt nattekulde. Hvordan kan jeg se om det har kommet sprekke i eksos manifolden da? Jeg har ikke noe peiling på motorer egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke så lett og se det uten og ta av man!

 

Men som et første trinn, kan du prøve og ettertrekke muttrene til ex.man.

 

Hjelper ikke det, ville jeg prøvd et olje\filter skift.

har vert mange tråder på type olje her på forumet.

Selv vil jeg annbefale Esso Ultron 5-40. har kureret tikk på etpar audi motorer for meg.

 

Og for all del, kjøp orginal filter hos VAG!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bestilt den dyreste castrol oljen (tws) og originalt vag filter. får håpe det er oljen som gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper du ikke har gått for 0-40 eller 0-50 da!! den blir for tynn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du har sjekka oljenivået, lavt nivå kan forårsake tikking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, lite olje sammen med varm motor gir alltid tikking for meg, (AAN) og jeg har hatt god erfaring med Mobil1 5-50 i alle årstider. (Andre kan ha andre erfaringer..) Hadde Castrol gtxr eller noe, (650-700 spenn i hvertfall) og den tikket nesten uansett mengde på motoren.

Kjørt pent.. Hahaha! Du lurer ikke oss, tikking kommer kun etter 'inspirert' kjøring! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. jeg har trakket litt på gassen, det er jo uungåelig! :) Men da jeg la merke til tikkingen hadde jeg kjørt helt rolig. Skjekket oljen, den var kanskje litt langt nede på peilepinnen. Jeg bytter oljen likevel, den har jo gått 8000 km siden sist. Jeg bestilte Castrol 10W60 olje. Anbefalt på trimmede motorer på over 250 hk. Hva tror dere om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte 10w60 på Corradoen og kommer til å kjøre det på alle fremtidige biler med overlading. Et godt valg av deg det. :)

 

Håper det løser problemet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint å høre at jeg gjorde et godt valg... :) litt kjedelig å bestille olje til 1000 kr og så blir det feil... hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde det vært eksosman ville du sikkert ha merket det ganske fort ved pådrag...en turbo kan ikke lade maksimalt med lekkasje akkurat her. turbin trykket blir jo da sikkert mindre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ladder forskjellig på forskjellige gear også, synes dette er litt merkelig. Det står en RS turbo på bilen, og turbotrykket er stilt på 1,5 bar. Men dette ladetrykket oppnår jeg kun i 5 gear, i første og andre er det ca 0,7-1,0 bar, i tredje og fjerde ligger det på mellom 1,1 og 1,3 bar. men den tikker ikke når jeg gir gass... Dette med ladetrykket, kan det vere selve turboen som er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladetrykket skal være sånn. Turboen lader kun max når den får skikkelig motstand. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting som kan være greit å tenke over når det nærmer seg vinter... TWS 10-60 blir fryktelig tjukk når det fryser på....

 

Jeg hadde forresten sprekt grenrør på min og der tikka det veldig når bilen var kald, men når manifoilden ble varm ble det stille og bilen lada som den skulle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10w60 blir tjukk ja, men vi vag-karer kjører jo ikke hardt før oljen har nådd driftstemp. Dessuten blir oljen veldig fort varm på overladede biler.. Min erfaring ihvertfall.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker på oppstarten jeg.... ikke helt topp smøring når olja ligger som en tjukk graut i bånnpanna: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parker i garasje, og bruk motorvarmer. :D

 

Neida, det skal ikke være noe problem selv under oppstart. Det er flere som kjører på den på vinterstid også. Men som du sier, det er jo og mange som kjører en på vinter og en type på sommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er mange som kjører to oljer, bor jo på vestlandet jeg da så jeg slipper unna den verste kulden. Men jeg tenker på de som har bilen stående i -20....

 

Det er vel opp til hver enkelt hva de vil kjøre med om vinteren og hva de føler er best. Personlig ville jeg nok brukt en annen om vinteren.

 

Kan jaffal anbefale Castrol TWS på det varmeste. Ikke noe mer tikking for min del, uansett om man har kjørt maskinen hardt.

Dyr olje da... Men det koster å være på topp, er det ikke det de sier?: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bor på vestlandet jeg også, og vet av erfaring (død volvo 240 tic) at man må kjøre maskinen varm før man gir på ;) Skal jeg ringe castrol norge og høre hvilke temperaturer jeg kan kjøre oljen på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.