1.8 DX: vrien å få turtall på, lager snekkelyd

Anbefalte innlegg

Jepp, da har jeg fyrt Golfen for første gang. Etter å ha stakket om litt på tennkablene startet den, men det gikk ikke akkurat bra. Vi snakker altså om en 1.8 DX fra -83 (rabbit gti)

Når motoren er kald står den og kakler på tomgang, forsøk på å gi gass gjør at den dør. Når den er blitt varm kan det gis gass, men det er ikke akkurat noen superrespons.

 

Følgende er status etter jeg har kjørt den varm:

-Motoren høres ut som en sabb-diesel fra en god gammel snekke, men den tenner på alle 4.

-Ved pådrag øker turtallet sakte og motvillig, men det er generelt ikke noe problem å dra den oppover. Om jeg gir litt gass eller mye gass så er økningen omtrent like treig.

-Vakuumadvance på fordeleren er sjekket og funnet i orden.

-Jeg har funnet innstillingen på fordeleren som gjør at motoren går lettest. Ved justering den ene eller den andre veien er turtallsøkningen seigere ved pådrag. Hvilken innstilling dette utgjør i grader aner jeg ikke da jeg ikke finner noen merker å stille etter (annet enn nullpunktmerkene på kammen og veiva). Som utgangspunkt for justeringen er veiv, kam og fordeler satt på 0.

-Luftmåleplata i bensinmengdefordeleren beveger seg fritt opp og ned og responsen er umiddelbar på plata når gasspjeldet åpnes og lukkes.

-Hvis jeg prøver å slippe clutchen så kveles motoren umiddelbart

-Det lukter bensin fra eksosen

 

Turtelleren lander på 500rpm når motoren er varm. Jeg justerte opp litt til rundt 800 og den holder turtallet jevnt. Jeg vet at dysepakningene er slitne, men det burde ikke gjøre at motoren høres ut som en motorbåt eller at den omtrent ikke gir noen respons på gass.

 

Jeg vet ikke med sikkerhet om co-skruen er tuklet med på k-jeten, men tror ikke den er det. Om motoren er kald eller varm har det ingen funksjon å dra ut strømmen av varmkjøringsmodulen, i det minste gir det ingen åpenbar endring i turtall eller respons.

 

Tips mottas med takk :) (ja, jeg vet at Haynes finnes, ingen har den på lager og dessuten tror jeg ikke at det står noe svar på akkurat dette problemet der)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært til stor hjelp om noen med en slik motor kunne dratt rundt veiven til nullmerket på den peker mot pilen på nedre regreimdeksel og så sett under fordelerlokket hvor hakket/streken i fordelerhuset er i forhold til tuppen på rotoren. Da hadde jeg i det minste kunne utelukket feil tenningsinnstilling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tydelig at motoren får nok bensin i alle fall;). Det ville ha hjulpet mye å i det minste forsøkt å justere CO-skruen noenlunde fornuftig. Men det er greit å sjekke at alle dysene leverer en fin dusj og at de leverer likt. I så fall vil man kunne utelukke kødden mengdefordeler.

 

Motoren min (PL som før hadde DX K-Jet) var slik du beskriver da jeg førsøkte å montere mengdefordeler og LMM fra en EG (1,6 110HK). Jeg gadd aldri å forsøke å justere på CO-skruen, men var så heldig at det kun kort tid etter kom inn en GTI med DX på den lokale høggern. Delene fra denne fungerte superbt uten å røre en skrue:).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest meg frem til at tenningen skal være 6*BTDC så det vil si at merket i fordelern blir såvidt til venstre for senter på rotortuppen. Skal få ordnet dette nå, så har jeg bestilt kabler, plugger og dysetetninger som er på vei.

Blir å sjekke dusjmønsteret på dysene ja Andreas, tar det når jeg setter inn nye pakninger. jeg har et håp om at k-jeten er ubesudlet, men man vet jo aldri. Takk for innspill.

 

Får vel si To be continued på denne inntil nye deler kommer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen i snekke-klubben da.. Min rabbit går til merkeverksted på tirsdag for feilsøking, har gitt opp etter snart 2 år med motorfusk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, vi får ordne medlemskort og rabattavtale med nærmeste snekke-sjappe Knut Arne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering :)

 

Følgende ble fikset i dag:

Nye tennkabler (Bosch OE)

Nye tennplugger (Bosch ettellerannet erstatning for de orginale utgåtte)

Nye dysetetninger

Koblet til en jordledning og en oljetrykkssensor etter hjelp fra Knut Arne (takk)

 

Følgende ble testet:

Spraymønster på dysene. Samtlige dyser spyler mer enn de sprayer, det er ikke en pen dusj men små stråler med bensin som kommer ut. Én dyse starter litt etter de andre og står og renner etter at de andre kutter. Så her er det åpenbart rom for forbedring. Jeg har ikke målt noe bensintrykk siden jeg ikke har utstyr til det, men jeg skal prøve å få tak i noen dyser nå og sjekke det først. Den som står og renner er i alle fall definitivt gåen.

 

Bilen startet umiddelbart i dag, og går helt uten rykk og napp i noen få sekunder (sikkert til hageslangedysene åpner).

 

Så da blir det nok en oppdatering når jeg får testet med andre dyser :)

 

(Om noen har utstyr for å måle bensintrykk så er jeg interessert i å låne)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.