2,5TDI V6 turbo sus, Farlig??

Anbefalte innlegg

Hei

Var å prøvekjørte en 2001 A6 2,5TDI Q 180HK igår, merket litt turbosus når jeg ga litt på, og når jeg slapp gassen plutselig. Er dette et dårlig tegn? Motoren har gått 132000 og er en AKE. Kammene har ikke blitt skiftet på den.

Så også at det var litt lite servolje, er vel antagelig tannstaget som lekker da, er ikke det en svakhet på disse? Har måtte bytte det på min A4.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være turboen? Har lest i en tråd at han hadde uling under aks, ifra 1900-2500 rpm. Samme område jeg merket litt uling......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen chippet? Kan fort høre litt mer til turboen da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å si det sann, mamma var FLAU over turboulingen på pappas tidligere A8 2,5 TDI :P

Den var trimmet utover bare chip da, men tror uling fra turboen er normalt..

Hører det både fra min 1,8T med åpent filter, og naboens Volvo XC70 D5 så..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen chippet? Kan fort høre litt mer til turboen da.

Nei, den er orginal, så vidt jeg vet da. Har ikke kjørt noe sånt før så vet ikke helt hvordan det skal gå. Den gikk endel dårligere enn min chippete A4 1,8T. En chippet 2,5TDI 180HK blir vel 225 når den er chippet, da burde den vel antagelig gått like godt som 1,8T'en ELLER??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har også det jeg antar er litt turbo lyd inne i bilen, ts chippet 2.5tdi..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den er orginal, så vidt jeg vet da. Har ikke kjørt noe sånt før så vet ikke helt hvordan det skal gå. Den gikk endel dårligere enn min chippete A4 1,8T. En chippet 2,5TDI 180HK blir vel 225 når den er chippet, da burde den vel antagelig gått like godt som 1,8T'en ELLER??

225hk i 2,5TDI går bedre enn 190-200hk 1,8T ;)

Dessuten har du det draget, og deeen lyden (med potte).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en Passat med 115 hk TDI motor der jeg oppdaget en ettermiddag en merkelig uling. Lyden er ganske lik til den du beskriver samt innenfor samme turtallsområde. Så gikk det ca tre uker så røk turbo'en. Møller skulle ha kr. 15.000 for å skifte den inkl arbeid. Dette var tilbake i 2004 så hvordan prisene er nå vet jeg ikke.

Min Passat var ikke chip'et eller modifisert på annet vis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

225hk i 2,5TDI går bedre enn 190-200hk 1,8T ;)

Dessuten har du det draget, og deeen lyden (med potte).

hehe ja det gjør den nok;)

Men det bilen var helt konge å kjøre:tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en Passat med 115 hk TDI motor der jeg oppdaget en ettermiddag en merkelig uling. Lyden er ganske lik til den du beskriver samt innenfor samme turtallsområde. Så gikk det ca tre uker så røk turbo'en. Møller skulle ha kr. 15.000 for å skifte den inkl arbeid. Dette var tilbake i 2004 så hvordan prisene er nå vet jeg ikke.

Min Passat var ikke chip'et eller modifisert på annet vis.

Ja, det er jo det jeg ser for meg kanksje kan skje, men som blir nevnt over er det flere med suse lyd....

Uansett er det jo et lite Lotteri når en kjøper 2,5TDI om hva som kan skje, men jeg vet om de vanlige feilene nå etterhvert, men vil ha slik motor uansett:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, så at alle ga suselyd men det er kun min samt ditt prospekt som ikke er chip'et. I løpet av de siste 8 år har jeg hatt 4 ulike TDI biler samt en bensin turbo, alle suser fra turbo og det er normalt og lyden er minimal og en må høre godt etter for å merke det. Men den susingen jeg refererer til har jeg kun hørt de tre ukene før turboen røk. Aldri før og aldri etter. Skeptisk....spør du meg. Dersom du absolutt skal ha en 2,5 tdi så ville jeg nå sjekket markedet litt. Sikkert mulig å finne flere enn den ene du har sett på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med tydelig suselyd fra turboen på disse motorene er det vel ganske mange som har kommentert i tidligere tråder også. Jeg kan også høre turboen inne i bilen (150HK AFB), men kan ikke si jeg har lagt merke til uling selv om lyden er mer fremtredende i turtallsområdet du nevner. Har kjørt lik bil med fabrikksny turbo og susingen var like tydelig der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbosusingen som var på vår 2,5 var en passe intens lyd når en ga på, og en lang og mørk plystring når en slapp gassen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbosusingen som var på vår 2,5 var en passe intens lyd når en ga på, og en lang og mørk plystring når en slapp gassen..

Kan det være lekkasje et sted? : klø : Jeg har definitivt ingen plystrelyd når jeg slipper gassen og ved pådrag er lyden på ingen måte intens.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, så at alle ga suselyd men det er kun min samt ditt prospekt som ikke er chip'et. I løpet av de siste 8 år har jeg hatt 4 ulike TDI biler samt en bensin turbo, alle suser fra turbo og det er normalt og lyden er minimal og en må høre godt etter for å merke det. Men den susingen jeg refererer til har jeg kun hørt de tre ukene før turboen røk. Aldri før og aldri etter. Skeptisk....spør du meg. Dersom du absolutt skal ha en 2,5 tdi så ville jeg nå sjekket markedet litt. Sikkert mulig å finne flere enn den ene du har sett på.

Ja sant det, tror ikke det blir den jeg prøvekjørte, det var en varebil også, men den var pen da....

Her er den jeg prøvde:http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13088877

Ellers er det jo denne:http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13120181

Og denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13346609

men de to sist nevnte har jo gått litt mer en varebilen......

Hva tror dere??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være lekkasje et sted? : klø : Jeg har definitivt ingen plystrelyd når jeg slipper gassen og ved pådrag er lyden på ingen måte intens.

Tror ikke det nei..

Kanskje ikke intens, men du hører det.. Og plystrer godt når en slipper gassen.

Er ikke helt sikker på hva som var gjort med denne, men Dahlback har såfall hatt fingrene i den.. Og av det jeg er sikker på så er det chip, potte og k&n filter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sistnevnte der er til info en chippet 150HK :)

Okei, sjekket reg.nummeret på mekonomen, der kom det opp 150HK, så stemmer ja:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det nei..

Kanskje ikke intens, men du hører det.. Og plystrer godt når en slipper gassen.

Er ikke helt sikker på hva som var gjort med denne, men Dahlback har såfall hatt fingrene i den.. Og av det jeg er sikker på så er det chip, potte og k&n filter..

Jeg blandet litt her. Trodde lydene her kom fra en org. 2.5tdi som trådstarter refererte til :P Med litt attåt kan det vel fort komme noen lyder utover det vanlige vil jeg tro :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.