Anbefalte innlegg

Tok en liten shoot av golfen til samboeren min i dag..

Nybegynner med nyinnkjøpt Canon EOS 350D..

Har kun redigert kontrasten på bildene...

nye.jpg

nye2.jpg

nye3.jpg

nye4.jpg

nye5.jpg

nye6.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kule bilder av en kul bil! : rock :

Nødt til å bestille meg slik kamera selv så det går an å få noe bra Audi bilder også! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å ikke vær så ivrig på kontrasten og få med hele bilen når du knipser. Plagsomt at det mangler litt av dekket når det er helhetsbilder det er snakk om. Ville heller ikke vært så ivrig på vinklingen som du er på et bilde. Vinkling kan være kult, men det kan også ødelegge et bilde;) Og på det av girkula, så er det for mye gjenskinn i kula og litt for mørkt i bakgrunnen etter min smak.

Ikke begynn å gråt, Kenth Håvard, det er bare konstruktiv kritikk. Bildene er veldig bra ellers;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Mads her, selv om jeg synes vinkling av bildene er en ganske stilig effekt som passer til slike bilder.

Sett deg også inn i hvordan fokuspunktene jobber, ser på bildet av bilen bak gjerde at kamera har fokusert på selve gjerde og ikke bilen. Bruk så lav blender som mulig, og fokuspunkt på bilen, så vil gjerdet bli mere uklart og bilen skarpere.

Veldig stilige bilder!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilige bilder - du har skjønt at det er å leke med kamera/bildebehandling som gjør mester.. :)

Ang vinkling er jeg enig med Finn Kristian - vinkling kan være stilig og det vil alltid være folk som ikke liker det. Syns det ble en stilig detalj at gjerdet kom i fokus, selv om det kanskje ikke var med intensjon.. :)

Om du leker litt med noen andre justeringsmuligheter i f.eks PS, finner du ut at du kanskje ikke trenger å dra kontrastbaren så langt retningsmessig.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for konstruktiv kritikk: smil : Nettopp det jeg hadde håpet på slik at jeg kan lære:)

Jeg vet jeg har justert ganske mye kontrast på bildene, men hva annet kan jeg gjøre i PS da? Har akkurat anskaffet meg PS serru..

Jeg har jo også bare brukt Auto funksjonen på kameraet mitt.. Burde jeg heller bruke M sikkert?

Og iso helt ned til 100? Ikke helt inn i de justeringene:p

Bare og komme med tips og råd: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilige bilder kenth:)

prøv å få de hakket lysere kanskje?:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilige bilder kenth:)

prøv å få de hakket lysere kanskje?:)

Bildene er mye lysere orginalt... Jeg liker de litt mørke jeg serru... hehe

Må sette meg inn i PS en dag tru je:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kule bilder ja. Og øvelse gjør mester. :)

Må sette meg inn i PS en dag tru je:)

Mulig du burde sett av noen dager til. ;) Mye å sette seg inn i. Har hatt det lenge men ikke orka og begynt engang. : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for konstruktiv kritikk: smil : Nettopp det jeg hadde håpet på slik at jeg kan lære:)

Jeg vet jeg har justert ganske mye kontrast på bildene, men hva annet kan jeg gjøre i PS da? Har akkurat anskaffet meg PS serru..

Jeg har jo også bare brukt Auto funksjonen på kameraet mitt.. Burde jeg heller bruke M sikkert?

Og iso helt ned til 100? Ikke helt inn i de justeringene:p

Bare og komme med tips og råd: vinke :

P er en grei innstilling, da har du kontroll over blitsen. ISO 100 så lenge forholdene tillater det ja. Du skal alltid ha så lav ISO som mulig for å beholde så mye dynamikk i bildet som mulig.

Hvis du feks skal prøve på det jeg nevner i min forrige post med så lav blender som mulig, så velger du "A" på programhjulet, blender prioritert. Da velger du blender selv og kamera justerer seg automatisk etter det. Er det veldig lyst vil kamera kanskje ikke klare å få riktig bilde selv med raskeste lukkertid, 1/4000 sekund, og du må da blende ned for å få bildet riktig eksponert.

Lyse partier i et bilde er vanskeligere å redde enn mørke.

Slik som de mørke partiene på dine bilder tror jeg du kan redde mye i, ved å gå på image -> adjustments -> Shadows/Highlights

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

P er en grei innstilling, da har du kontroll over blitsen. ISO 100 så lenge forholdene tillater det ja. Du skal alltid ha så lav ISO som mulig for å beholde så mye dynamikk i bildet som mulig.

Hvis du feks skal prøve på det jeg nevner i min forrige post med så lav blender som mulig, så velger du "A" på programhjulet, blender prioritert. Da velger du blender selv og kamera justerer seg automatisk etter det. Er det veldig lyst vil kamera kanskje ikke klare å få riktig bilde selv med raskeste lukkertid, 1/4000 sekund, og du må da blende ned for å få bildet riktig eksponert.

Lyse partier i et bilde er vanskeligere å redde enn mørke.

Slik som de mørke partiene på dine bilder tror jeg du kan redde mye i, ved å gå på image -> adjustments -> Shadows/Highlights

Jeg har et trinn på programhjulet som det står "Av"på... der får jeg justert meg ned til 3.5 ser jeg.. Og da ble lukkertiden lang. Er det dette som er å justere blender da eller?

Burde jeg ha brukt denne eller "M" på bildene over da?

Jeg har valg mellom "A-DEP", "M", "Av", "Tv" og "P" på kameraet mitt..

Men jeg synes bildene er så blasse orginalt? Synes de ble finere med å justere kontrasten.. Men er kanskje forskjell på å barbere seg å kutte av seg hue?:P

Jeg kan laste opp et orginal bilde som ikke er redigert så ser dere:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orinal bildet...

utenred.jpg

Vært flott å høre hva andre ville ha gjort med dette i PS :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe sånt kanskje?

utenredcopy.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et trinn på programhjulet som det står "Av"på... der får jeg justert meg ned til 3.5 ser jeg.. Og da ble lukkertiden lang. Er det dette som er å justere blender da eller?

Riktig det. Mindre blender gir mere lys, men også mindre fokus område. Slik at det blir mer forskjell på hva som er i fokus og det som ikke er i fokus. Dybdeskarphet "DOF"

Burde jeg ha brukt denne eller "M" på bildene over da?

Du burde ikke med mindre du visste hvilke verdier du skal gå for. M gir deg bare full kommando over blender og lukkertid til kamera, slik at du må selv passe på å få bildet riktig eksponert.

Jeg bruker det kun i situasjoner hvor kamera ikke klarer å gjøre jobbe evt for å låse kamera til en bestemt blender og lukertid for så å redde bildet med å øke ISO, gjerne i mørket osv.

Jeg har valg mellom "A-DEP", "M", "Av", "Tv" og "P" på kameraet mitt..

A-DEP vet jeg ikke hva er, men M står for manuelt, AV for lukkerprioritert (du velger lukkertid og kamera resten) og P står for program, da velger kamera både lukkertid og blender men du har selv kontroll på bla blitsen slik at den slipper å ødelegge ubevisst.

Men jeg synes bildene er så blasse orginalt? Synes de ble finere med å justere kontrasten.. Men er kanskje forskjell på å barbere seg å kutte av seg hue?:P

Bildene blir ikke behandlet så hardt i en speilrefleks kamera, som de gjør i et kompakt kamera. Bildene er da mer tilrettelagt for redigering etterpå hvor du selv kan hente ut den informasjonen du ønsker.

Du kan lage et opptaksprogam hvor du kan øke forskjellige verdier og farge instillinger for å få mere "ferdige" bilder ut av kamera ditt. Kan ikke slikt på rams om Canon desverre men du finner nok litt om det i manualen din.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Finn Kristian:) Her var det masse god info for min del! Og forklaringen var tilrettelakt for at jeg skjønte det: vinke :

Et siste spørsmål:p : I morgen skal en kamerat av meg spinne ut dekkene sine på en cosworth, og jeg skal ta bilder:) Hva burde kameraet stå på da? Av? Noen fordel ved evt bruk av stativ? Jeg har stativ så..

Bildene skal tas på dagtid.. ISO fortsatt på 100? Prøve meg litt frem med Av fuksjonen eller en bestemt blender verdi? Er litt vanskelig å se resultatet på kameraet synes jeg siden EOS 350 har veldig liten skjærm..

Edit: Jeg burde vel også forminske bildene mine bittelitt til slik som du har gjort, litt bedre å se helheten i bildet når en ser hele bildet på skjærmen, hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd meg litt igjen jeg da... Denne gang et bilde av lillegutt:)

nero-3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir nok fortsatt litt for mye kontraster. Gresset ser mer hvitt ut enn grønt og bildet er utbrent flere steder. Vær mer forsiktig med kontrastene, og lek deg frem med andre justeringer enn kun de som gir mer kontrast;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Finn Kristian:) Her var det masse god info for min del! Og forklaringen var tilrettelakt for at jeg skjønte det: vinke :

Et siste spørsmål:p : I morgen skal en kamerat av meg spinne ut dekkene sine på en cosworth, og jeg skal ta bilder:) Hva burde kameraet stå på da? Av? Noen fordel ved evt bruk av stativ? Jeg har stativ så..

Bildene skal tas på dagtid.. ISO fortsatt på 100? Prøve meg litt frem med Av fuksjonen eller en bestemt blender verdi? Er litt vanskelig å se resultatet på kameraet synes jeg siden EOS 350 har veldig liten skjærm..

Edit: Jeg burde vel også forminske bildene mine bittelitt til slik som du har gjort, litt bedre å se helheten i bildet når en ser hele bildet på skjærmen, hehe.

Bare hyggelig!

Jeg ville kanskje prøvd meg med så lav lukkertid som mulig ja. Problemet når man går for lavt er at blidet blir for lyst (slipper inn for mye lys) og du vil ikke klare å holde kamera stødig nok til at bilde blir skarpt. Tommelregel her er brennvidde lik lukkertid. 50mm klarer man 1/50s lukkertid me.

Nå er det ikke noen regler uten unntak så prøv deg litt frem, gjerne med å halvvere lukkertiden og dobble den (1/25s og 1/100s) og se kjapt hvilken vei du liker å gå.

Hvis ikke ville jeg kjørt "P" og ISO100.

Man trenger aldri øke ISO før det er for mørkt til å bruke de blender/lukkertid verdiene man ønsker.

800px bredde på bildene funker greit her inne ja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir nok fortsatt litt for mye kontraster. Gresset ser mer hvitt ut enn grønt og bildet er utbrent flere steder. Vær mer forsiktig med kontrastene, og lek deg frem med andre justeringer enn kun de som gir mer kontrast;)

Har faktisk ikke brukt så mye kontrast nå, men brukte shadow/highligths justeringa. For bikkja ble så veldig mørk på den ene siden. Og da ble resten litt lyst ja: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig!

Jeg ville kanskje prøvd meg med så lav lukkertid som mulig ja. Problemet når man går for lavt er at blidet blir for lyst (slipper inn for mye lys) og du vil ikke klare å holde kamera stødig nok til at bilde blir skarpt. Tommelregel her er brennvidde lik lukkertid. 50mm klarer man 1/50s lukkertid me.

Nå er det ikke noen regler uten unntak så prøv deg litt frem, gjerne med å halvvere lukkertiden og dobble den (1/25s og 1/100s) og se kjapt hvilken vei du liker å gå.

Hvis ikke ville jeg kjørt "P" og ISO100.

Man trenger aldri øke ISO før det er for mørkt til å bruke de blender/lukkertid verdiene man ønsker.

800px bredde på bildene funker greit her inne ja!

Okei... Da får jeg prøve meg frem:) Rekker vel ikke prøve meg så mye før det er slutt på dekk tenker jeg:p 600hk på 2wd cossie spiser nok dekka fort, hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn omtrent ville jeg ha redigert bildet (dette ble gjort på 2 min):

utenredcopy.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.