#1 Skrevet Mai 9, 2008 Siden jeg har jobbet med dette i noen år og stadig ser at folk har spørsmål om originalitet o.lign, så tenkte jeg å lage en liten oversikt som gjelder dette. Hvordan identifisere en original VAG-felg Dette er enkelt, bare man vet hva man ser etter: -Informasjon å finne på felgen. Alle felger produsert av/for VAG har et delenummer trykt/støpt inn i felgen. Som regel på "forsiden" mellom bolthullene eller på baksiden av en av eikene. Det vil også være merket med størrelse, eks. 7x17 og innpress, eks. ET 40. Delenummeret vil se slik ut: XXX 601 XXX X, eks. 1J0 601 025 A. Noen har en bokstav på slutten, ikke alle. -Det fins originale felger fra VAG, og tilbehørsfelger solgt av Møller. Møller har hatt et utall av felger som typisk selges med nybiler når kunder skal ha vinterdekk på alufelger. Jeg regner med at det er kostnader involvert i dette, både for kunder og importør, originale alu-felger er dyre. Generelt sett er kvaliteten bra på disse. De er også produsert med tanke på å passe rett på VAG-biler, dvs riktig kon på bolthull og ingen behov for sentreringsringer. Eksempler på slike felger er Razze Silver, Inox, EV-S, Tieffe, Art, Imsa osv. -Originale stålfelger og alu-felger bruker samme bolter så lenge det er samme bil. Boltene, eller bolthullene for den saks skyld, kjennetegnes ved at de har en rund kon. Med kon menes i dette tilfellet den skrå anleggsflaten hvor hjulbolt og felg møtes. De aller fleste ettermarkedsfelger har en rett 60 graders kon, altså ingen bue. -Originale felger har ikke sentreringsringer eller klistremerker. Felgene er laget for å passe perfekt på bilene, uten behov for ringer eller andre bolter. Ingen originale felger har klistremerker som midtemblem. Dette er forbeholdt de fleste ettermarkedsfelger, inkludert tilbehørsfelger solgt av Møller. Håper dette kan være til nytte for noen her inne! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 10, 2008 Alle orginale alu felger har delenummer xxx 601 025 X mens orginale tilbehørsfelger fra f.eks Votex har delenummer xxx 071 xxx 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 10, 2008 En fin liten felgguide til originale felger (hovedsaklig Audi) her: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 16, 2008 Ny Audi A4(B8) og A5 har navåpning på 66.6mm, i motsetning til "alle" VAG opp gjennom tidene som har 57.1mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 17, 2008 Har noen RS6 felger som eg har kjøpt til S6'en, disse passer rett på bilen uten senterringer. De er merket NOT OEM Replica. Vil dette si at de er orginale? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 17, 2008 Har noen RS6 felger som eg har kjøpt til S6'en, disse passer rett på bilen uten senterringer. De er merket NOT OEM Replica. Vil dette si at de er orginale? Nei, i og med at de stemplet NOT OEM(som betyr "ikke originalt utstyr") så sier det seg selv egentlig. Det fins mange felger som passer på uten sentreringsringer, men originale har aldri slike. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 17, 2008 OEM betyr "Original Equipment Manufacturer", originalutstyrsprodusent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 31, 2008 Ny Audi A4(B8) og A5 har navåpning på 66.6mm, i motsetning til "alle" VAG opp gjennom tidene som har 57.1mm.Det vil si man kan bruke Mercedes-felger rett på uten å bruke spesielle sentreringsringer som man måtte før. 57,1 mm ---> 66,6 mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...