Noen som kan vannpumpe/reg.reimskifte?

Anbefalte innlegg

Har en Audi m/ 2.3 Ng motor. Vannpumpa er begynt å lekke på denne. Tenkte jeg skulle skifte registerrem samtidig. Er det noen som har ei fin og flott forklaring på hvordan man enklest gjør dette.

Har faktisk gjort dette tidligere, men husker ikke helt alt. Hadde vært fint om noen kunne gi meg ei skikkelig forklaring/veiledning på dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde det var flust med Audi entusiaster her på dette forum, å at noen kunne være så snill å gi meg en veiledning på reg.reim skifte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg svarte deg nettopp på bilforumet men får vel legge det inn her og.

 

Det første du må gjøre er å løsne skruene til dynamo og servopumpe, for så å bøye disse tilbake slik at du får huket av kilereimene.

Så er det av med reim-dekslet, som sitter med et hukeklips på hver side.

Turn veiva til motoren står i øvre/nedre dødpunkt (sjekk merkingen)Dette er VELDIG viktig!

Løsne strammehjulet og skli reima av kamdrev og veiva.

 

På med ny reim, på med strammehjul, på med deksel, på med reim til pumpe, stram opp pumpe, stram bolt, på med reim til dynamo, stram opp dynamo, stram bolt.

 

Dra veiva to runder rundt, for å være sikker på at det er riktig (kun for sikkerhetskyld).

 

Kan være at jeg har glemt noe, men det er sånn ca alt du trenger å gjøre.

Jeg vil også ha byttet kilereimene når du alikevell skal ha de av, hvis det er lenge siden de er byttet vel og merke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:-) Tenkte å skifte vannpumpe også, er vel en grei sak når reima er av? Vet du sånn ca pris på vannpumpe og reim? Tenker da på org.deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:-) Tenkte å skifte vannpumpe også, er vel en grei sak når reima er av? Vet du sånn ca pris på vannpumpe og reim? Tenker da på org.deler.

 

Vannpumpa skal du få tilgang til med engang du tar av registerreima.

Du kan skimte den på bildet her:

 

DSC01336.jpg

 

Har aldri hatt den av før, så vet ikke hvordan den sitter, men det ser du fort;)

Ser for meg to eller tro bolter rett inn.

 

Priser er jeg ikke sikker på.

Men reimer skal ikke koste så mye, og hvis du kjøper hos fks BilXtra vil du få samme merke som de orginale reimene.

 

Edit: Tenk deg rundt 4-500kr til sammen for alle reimene, og rundt 1000-lappen for pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker du hvordan det var med strammingen av reg.reima? Skifta for mange år siden på en samme motor, men etter utallige forsøk, klarte jeg aldri og få den nye reima stille, var liksom lyd fra den uansett, enten den var for stram eller for slakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker du hvordan det var med strammingen av reg.reima? Skifta for mange år siden på en samme motor, men etter utallige forsøk, klarte jeg aldri og få den nye reima stille, var liksom lyd fra den uansett, enten den var for stram eller for slakk.

 

Reima skal vel være såpass stram at du skal kunne vri den 90 grader rundt, ikke mer, ikke mindre.

Så er bare å stramme på strammehjulet til du finner den riktige fastheten på reima.

Bedre å bruke litt tid på å få det bra da, enn å finne det ut etter du har montert alt sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel på det "lengste strekket" man tester ved å vri den 90 gr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel på det "lengste strekket" man tester ved å vri den 90 gr?

 

Riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så man må ikke ta av det nederste reimhjulet ( på veiva ) for å skifte reg.reima?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så man må ikke ta av det nederste reimhjulet ( på veiva ) for å skifte reg.reima?

 

Når du får reima vekk fra strammehjulet skal det være å bare skli den av, siden dette hjulet holder såpass mye av reima på plass (som du ser på bildet).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe bilder av dette med de merkene? Hvordan de skal være? På forhånd takk:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift strammehjulet og termostaten også når du holder på, og inspiser sim ringen på veiva og eventuellt bytt denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du no bilder av hvordan disse " merkene " skal stå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei har et register reim kit med reim,løpehjul og vannpumpe til salgs.

søk under deler til salgs: register reim kit.

Er helt nytt,passet ikke min mod. Ng har flere forskjellige antall tenner på reimene,kommer ann på hvem mod. du har.

Det står link til hvilken mod. settet passer.

 

Mvh. Andre Reggestad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner ikke dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan finne ut om dette passer på min motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sikreste er å telle tenner på reima.

Bare å ta av et deksel vri for hånd å telle.

MVH Andre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De delene du har, er det orginale deler? Isåfall har du noe delenr på de, så kan jeg sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke orginal deler er kjøpt på autoutstyr,er av merke SKF VKMC 01031 passer div 2,2/2,3 120tenner.

Er bare å se i linken i salgs tråden min,men det er best å telle hvis du er usikker.

Tror NG motoren er levert med 4-5 forskjellige reimer kommer ann på biltype og mod.

Mvh Andre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du no bilder av hvordan disse " merkene " skal stå?

 

Se på førersiden nede i motorommet.

Et lite hull hvor du kan se inn til svinghjulet.

Skal være et null-punkt der:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når nullen vises i hullet dær, skal vel sylinder 1 være på topp, samt det merket på kamhjulet skal vel også være rett da.

Da er det vel bare og bruke litt korrekturlakk hist og her, så er det bare og demontere.

Kjøpte ny reim og pumpe idag, og de sa at på denna motoren er det vannpumpa man strammer reima med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når nullen vises i hullet dær, skal vel sylinder 1 være på topp, samt det merket på kamhjulet skal vel også være rett da.

Da er det vel bare og bruke litt korrekturlakk hist og her, så er det bare og demontere.

Kjøpte ny reim og pumpe idag, og de sa at på denna motoren er det vannpumpa man strammer reima med.

 

Ja altså, pumpa blir drevet av reima og strammer den slik, men det er et strammehjul til å gjøre "hovedstramminga".

Fint det blir årnings for deg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk reg.reim + vannpumpe og beskrivelse på merker fra Cylmo ( cylinder & motorservice ) i Trondheim idag, betalte litt under 1000 lappen m/rød/blå frakt.

Monterte og startet opp, og alt i skjønneste orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.