Pipelyd fra vifta i klimaen og ikke kald luft

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Audi A6 2000 mod med klima. Har lenge vært en pipe/surrelyd fra vifta. Høres ut som ett lager er slitt/gåent, men hvor sitter denne vifta? Noen tips til hva jeg skal gjøre?

Er forøvrig dårlig med kaldluft og. Var på møller og fikk fyllt etter med AC-veske, men ble ikke så mye bedre av den grunn. Tenkte å stikke innom møller på mandag å be dem sjekke ac-veska en gang til, men hva annet kan det være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke fra selve ac-kompressoren lyden kommer fra da? Reim som slurer eller den elektromagnetiske tilkoblinga kanskje..

Selve kompressoren finner du lett ved å følge kilereima.

Varmeapparatvifta sitter på passasjersiden, ganske høyt oppe. Kan kanskje høre den bedre om du vipper av pollenfilteret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å fremkalle lyden og se litt på varmeapparatvifta.. Så får vi se :)

Ingen som vet hvorfor det er så dårlig med kaldluft da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta kommer du til ved å skru vekk hanskerommet. Prøv å smør lagrene i den litt. Har fungert på mange biler jeg har gjort det på.

Imidlertid lager ofte lagrene i elvifta ute i motorrommet ulyd også. Spesielt rett etter bilen/vifta er startet.

Ingen kaldluft er som oftest lite gass på anlegget. Kan være andre ting også selvsagt, som at ac-kompressoren av en eller annen grunn ikke kobler inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Så den ligger bak hanskerommet ja.. Kan ta en titt på dette i morgen.. Skulle hatt no litt tyktflytende å smøre med da..

Skal innom møller i morra uansett, kan høre om de har noen tips :) Men takk for hjelpa!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte fra Lofoten til Trondheim i går, så har virkelig fått merka meg når den "pipelyden" kommer. Er gjerne hvis jeg akselererer eller svinger brått. Og det er ikke en pipelyd, heller en surrelyd.. Merker godt at den kommer fra høyre del av bilen, så spørs om det ikke er vifta til varmeanlegget da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også skrangling i det jeg tror(håper) er ei vifte til a/c'en. Når jeg setter den på ECO dabber liksom lyden ut med turtallet på vifta. Og det samma når jeg stopper motoren. Men det høres ut som det kommer fra vifta som sitter på ac radiatoren i fronten på bilen til høyre for radiatorvifta, og lyden stopper i takt med den vifta så tror det er den. Hadde det vært kompressoren ville den vel stoppa kontant når veiva stopper? Denne lyden er veldig mye mer hørbar utenfra enn inni bilen, så er ikke sikkert det er samme som du har, men kan være verdt å sjekke kanskje ? Jeg har dog kald luft.. Men er det bare kald luft du mangler eller blåser det ikke ut av ventilene i det hele tatt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte fra Lofoten til Trondheim i går, så har virkelig fått merka meg når den "pipelyden" kommer. Er gjerne hvis jeg akselererer eller svinger brått. Og det er ikke en pipelyd, heller en surrelyd.. Merker godt at den kommer fra høyre del av bilen, så spørs om det ikke er vifta til varmeanlegget da?

Høres unektelig sånn ut. MIn begynte å rasle over dumper og i høyresvinger:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Terje: Ja er no dritt.. Men har du fått fikset dette? Evt funnet ut hvor feilen lå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Terje: Ja er no dritt.. Men har du fått fikset dette? Evt funnet ut hvor feilen lå?

Skifta vifta. Ikke mer lyder:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeapparatvifta da altså? Du husker ikke tilfeldigvis om den var dyr? Og var det smal sak å bytte? Vil få gjort dette så fort som over hodet mulig.. hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmeapparatvifta ja.

Husker at den var dyr:)

Aldri gjort det på din type bil, men regner med hanskerommet må ut, så har du vel vifta rett bak:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror den sitter under et deksel ved frontruta under pansret.. Skal stikke oppom møller i morgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke du får tatt den ut der. Er der pollenfilteret sitter?

Bent Owe vet:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Urk, minner meg på at jeg må gjøre det selv. Noe er galt. Etter 2-2.5 timers kjøring begyner den å pipe, først bare noen sporadiske pip, deretter sammenhengende. Virker som noe må bli varmt først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må ta av hanskerommet ja, da ser du vifta/viftehuset. mulig det går uten å ta av hanskerommet men har du aldri gjort det før er det nok best å ta av hanskerommet så du ser hvordan det ser ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Noen som har lyst å gi en kjapp guide hvordan man tar av hanskerommet da? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bare å begynne å leite etter små sekskantskruer. Tror det er 5 stk.

Ta ned hanskeromslokket, så skal du se hvertfall 1 langs toppen av hanskerommet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så det er ikke verre enn som så.. Takker.. Skal få gjort dette i morgen :) Tenker jeg skrur ned hanskerommet og så prøver å "fremkalle" lyden for å sjekke om den kommer derfra.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.