#1 Skrevet Mai 11, 2008 Driver om dagen å ser på litt muligheter for mer power i familietralla.. den har pr i dag v6 tdi som er chippet av TS til ca 190hk... Bilen er en 1998 a6 v6 tdi quattro tiptronic. Saken er at kammene uansett skal skiftes.. så da er steget i mine øyne lite opp til å bytte motor og få litt mer effekt i samme slengen... 1. Vil en orginal 180hk TDI motor passe rett inn ? jeg tenker da på motorledningsnett osv ? 2. Er det mulig å omprogramere den orginale styreenheten til 180hk "chipoppsett" ? dette på grunn av startsperrer osv.. 3. Må jeg bruke gearkasse fra 180hk`en for å benytte denne motoren ? (motoren skal selvfølgelig evt chippes) 4. Vil en nyere 2.7 eller 3 liter tdi passe inn uten for mye dill ? 5. Vil man evt kunne benytte 6trinns tiptronic som gjerne er med disse motorene ? Mange løse tråder her.. men ønsker å undersøke litt rundt hvilke muligheter jeg skal sjekke litt videre rundt.. Kom gjerne med tanker, ideer og løsninger !! Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 11, 2008 Det er ikke alltid det er logikk i forskjellene på to motorer av samme type men med ulik effekt. Så skal man bytte motor så gjelder det å finne ut hva som er likt og ulikt. Ubekreftede RYKTER går på at dieselpumpe til 150 hk er mer velegnet for chipping enn 180 hk pumpe, slikt bør undersøkes før man risikerer å få på en dårligere pumpe. Videre har alltid dyser mye mer å si enn de fleste tror. Uansett hva du skal så vurder nye og større dysespisser fra http://www.kermatdi.com De har ikke erfaring med V6 og kan derfor ikke gi noe godt råd på eksakt størrelse, men man kan jo spekulere litt utifra hva som fungerer bra på R5 med 115, 140 med og uten chip. Ifm registerremskifte vurderer jeg å montere deres PP502 dyser på 150 hk V6. Neste step etter store dyser er vel en større turbo, vil jeg tro. Det er ikke imponerende størrelse på de orginale turbinene. Med automat skal man jo alltid være litt forsiktig med effekten. Du har ikke vurdert å bare skifte kammer, og heller kjøpe manuell bil ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 12, 2008 Å skifte til manuellt gearet familietralle er ingen tema.. tiptronicen har kommet for å bli Er heller ikke aktuellt med noen "garasjetrim" av gamlemotoren.. med tanke på fremtidig salg, vil jeg antagelig enten bare bytte kammene, smile og være fornøyd med mine 190hk (Som går bra), eller bytte til komplett motor og gear fra 180hk versjonen som igjen kan chippes til 220hk, noe man absolutt burde merke forskjell på i bilen (?) Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 12, 2008 Det jeg vet er forskjellig på 150 og 180HK er dyser, turbo, program i ECU og forsterket kasse på Tiptronic. Noe mer effekt utover det du allerede har er nok ikke å anbefale mtp. kassen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 12, 2008 Jeg vet også forskjellene på de.. men kan jeg bruke omprogrammert 150hk ecu på komplett 180hk motor og gearkasse ? Regner med den forsterkede gearkassen i 180hk`en tåler 220 chip greit. Ingen som har peiling på om 2,7-3liter motorene er like som 2.5 ? Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 12, 2008 Ingen som har peiling på om 2,7-3liter motorene er like som 2.5 ? De kan du bare gå utifra at ikke er like med hensyn til fester o.l. i det heletatt. Å få tak i en sånn motor her i norge er også bare å glemme tror jeg, og om du henter i utlandet må jo avgifter betales på motor ved bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 12, 2008 De kan du bare gå utifra at ikke er like med hensyn til fester o.l. i det heletatt. Vet du dette eller tror du dette ? Mye ombygging er uansett uaktuellt.. skulle jeg bygd om hadde jeg klint til med v10 tdi Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...