#1 Skrevet Mai 12, 2008 Fikk hentet ny bil på fredag, men takket være det heller ustabile været her i Tromsø, så ser den allerede nå ikke ut. Forrige eier hadde heller ikke behandlet den nevneverdig pent, så jeg ser et behov for å vaske bilen skikkelig grundig. Når det er sagt så er også de framtidige værutsiktene her nordpå så tvilsomme at det virker en unødvendig å legge flere timer i en skikkelig håndvask. Forrige eier har brukt maskinvask på bilen, så det jeg egentlig lurer på er om bruk av videre maskinvask vil gjøre ting verre i forhold til lakkens tilstand, eller om skaden allerede har skjedd. Har gratis maskinvask gjennom jobben enn så lenge, så vurderte å greie meg med det inntil videre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 12, 2008 Jeg pleier alltid å dynke bilen i avfetting like før jeg tar en maskinvask, kjører da på børsteløst program, så drar jeg hjem å vasker den for hånd etterpå for å ta av resten av møkka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 12, 2008 Børsteløst!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 12, 2008 liker egentlig ikke maskinvask...synes ikke det blir noe godt resultat. Kjøp deg ei bøtte og svamp(kanskje "no rinse" og clay for å få bort event asfalt flekker og annen forurensing i lakken), pluss noe som heter grit guard for å legge i bunnen av bøtta. Det har virka utrolig godt for meg;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 13, 2008 Som medborger i Tromsø og ser ut av vinduet i dag ser jeg og er enig i at 1-3 timers grundig vask og stell av bilen i disse dager og tider er meningsløst. da man max rekker å kjøre 300 meter så er bilen tragisk skitten og jævlig igjen. Har du muligheten så bruk børsteløs vask drit i børster i maskina. still deg utenfor vaskemaskinen en dag det er godt vær og se på biler som kommer ut etter børste vask, så ser du at lakken er ikke mye fin på de bilene som bare opplever maskinvask med børster. Du kan nok hente tilbake mye av lakkens fine glans med grundig og full oppshine av lakk, mange fine tråer og beskrivelser her inne. les deg opp og sett i gang,( En gang når god været endelig kommer opp hit til oss i Nord :-) ) Er du en av oss som ikke behersker eller har tid, til å gjøre det selv er det flere i nærområdet som gjør en god jobb som heller ikke koster en høyre arm. Personlig bruker jeg ikke børster på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 14, 2008 Endte opp med å kjøre bilen gjennom vask med børster, og må innrømme at det ikke ble noe verre enn det hadde vært tidligere. Det sier nok likevel mer om lakkens tilstand forut for vasken, enn om børstevaskens negative sider. Kjørte i tillegg en runde med børsteløs i dag, mest av ren latskap, siden det ikke koster meg ei krone. Ser fram til få startet opp med å vaske og pleie bilen for hånd, men er snart på flyttefot, så det er pent nødt til å vente til den prosessen er ferdig. Skal forhøre meg litt med bilpleiefirma her i byen om hva jeg må ut med for en skikkelig shining av bilen utvendig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...