A3 Sportback, turbo havari?

Anbefalte innlegg

Jada, da er det på tide å legge ut denne tråden fra hva som skjedde i går.

 

Jeg kjørte i en slakk oppoverbakke i går, og trødde litt hardt på. Fikk gearet til 2. gear, så runda jeg vel 3500rpm, før det smalt litt. Hørtes ut som en dumpventil egentlig. Turtallet raste til rundt 2000-2500 rpm og gikk ikke høyere. Selv om jeg gearet så skjedde ingenting. Det kom MYE hvit røyk ut bilen bak, som luktet veldig diesel, jeg kjørte den 200 meter og inn på bilverkstaden rett oppi brekka.

 

Der stoppa jeg bilen, og startet igjen, men samme utfall. Noen som vet hva som kan være feil? Når jeg starter så hører jeg turboen hvisker, men ikke noe effekt å få. Det ryker noe hinnsides... Bilen ble chippet av Christian fra Chipsenter-Ålesund den 1 mai.

 

Hjelp? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket at det ikke er noe slange som har hoppet av også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke. Er ikke noe mekaniker egentlig :P Jeg tenkte å la de på bilverkstedet få se på den først, så skal han ringe meg når han vet hva som er feil. Får nå håpe han ser etter løse slanger før han skrur den fra hverandre :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg se på problemet med vag-com?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på a3 2,0Tdi jeg prøvde her hoppet slange inn på turboen av, hørtes ut som en skikkelig dump ventil.. den slangen finner du bak motoren om du titter litt.. klipsene der er vist dårlige så dt har skjedd flere.

prøv å se på det først:)

 

Mvh Joachim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er på vei til bilen min nå, skal sjekke om det er den slangen som du snakker om som har falt av :) kan man se den på oppsiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er på vei til bilen min nå, skal sjekke om det er den slangen som du snakker om som har falt av :) kan man se den på oppsiden?

 

ja det kan man,, å er bare å dytte innpå igjenn.. dette skjedde for meg på vei ut på e6 fra NBS så rygget tilbake å marius der viste meg ..

 

skal se dt greit. ta hånda di nedi der å kjenne om du ikke ser.

er en stor slange..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vag-com feilmelding 16618

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det kan man,, å er bare å dytte innpå igjenn.. dette skjedde for meg på vei ut på e6 fra NBS så rygget tilbake å marius der viste meg .

Tålmodig om du rygger fra E6 til Norsk Bildelsenter :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg står her med bilen nå, kan ikke se eller føle noen løse slanger :( men jeg vet ikke hvor jeg skal lete heller så :P er det fremme med radiator? Eller bak der med front ruta?

 

iflg vag-com så kan det være n75 som fucker, eller en løs slange.. Håper på den siste :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vag-com feilmelding 16618

 

http://wiki.ross-tech.com/index.php/16618/P0234/000564

 

Om du tar av litt deksler så finner du turboen, begynner du og følge rørene som går på trykksiden av turboen, følger dem til du kommer til ic, så opp til innsug. Kan nok være en ide og se under bil også.

 

Kjenner ikke til denne bilen men IC ligger vell på en av sidene bak tåkelys forran

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

før det smalt litt.

Smalt det en gang eller fler? Hvis en så virker det jo som om noe som revnet/hoppet av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En gang smalt det. Eller, det var liksom som noen åpnet en brus flaske. Som en stor dumpventil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo kanskje være topp-pakninga di som har tatt kvelden...

Kommer iallfall mengder med hvit røyk da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mhmm, onkel og mente det. Hvor mye koster det å skifte topp-pakning da? :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykk/olje i kjølevann? miste olje på motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykk/olje i kjølevann? miste olje på motoren?

 

Det der var gresk for meg :P forklar, har lyst å lære litt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det olje i ekspansjonstanken til kjølevesken? Eller mye trykk i den når bilen går på tomgang? Olje nivået på motor, på peilepinnen er normalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det olje i ekspansjonstanken til kjølevesken?

Det tror jeg ikke. Så ikke slik ut, kan se litt mer etter i morgen. Bilen står et stykke herfra.

 

Eller mye trykk i den når bilen går på tomgang?

Er redd for å i hele tatt ha bilen i gang, så det vet jeg ikke :P

 

Olje nivået på motor, på peilepinnen er normalt?

Den har ikke gitt beskjed om at det er lite hvertfall. Er ikke så lenge si jeg peilet og fant ut den var normal. Kanskje 2-3 uker siden. Men kan sjekke i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utfra feilkoden vag-com melder så kan det også være så uskyldig som Joachim nevnte her tidligere. Får krysse fingra og håpe på det beste ellers grubler'n bort nattesøvnen :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mhmm, hva gjør den N75 saken da? Det står det enten er en løs / ødlagt slange, eller feil med N75.. Dyr denne? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det du beskriver er det 99% sannsynlig at det er en slange som har løsnet eller revnet. Trolig enkelt og billig.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg får håpe det. Bilen står på verksted nå, en gammel klassekamerat skal se på den, han trodde han visste hva som var problemet. Uansett har han og vag-com på verkstedet, så han leter hvertfall rett plass ifølge deg, hvis han bruker feilkoden som utgangspunkt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke garanti på bilen din mot sånn da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du fortsatt garanti eller mobilitetsgaranti i det minste så ring Møller og få de til og komme og fikse det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.