Passat TDi 35i facelift - mekanisk pumpe eller ei?

Anbefalte innlegg

Topicen sa det meste. Må vite dette før jeg skal chippe bilen jeg forhåpentligvis kjøper snart.

 

Mvh

 

Mads Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken modell er bilen? Tror det var mekanisk styrt pumpe fram til midten av 1994 eller rundt der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle motorer som er TDI har elektronisk styrt pumpe. Det er bare de som ikke er TDI (diesel, TD, TDK) som har mekanisk pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle motorer som er TDI har elektronisk styrt pumpe. Det er bare de som ikke er TDI (diesel, TD, TDK) som har mekanisk pumpe.

 

Feil, det er mekanisk styrt mengdefordeler på de første 1Z TDI motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1Z bruker ifølge delekatalogen samme innsprøytningspumpe som AHU som var i produksjon til 2000, og ifølge min dokumentasjon har den i likhet med de andre TDI-motorene også drive-by-wire og elektronisk styreenhet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1Z bruker ifølge delekatalogen samme innsprøytningspumpe som AHU som var i produksjon til 2000, og ifølge min dokumentasjon har den i likhet med de andre TDI-motorene også drive-by-wire og elektronisk styreenhet.

 

Drive-by-wire ja med Driver's Wish Map i ECU kontra mekanisk waier styrt pumpe som på TD, men det er forskjell på mengdefordeleren, resistor styrt på de første 1Z motorene, noen kaller vel dette mekanisk styrt, men jeg er med på tanken at det ikke er 100% det som forbindes med mekanisk styrt. Det er også forskjell på mekanisk luftmengdemåler vs. elektronisk luftmassemåler på de første TDI motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg legger i mekanisk styrt er ihvertfall at det ikke er noen elektronikk i det hele tatt på dieselpumpen og at gasspådraget styres av en wire fra pedalen som drar i en arm. ;)

 

Forresten har også 2.5TDI-motorene i Audi 100 og A6 (AAT/AEL) spjeld-luftmengdemåler helt til modellen gikk ut i 1997, ikke den typen "varm tråd" som er på de fleste andre motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konklusjonen ble hva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye hk har den bilen orginalt da ?? Vet man fikk den med 110 hk TDI motor..........men da har den 5 bolts understell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 99% sikkert at det er 1Z motoren. 90hk originalt og 115-120 etter chipping, og fremforalt et mye høyere moment på hele registeret.. Herlig cruisebil da 3000omdr@5gir --> 150kmt

Veit at det er endel av disse 1Z motorene som sliter med hull i stempel etter endel km og kanskje litt overivrig effektøkning. Min har gått 277kkm, funker veldig greit og sparsommelig på dieselen. For all del unngå dem med TDK motor og 75hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 99% sikkert at det er 1Z motoren. 90hk originalt og 115-120 etter chipping, og fremforalt et mye høyere moment på hele registeret.. Herlig cruisebil da 3000omdr@5gir --> 150kmt

Veit at det er endel av disse 1Z motorene som sliter med hull i stempel etter endel km og kanskje litt overivrig effektøkning. Min har gått 277kkm, funker veldig greit og sparsommelig på dieselen. For all del unngå dem med TDK motor og 75hk.

 

Det er nok en 1Z motor, men problemet her er at det ikke bare finnes én 1Z konfigurasjon, men variasjoner rundt dieselpumpe, LMM og ECU som gjør at det er forskjell på chipkonfigurasjon. Etter min mening er biler med 1Z motoren fæle cruisebiler, da 3000omdr@5gir --> 150kmt bråker fælt! (hadde V6 TDi med 6-trinns før 80'en). Men jeg skal da lufte min ned til Ingolstadt i sommer fordet ;) Det med hull i stempler må være p.g.a. chip som gir alt for tidlig innsprøytningstidspunkt av diesel sammen med for lang durasjon som gir alt for høy eksostemp. En EGT måler hadde reddet de fleste av disse bilene, og det er derfor jeg vurderer å montere EGT + turbo trykksmåler i min da jeg kjører med PowerPlus 520 dyser samt custom laget chip tilpasset dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er forskjellige utstyrsvarianter iht støydemping, da min bråker svært lite på 3000omdr, skal sies jeg ikke kjører mye i det turtallet, men 2500omdr på 5 gir ser jeg hver dag.. EGT er som du sier svært viktig å ha kontroll på dersom en skal ha litt pulver i dem. Har også blirr fortalt at endel originale 1Z motorer har fått hull i stempler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 99% sikkert at det er 1Z motoren. 90hk originalt og 115-120 etter chipping, og fremforalt et mye høyere moment på hele registeret.. Herlig cruisebil da 3000omdr@5gir --> 150kmt

Veit at det er endel av disse 1Z motorene som sliter med hull i stempel etter endel km og kanskje litt overivrig effektøkning. Min har gått 277kkm, funker veldig greit og sparsommelig på dieselen. For all del unngå dem med TDK motor og 75hk.

 

Hvorfor ikke TDK 75hk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.