Rar turteller '92 Audi 80 2,3E...

Anbefalte innlegg

Det er noe rart med turtelleren på bilen min..

 

Correct me if i'm wrong:

 

i et gir (altså med en konstant utveksling) så skal farta doble seg ved dobbelt turtall.. Og det spiller ikke noen rolle HVA utvekslingen er, fordi den er lik gjennom hele turtalls-registeret..

 

For det utvekslingen påvirker, er jo fart inn/ut av girkassa.. Men si at utvekslingen er 1,5:1 ut/inn.. Ved 2.000rpm inn, går det da 3.000 ut.. Og ved 4.000 inn går det 6.000 ut.. Altså dobbelt turtall, dobbel fart.

 

Nytt eksempel, utveksling 1:1 . 2.000rpm inn, 2.000 rpm ut. 4.000rpm inn, 4.000rpm ut.

 

Dobbelt inn, dobbelt ut, uansett utveksling.

 

MEN!! på bilen min.. i 5. gir.

 

2.000rpm, ~85km/t

4.000rpm, ~140km/t

5.000rpm, ~170km/t..

 

Når jeg har 85 km/t ved 2.000 rpm så skal jeg jo ha 170km/t ved 4.000rpm....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope :P

Trur du tar litt feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje heilt sikker på korleis detta der virka, men la oss sei eit ekstremt tilfelle...:

 

Ein bil har 3000 rpm på 5. gir og køyrer i 145

Viss turtalssperra ligg på rundt 6000 rpm vil den nok ikkje gå 290 likevel... Vanskelig å forklare..., men er vel litt med at tapet i drivverket stig meir og meir samtidig som farta..? : klø :

 

Men det er nok andre som har meir peiling enn meg! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei mest sannsynlig går ikke bilen 290km/t, men hvis den har nok krefter, så skal den egentlig klare det...i mitt hode iallefall..

 

Selvfølgelig klarer du ikke å tømme girkassa på alle biler, men det går jo an å regne ut teoretisk toppfart på bilen ut i fra utvekslingen og turtalls-sperre (pluss rulleomkrets og litt sånt), og da kan ikke tap være en faktor...

 

For den eneste måten å få turtallet høyere enn farten tilsier, er (nok en gang, i mitt hode) at clutchen [kløtsjen] slurer ved høyere turtall..

 

Et annet eksempel:

 

På go'bilen (eehm....mazdan..) ;) så dobla farta seg ved dobbelt turtall...på alle gir..

 

2. gir, 2.000rpm 30km/t

2. gir, 4.000rpm 60km/t

 

5.gir, 2.000rpm 80km/t

5.gir, 3.000rpm 120km/t

5.gir, 4.000rpm 160km/t

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja.., kan så være...

hmm... må eg sjekke på go'bilen min! (80cc)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det har noko med at utvekslinga er under 1 på 5 gir altså 0,xx eit eller anna

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hastighet er proposjonal med turtall, dvs dobling turtall = dobling hastighet. Avvik fra dette er feil i turteller eller speedometer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det samme tror jeg..

 

Men hva er feil da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dobler du turtallet skal farten også dobles. Om ikke, så er det feilvisning på ett eller begge instrumentene. Noe annet blir det selvsagt om du har automatgear eller totalhavarert gearkasse ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det du opplever er %-vis feilvisning på speedoen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Kjørnes

Tror det du opplever er %-vis feilvisning på speedoen...

 

 

Nei det har vi iiiikke sett.. :)

 

For misvisningen på et speedometer skal gå andre veien..? Altså slik at du tror du kjører fortere enn du egentlig gjør..

 

Mens (dersom turtelleren viser "riktig" fart, altså at ved 4.000 så skal jeg ha 170km/t) speedometeret viser for LITE hos meg..

 

3.gir 3.000rpm 70km/t

 

3.gir 6.000rpm 125km/t

 

 

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... jævlig godt poeng. Det ble litt sent i går... zZZzzz.

 

Du får sjekke føleren til turtelleren, hvor nå den sitter. På kassa kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen andre med samme motor sjekke hvordan turtallet er i forhold til hastighet da? Det er enkleste måten å sjekke om det "skal være sånn" eller om det er min bil det er feil på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.