Anbefalte innlegg

Først: S2`n starter ikke. :P

 

Vi har nå sjekket at alle sylindre får bensin, og alle plugger har (god) gnist.

Meeeen, den vil fortsatt ikke starte.

Derfor spør jeg: er det noen som med sikkerhet kan si hva som er sylinder 1 på fordeleren?

Lokket har to ledninger som sitter høyere enn de andre. Noen sa at det var en av disse, men hvilken av de?

Tenningsrekkefølgen vet jeg, men jeg må fortsatt sjekke om jeg kan ha montert ledningene feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha sett i tråden om bilen, ser det ut til at det er forhøyning nr. 2 som er til sylinder nr 1. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett motor i tdc, da ser du lett hvilken plugg som er nr 1. Etter det følger du tenningsrekkefølgen til motorn. Hammeren går med klokka

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett motor i tdc, da ser du lett hvilken plugg som er nr 1. Etter det følger du tenningsrekkefølgen til motorn. Hammeren går med klokka

 

Nå skal jeg ikke late som at jeg vet hva tdc er... Men mener du turne den til merkene er riktig? Da må jeg jo av med fronten, og det var ikke planen før jeg fikk bekreftet at ledningene sitter riktig...

For hvis den da fortsatt ikke starter, må jeg sjekke at reima sitter der den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener merkene ja, men du turner bare til kammerket står riktig, det er jo bare å ta av regreimsdekselet. Evt kan du bruke en strips i syl nr 1, eneste som er kjipt med det er at stemplet går 2 ganger opp og ned pr runde på kammen så da vet du jo ikke om du er i tdc eller ei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp... Nå har jeg i hvert fall sjekket litt, og hvis den 2. forhøyningen er syl. nr. 1, sitter ledningene riktig...

Da må jeg få fraktet den innendørs først, sitter ikke ute og tar av fronten, i hvert fall.

Og da sjekker jeg jo bare det du nevner her samtidig ;)

Men det du sier med å sjekke kun kamdrevet er ikke riktig så enkelt det heller, for jeg har fortsatt den lille radiatoren, så jeg kommer ikke til for å ta av registerdekslet uten å fjerne i hvert fall en del av fronten.

Men takk for tipset så langt, i hvert fall! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel en smule trangt da ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt kan du bruke en strips i syl nr 1, eneste som er kjipt med det er at stemplet går 2 ganger opp og ned pr runde på kammen så da vet du jo ikke om du er i tdc eller ei

 

Ser nå at jeg ikke skjønte denne... :o

Hva mener du med å bruke en strips...? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå at jeg ikke skjønte denne... :o

Hva mener du med å bruke en strips...? :P

 

Ta ut tennplugg på cyl1 og stikk en strips/skrujern el. nedi og vri til stempelet er på topp (tdc) top dead center. En annen måte er og se i "hullet" i overgangen mellom girkasse og blokk under fordeleren. Vri til streken på svinghjulet matcher.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du bare turner stempelet til topp kan du havne 180grader feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut tennplugg på cyl1 og stikk en strips/skrujern el. nedi og vri til stempelet er på topp (tdc) top dead center. En annen måte er og se i "hullet" i overgangen mellom girkasse og blokk under fordeleren. Vri til streken på svinghjulet matcher.

 

Nå er jeg dessverre litt lost her... Hvordan skal dette hjelpe meg å finne ut riktig plassering av ledningene på fordeleren...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener rekkefølgen er 12453. Sett motoren i tdc ifølge merket på svinghulet og ta av fordlerlokket. Da skal rotoren peke framover og litt skrått nedover. Rotoren står da på cyl 1. Sett så på lokket og sett resten i rekkefølgen med klokka. 12453

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA skjønte jeg litt mer, ja! :tilber:

Men tenningsrekkefølgen er forresten 1-2-4-5-3

Takker så langt, jeg spør garantert mer når jeg får muligheten til å sjekke : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit du om det er plast eller stål derv på fordeleren. Vist du har plast kan det vera att eit par av tennene mangler på fordeler drevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men tenningsrekkefølgen er forresten 1-2-4-5-3

 

Var det ikke det jeg skrev :P: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det ikke det jeg skrev :P: haha :

 

Hehe... juks:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit du om det er plast eller stål derv på fordeleren. Vist du har plast kan det vera att eit par av tennene mangler på fordeler drevet.

 

Aner ikke, men det regner jeg med han som plana toppen min husker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg i hvert fall forvirret og frustrert...

Altså:

Jeg har satt motoren i TDC (mener jeg), merket på veiva og kammen stemmer overens. I det hullet under fordeleren ser jeg ikke noe merke...

Tatt av fordelerlokket, og rotoren står skrått nedover og frem, stemmer overens med den 2. forhøyningen på lokket. Motoren får bensin på alle 5, alle plugger har god gnist med jevn puls.

 

Hvorfor i alle dager vil bilen fortsatt ikke starte?!:confused:

Tips til videre feilsøking mottas med stor takk!

PS: det haster liksom litt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hjernen vært ute? Har du sjekket alt av sikringer osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjernen har ikke vært rørt i mitt eie, sikringer er ikke sjekka.

Skal kople fra batteriet en stund i morgen, og se om det hjelper også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjernen har ikke vært rørt i mitt eie, sikringer er ikke sjekka.

Skal kople fra batteriet en stund i morgen, og se om det hjelper også.

 

Ah, ok.. hmm.. mulig det hjelper og koble av litt også.. prøvd med vag-com da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke tegn til noe tenning i det hele tatt? hørtes jo veldig rart ut hvis den får både bensin og gnist: klø :

 

hvordan oppførte den seg før den stoppet? bare stoppet brått /fusket el.l?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, ok.. hmm.. mulig det hjelper og koble av litt også.. prøvd med vag-com da?

Nei, vi har ikke fått prøvd vag-com enda, da Lars sin kabel ikke funker :o

Men han fikk heller ikke til å blinke ut feilkoder...

 

er det ikke tegn til noe tenning i det hele tatt? hørtes jo veldig rart ut hvis den får både bensin og gnist: klø :

 

hvordan oppførte den seg før den stoppet? bare stoppet brått /fusket el.l?

 

Det er det som er så rart: den er såå nære til å starte, men ikke sjans... Uansett hvor mange ganger jeg prøver.

 

Symptomer var at den fuska under 2000 rpm, men gikk rent over der.

Noen km etterpå, når jeg skulle kjøre forbi en bil, fusket den til, og gikk på max 4 sylindre deretter, uansett turtall. Måtte kjøre et lite stykke før jeg fikk svingt av. Bilen gikk faktisk på tomgang, men sto jo naturligvis bare og ristet.

Siden vifta ikke går, stoppet jeg den. Etter det har jeg ikke fått start...: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fulgt med så nøye om det du har skrevet før ,SÅ ting kan være sakt før.... men kommer med noen spm :)

 

#Reg reima sitter som den skal? , du sa du Ikke kunne se merket på svinghjulet , når du hadde merkene riktig på Regreima?

Prøv å se om du finner merket på svinghjulet.... , å se hvor merkene på reimhjulene står da.

Kan jo være sporkilen på veiv-reimhjulet som har gått ...

#Følerne på veiva er i orden? Speed sensor og trigger sensor`n.... ,hvis ikke speed sensor registrerer at motoren har over 25rpm.... så vil den bli vrang ;)

#Bankesensorene kan også skape trøbbel hvis de er gåen....

 

Mvh Bård

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fulgt med så nøye om det du har skrevet før ,SÅ ting kan være sakt før.... men kommer med noen spm :)

 

#Reg reima sitter som den skal? Ja, du sa du Ikke kunne se merket på svinghjulet , når du hadde merkene riktig på Regreima?Ikke hvis dette skal være godt synlig, nei

Prøv å se om du finner merket på svinghjulet.... , å se hvor merkene på reimhjulene står da.

Kan jo være sporkilen på veiv-reimhjulet som har gått ...Hvilket betyr at jeg må gjøre hva?

#Følerne på veiva er i orden? Speed sensor og trigger sensor`n.... ,hvis ikke speed sensor registrerer at motoren har over 25rpm.... så vil den bli vrang ;)Aner ikke, hvordan sjekker jeg dem?

#Bankesensorene kan også skape trøbbel hvis de er gåen....Hvor sitter disse, og hvordan sjekkes de?

 

Mvh Bård

 

: rolleyes

 

Edit: er ikke sporkilen på veivreimhjulet ganske stor og solid...? Hvis jeg tenker riktig, hvilket jeg sikkert ikke gjør, kan dette i så fall føre til at hjulet bare glipper på bolten? Blir vel det samme som registerras det da, i så fall...?: faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.