Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på en annen ting også. Hvis det er byttet om ledningene fra rpm sensor til tdc sensor og motsatt oppe ved torpedovegg vil det bli krøll.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forøvrig må jeg si jeg stusset litt når det var snakk om 1 pinne på svinghjulet... for jeg har 2 pinner på min 3b.. og den går så det griner.. riktignok var det bare 1 pinne der når jeg tok av svinghjulet, men den ene var helt klart knekt, så en meget hyggelig mann ordnet meg en ny pinne.. (kan jo være den knakk når motoren ble løftet ut, uten at det så helt sånn ut.. )

 

På min 3B er det 1 pinne, og på "reserve svinghjulet" er det også 1pinne:) og min går så det griner den også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars K. har også kun èn pinne på sitt svinghjul, som er fra en motor som gikk fint da han plukket den fra hverandre.

Men nei, vi sluttet ikke å lete etter første funn. Vi turnet motoren omtrent to hele runder, uten å finne mer enn èn pinne.

Hva er i så fall vitsen med to pinner på bare èn sensor? Den andre sensoren sitter jo rett over startkransen, og vil vel naturlig nok ikke klare å registrere noen pinne?

Har fått låne komplett fordeler nå, så skal prøve å bytte den først, så får vi se etter det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun 1 pinne ja for og registrere trigger tidspunkt , og 1 sensor som teller tenner på startkransen for registrere farta på motoren og må minst ha 25 rpm for å fyre :)

 

Skal bli gøy å få høre hva som er feilen Brage , får håpe det ikke er ledningsbrudd i nettet en plass...... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensorene er heller ikke plassert feil, med mindre det er forskjellig fargekode fra en 3B til en annen...

 

Kun 1 pinne ja for og registrere trigger tidspunkt , og 1 sensor som teller tenner på startkransen for registrere farta på motoren og må minst ha 25 rpm for å fyre :)

 

Skal bli gøy å få høre hva som er feilen Brage , får håpe det ikke er ledningsbrudd i nettet en plass...... :(

 

Er det vi har kommet frem til vi og ;)

 

Gøy ja? Du aner ikke...

Er det selve nettet det er noe galt med, blir det i hvert fall ikke noe mer kjøring i 2008... Da må det heftig sparing til, for å få råd til å overhale motor samtidig. Men kjenner jeg meg selv rett, blir den solgt før det skjer...:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er enkleste måte å bytte fordeler på...?

Skal prøve å få gjort det i morgen, når jeg har hele dagen på meg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

av med fordeler lokk å ut med den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener hele fordeleren, med drev og alt... Eller går det å bare bytte selve hallgiveren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du bøye til en 13 fastnøkkel, og tre den inn under ved innsuget. Da kommer du akkurat til. Hvertfall sånn jeg gjorde det. Så er det bare å skru til mutter'n er løs, så skrur du den av med fingra, og løfter den og klemarmen opp, deretter napper du opp fordelern. Og såklart, ta av kontakta og pluggkablene på fordeler'n :)

 

av med fordeler lokk å ut med den..

 

Det heter rotor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rotoren er da inni fordeler lokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En rask 1-2-3.....

 

1-Ta av fordeler lokket og ledningskontakten

 

2-Kan være det sitter en slags kåpe over den mutter`n som holder fast fordeler`n.

Vet at på orginale 200 20V så er det en sånn kåpe hvis fordeleren aldri har vært rørt....Den må isåfall bort før du får fatt på selve feste mutter`n.

Den kåpa ble festa med en momentskrue i sin tid..., hodet på den knekker ved et bestemt moment... så det ikke skal gå ann å få den løsna sånn uten videre ;) ....og må brytes bort. (

 

3- Løs så mutter`n , den holder fast en "gaffel" ved rota av fordeler` n (Tips: ikke mist den mutter`n nedi hullet ved svinghjulssensorene;).... jeg fikk det til uten å bøye en 13mm fastnøkkel.... men kansje like lett og lage seg en som er egnet til formålet som Mikkel nevner :)

 

4- Ta tak i Rotor`n og vri samtidig som du drar den ut..... hvis det er orginal rotor så er den limt fast og skal tåler at du drar i den :) Da skal hele greia komme greit ut....

 

 

Så monterer vi sammen:)

1-Sjekk at merkene stemmer overens på svinghjul og girkassa og sjekk at stempel 1 er i dødpunkt.

Sjekk så at merkene på regreimsdreva stemmer overens med merkene på blokka...

 

2- Så monterer du den slik at de to merkene på fordeler`n stemmer overens.... :)

 

Så er det bare å hive det i sammen igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rotoren er da inni fordeler lokket.

 

Det var da vitterlig ikke rotoren jeg spurte om heller...?

 

Takker, Bård Even! Jeg får prøve, og se om jeg får tak i noe som helst bak der. Er jo så sa***s trangt alle steder, straks man planlegger å bevege seg bak//under innsuget...

 

Kan takke deg litt og da, Mikkel, men jeg har ikke mulighet til å lage meg noe spesialverktøy, så jeg får prøve på den tungvinte måten først :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da vitterlig ikke rotoren jeg spurte om heller...?

 

Takker, Bård Even! Jeg får prøve, og se om jeg får tak i noe som helst bak der. Er jo så sa***s trangt alle steder, straks man planlegger å bevege seg bak//under innsuget...

 

Kan takke deg litt og da, Mikkel, men jeg har ikke mulighet til å lage meg noe spesialverktøy, så jeg får prøve på den tungvinte måten først :P

 

En 13nøkkel bøyer du jo lett :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke SÅ mange 13mm nøkler oppi Lom at de bare kan bryte og bende på de som det passer hver enkelt da vettu Mikkel.. Ta deg en rev, Mikkel..

 

 

tog du'an?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes meg bekjent to stk. Den ene har jeg, fra Biltema (for kort til å bøyes), den andre ligger på bunnen av Ofossen (Skjåk).

 

Ble ikke noe skruing i dag, da jeg har nok med å holde meg våken... Kom hjem fra oppdrag kl. 05 i natt, dro hjem for å sove kl. 09, ble med en kollega til Otta kl. 12:30 for å hente en 1970 Mini Cooper S (fælt hvor de små fyrstikkeskene går!). Derfor er ikke akkurat viljen til å banne og skru der akkurat nå :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var faktisk overraskende enkelt å ta den ut, bare jeg putta inn hånda fra eksos-siden :P

 

Men nå trenger jeg en MEGET detaljert beskrivelse av hvordan jeg skal sette inn ny fordeler.

Ser et lite merke på ringen som skal inn mot toppen, men det er litt usikkert, grunnet dårlig merking en gang...

Jeg har for øvrig ståldrev, mens den som skal inn har plast. Går det an å bytte over disse?

 

Som sagt, så detaljert beskrivelse som mulig er ønskelig, da dette er første gang jeg setter inn en fordeler...

Hjelp...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke noe svar her i tide, så da må det vente til neste uke... : gråter :

 

:P

 

 

Men jeg tenker litt for meg selv: Når alle merker stemmer overens (veiv, kammer, svinghjul, syl. 1 i TDC), skal da fordeleren monteres slik at rotoren peker mot merket på huset?

Og er det ikke et merke lenger "ned" på fordeleren, helt inn mot godset på toppen, med tilsvarende merke på denne? Regner nesten med det, siden det er fort gjort å vri på hele fordeleren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde jeg skrev jeg? Men posten kom visst ikke opp... hah

 

Må banke ut den lille kilen som sitter inni drevet..

Stemmer det du sier... tut å kjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Enklere å bytte drev enn hallgiver, tydeligvis, for den ringen under rotoren flytter i hvert fall ikke på seg. Jeg får bare prøve. Kan ikke bli stort verre enn det er uansett:p

 

Så jeg har tenkt riktig? Yeeey! : smil :

 

Men da må jeg av med fronten igjen... : mad : Jaja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjalp ikke med ny fordeler, gitt...: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikker på att fordeler står heilt rett i forhold till svinghjuls føler å tennings merker? bytta fordeler på min å då stata ikkje bensin pumpa før fordeleren va riktig tima. men du har utelukka sporkilen på veiva? den er jo vanli problem på 2.2t

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, akkurat på fininnstilling er jeg langt fra sikker! Så det er meget mulig den står litt feil.

Men skal ikke bensinpumpa starte når man slår på tenninga da...? I hvert fall for å få fram bensin til sylindrene, i det minste?

Gjorde i hvert fall det på min gamle Nissan sunny GTI, som vi fikk start på med 4 år gammel bensin, uten oppstart i mellomtiden : rock :

 

Sporkila er jeg heller ikke sikker på, da jeg ikke er helt sikker på nøyaktig hva det er snakk om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjalp ikke med ny fordeler, gitt...: bh :

 

Det var da som f... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.