Anbefalte innlegg

Bump... :confused:

Hjalp ikke å kople fra batteriet, gitt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope. Aner ikke hvordan jeg sjekker den uten at bilen starter heller, siden jeg ikke har vag-com...

Er det i så fall normalt at slike ting kan ryke plutselig når slikt skjer...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg i hvert fall fått bilen innendørs, så fortsett gjerne å komme med forslag.

Jeg må da også få presisere at dere må forklare grundig, siden jeg er totalt newbie på feilsøking...:o

Men en gang må man da vel lære : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:bump:

Vil helst slippe å kjøre 80 på hovedtreffet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, longshot:

Med tanke på tidligere opplysninger (primært at reg.reima er på rett plass), vil det være skummelt å rett og slett dra den i gang?

Jeg er litt skeptisk til om den får nok strøm ved oppstart med nøkkel... Aner ikke hva normal spenning skal være, men skal den gå ned til 10V når starteren går?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som er tidligere audi-mekaniker. Han jobber nå på Skjåk Bil/Bussverkstedet i Bismo.

Han heter Tor Arne Bakken og er flink.

Jeg kunne jo hørt hva han skulle hatt for å sett på den på kveldstid...?

Men da måtte du sikkert fått frakta den til han der på verkstedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært luggumt det :)

Noe som hadde vært enda bedre, er å kjøre S2 til Våler : smil :

Hør med ham du!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke oppdatert her, nei:p

Ble som kjent ikke S2 til Våler, men kanskje like greit.

Et spørsmål:

Er det en teoretisk mulighet for at toppen står 180 grader feil? Og da mener jeg nøyaktig 180 grader!

Bakgrunn for spørsmål:

Jeg har nå sjekket at alt står riktig: veivhjul, kamdrev, svinghjul og rotor.

IC er tatt av, men motor skal da vel likevel klare å starte? Det som er, er at det blåser fra røret som går til spjeldet når den kjøres på starteren! Skal da vel ikke gå luft den veien i det røret...?

En kollega, som er tidligere mekaniker, sier at dette tyder på en halv runde feil på toppen.

Noen som har en formening om dette?: klø :

Kan jeg i så tilfelle ha noen krøkte ventiler...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du vært av med registerreima siden den gikk, da..? Får jo ikke til å flytte på sånt uten videre, nekter å tro at den har gått med 180c feil tenning.. ;) Det eneste du kunne ha klart å flytte på måtte være om du har tatt av fordeleren og satt den feil, lokket passer nemlig bare en vei så det må være riktig.

Min starter iallefall ikke uten IC uten at jeg napper pluggene av LMM og tomgangsregulator, prøv det og se om du får mer hell da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg også trodde, ja...

Men det er så rart at den spytter ut fra spjeldet?

Jeg kan prøve å ta av disse kontaktene, selvsagt, men det er ikke gjort noen som helst forandringer, og den startet ikke med IC montert heller.

Rart om kila på reimhjulet skal ha gått i stykker, når alle merker stemmer overens, vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelige greier, har fulgt med litt på denna bilen din nå. Og må si jeg er imponert over at den ikke starter? heh...

Du hadde sjekka sikringer? Bytta plugger, rotor, fordelerlokk og kabler? Hvis den får gnist, og bensin, så skal den starte.. Den trenger ikke mer for å gå. Og siden den spytter, er det noe feiltenning vil jeg tro..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres veldig ut som om pinnen i svinghjulet er borte.. skru ut svinghjulsfølerene.. og dra motor sakte rundt mens du kjenner ned i hullet med en finger. Da skal du finne pinnen om den er der.

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjalp ikke å kople fra kontaktene heller.

Merkelige greier, har fulgt med litt på denna bilen din nå. Og må si jeg er imponert over at den ikke starter? heh...

Du hadde sjekka sikringer? Bytta plugger, rotor, fordelerlokk og kabler? Hvis den får gnist, og bensin, så skal den starte.. Den trenger ikke mer for å gå. Og siden den spytter, er det noe feiltenning vil jeg tro..

Som sagt: nei, jeg har ikke sjekka sikringer. Ikke at jeg vet hvor alle sitter, heller:p

Har kun byttet plugger og kabler, ikke rotor og fordelerlokk.

Den spytter kun når jeg har gassen i bånn (generelt åpner spjeldet mer), forresten.

Høres veldig ut som om pinnen i svinghjulet er borte.. skru ut svinghjulsfølerene.. og dra motor sakte rundt mens du kjenner ned i hullet med en finger. Da skal du finne pinnen om den er der.

Jan Brede

Hvilke følere er dette? Er det de to kontaktene rett i forkant av svinghjulet?

Og da regner jeg med du mener hullet der disse ble skrudd ut, ikke der jeg ser etter merket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de følerne ja. Den ene teller på startkransen og den andre på "tappen" for å gi startsignal.

Den gangen jeg prøvde å starte min når det manglet tapp så kom det også noen "boff-ka-dænng-boff" lyder og den var liksom nær å starte....men enn så fjern...:P

Så ja, sjekk at den er der. (Ikke at jeg skjønner hvordan den kan løsne og ramle nedi clutchhuset men...: klø :..)

PS: Pass så du ikke kapper av deg finger`n da..:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk til moderator som døpte om tråden litt :)

Da får jeg titte litt i morgen. Kommer jeg til disse ovenfra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk til moderator som døpte om tråden litt :)

Da får jeg titte litt i morgen. Kommer jeg til disse ovenfra?

Jaa, mener det skal gå ja. De sitter på oversiden litt på skrå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra, for jeg har ikke bukker... : rolleyes

Forresten så har jeg ikke akkurat planer om å kjøre den på starteren når jeg sjekker, så fingeren burde vel være forholdsvis trygg:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra, for jeg har ikke bukker... : rolleyes

Forresten så har jeg ikke akkurat planer om å kjøre den på starteren når jeg sjekker, så fingeren burde vel være forholdsvis trygg:p

Det va `dugelaks` (Sitat fra "Norge i dag-mannen"/Antonsen) : smil :

Har ikke fått noe klart svar fra han mek.kompisen i skjåk ennå, men jeg skal fortsette å mase på han..:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt. demonter starteren, så kommer du også til den pinnen som sitter på svinghjulet..

Har en liggendes som du kan få om det skulle vise seg at du mangler din : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det va `dugelaks` (Sitat fra "Norge i dag-mannen"/Antonsen) : smil :

Har ikke fått noe klart svar fra han mek.kompisen i skjåk ennå, men jeg skal fortsette å mase på han..:P

Og det betyr...? :confused: hehe...

Evt. demonter starteren, så kommer du også til den pinnen som sitter på svinghjulet..

Har en liggendes som du kan få om det skulle vise seg at du mangler din : vinke :

Knug! : smil :

Ja, det fikk jeg med meg at Aleksander gjorde, men kommer jeg til starteren ovenfra da?

Men på den annen side, så bør jeg vel av med starteren uansett, hvis det viser seg at pinnen mangler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært dårlig med oppdateringer her, da S2`n bare har fått stå rolig og kose seg.

I går fikk vi da byttet litt deler, uten særlig hell, da batteriet fant ut at det ikke ville lade mer :P

Vi har nå byttet begge sensorer på svinghjul, coil/tenningsmodul, bankesensorer.

Fortsatt ingenting, men som sagt ble det ikke nok strøm, så den har stått på lading siden i går kveld.

Men av det lille vi kunne høre, er det akkurat likt som før når vi vrir på nøkkelen.

Samtidig med bytte av sensorene på svinghjulet, kjente Lars etter, og fant ut at pinnen er faktisk til stede.

Lite spørsmål: går den ene sensoren på pinnen, mens den andre går på startkransen, eller skal det faktisk være to pinner...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En på startkransen og en på pinnen, så det er riktig med bare en pinne. Bruk vag-com, evt. blinkelampe og les av feilkoder, høres ut som det er en sensor et eller annet sted som enten ikke funker eller ikke får riktig signal. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Eyvind. Få ut feilkoder, ellers leter dere litt i blinde :)

Bankesensorer er forresten ikke nødvendig for at bilen skal starte, men det vet dere sikkert..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bytta alt Lars hadde med, bare for å gjøre det, men ja, det regnet jeg nesten med :P

Så var det det med blinking, da... Det gikk ikke sist Lars prøvde, får visstnok ikke kontakt med hjernen. Så jeg tipper vagcom er veien å gå her.

Skal prøve igjen litt senere i dag, når den har fått lada seg litt opp, men jeg er ganske sikker på hva som skjer : rolleyes Relativt lite...

MEN: på denne er det DEFA alarm, med 1-krets startsperre. Er det en mulighet at denne har slått inn?

Hvordan funker disse sperrene, i så fall? Ikke tenning og bensin, i hvert fall, så da er det vel lite igjen... Hehe...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.