Golf starter ikke (Defa problem)

Anbefalte innlegg

Et par ganger i dag så skjer det ingenting når jeg prøver å starte Golfen. Lampene i dashen lyser. Etter å ha låst bilen med sentrallåsen (defa og fjernkontroll) så var alt normalt.

 

Noen tips til feilsøking?

- har jeg startsperre i nøkkelen? (hjelper det å prøve reservenøkkelen?)

- kan det være noe med Defaen?

- tidlig varsel om dårlig batteri?

- starteren?

 

Hva bør jeg sjekke først? Og hvordan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om det kommer igjen:p

Defa har vel en startsperre mener jeg. Kan også være den elektriske delen av tenningslåsen som er dårlig. Da vil du oppleve å plutselig ikke få start, så etter mye banning og vriing på nøkkelen plutselig start igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet ut at jeg ikke har (original) startsperre utover Defaens sperre. Og at å bruke den andre nøkkelen ikke hjelper (naturlig nok siden jeg ikke har original startsperre og dermed ingen transponder i nøklene).

 

Prøvde å låse bilen med nøkkel (dvs uten å skru på alarmen med fjernkontrollen), for å teste om dette hadde med alarmen å gjøre eller ikke. Låste meg inn igjen, og hadde samme feil. Men det blinket også i alarmlampen, så tydeligvis er den inne i bildet uansett, dvs ikke helt deaktivert? Derfor har jeg ikke klart å finne ut om det er alarmen som feiler.

 

Neste trinn tror jeg blir å kortslutte startsperrekretsen i alarmen, slik at sperren deaktiveres. Hvis feilen fremdeles er der bør den da skyldes f.eks. el-delen av tenningslåsen, hvis den forsvinner er det noe galt med startsperredelen av alarmen.

 

Alternativt ser det ut til at det hjelper å skru av alarmen en gang til (dvs at jeg ikke må ut og inn av bilen). Og da er det jo heller ikke verdens største problem å leve med....

 

 

Andre tips eller forslag til feilsøking?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ett godt tak i hele Defa-boksen, røsk den ut av bilen, og kast driten ett sted der den ALDRI kommer i nærheten av +12 volt igjen!

 

Før eller seinere kommer hele alarmen til å gå amok, og det vil igjen få DEG til å gå amok! Kan du for eksempel tenke deg å kjøre flere mil hjem fra hytta med alarmsirener og nødblinklys?

 

Ikke HELT uten grunn at DEFA-alarmer populært blir kalt for DEFEKT-alarmer. Er borti en del av de i bilberginsbransjen, og er heldigvis ingen heksekunst å koble seg utenom!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er garantert DEFA'en som driver og kødder, ettersom bilen starter andre gangen du prøver å slå av alramen! DEFA-startsperre er kun at ledningen fra tenningslås til innslag på starter er klippet av, og lagt innom alarmsentralen. Koble den utenom alarmsentralen igjen, så er du kvitt problemet ditt.

 

Men en aldri så liten oppfordring jeg har til deg:

Ta ett godt tak i hele Defa-boksen, røsk den ut av bilen, og kast driten ett sted der den ALDRI kommer i nærheten av +12 volt igjen!

 

Før eller seinere kommer hele alarmen til å gå amok, og det vil igjen få DEG til å gå amok! Kan du for eksempel tenke deg å kjøre flere mil hjem fra hytta med alarmsirener og nødblinklys?

 

Ikke HELT uten grunn at DEFA-alarmer populært blir kalt for DEFEKT-alarmer. Er borti en del av de i bilberginsbransjen, og er heldigvis ingen heksekunst å koble seg utenom!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det enkelt å finne ut hvilke to ledninger inn til alarmen som skal kobles sammen?

 

http://www.defa.com/doc/31193.1088663738.Koblingsskjema.pdf

http://www.defa.com/doc/31041.1088663698.AK-07-04-8013-D_Norsk.pdf

 

Ut fra disse ser det ut til at jeg skal klippe P3.2 rød/sort og P3.4 hvit/grønn og koble disse sammen, da vil strømmen gå direkte fra tenningslås punkt 50 og direkte til starter (slik den gjorde før alarmen ble montert). Eventuelt følge disse ledningene tilbake til klipp-punktet nær tenningslåsen?

 

Noe som kan bekrefte dette?

 

(Takker for tips om å fjerne hele greia, men jeg tror jeg fjerner startsperra i første omgang. Fjernkontroll på sentrallås og fungerende alarmlampe er jo nyttige når de er i orden, da.)

 

Burde vel høre med forsikringsselskapet om alarmrabatt fortsatt gjelder etter at startsperren er fjernet. Hmmmm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

problemet er som regel ikke selve alarmen, men heller koblingene. som oftest er det brukt såkalte "strømtjuver" som klemmes inn på ledningene. Disse har ingenting i en bil å gjøre,da de mister kontakten etter noen år. fjern disse klemmene og lodd ledningene sammen i stedet, ta krympestrømpe over, og voila! Ting funker igjen: smil :

 

Når det gjelder startsperra er det som regel veldig enkelt å finne disse ledningene. Det er de tjukkeste ledningene som går inn i sentralen, og man kan ofte se at ledningen fra tenningslås er klipt og ført igjennom sentralen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter av jeg fant ut at det bare var å skru av alarmen en gang når dette skjer (ikke på og av), så har jeg ikke gjort noe med dette problemet. Greit å ha alarm og startsperre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.