#1 Skrevet Mai 14, 2008 Skulle skifte hjul forrige dagen, men hjulboltene satt dønn fast. Jeg fikk fyrt opp kompressoren min og tatt den i bruk for første gang, men muttertrekkeren som fulgte med kompressoren klarte ikke å løsne boltene heller. Denne yter ca 300nm. Jaja tenkte jeg, må vel skaffe meg en kraftigere muttertrekker. Så at flere på forumet anbefalte denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21639135 Så da kjøpte jeg meg en slik igår. Den klarte å løsne 2 bolter, men resten sitter enda..... Den skal jo yte 1080 nm.... Noen andre som har vært med på at hjulbolter sitter sååå innihelvete fast? Ja, vet noen sikkert kommer til å si at jeg skulle kjøpt ingersol rand eller hva det heter, osv. Men jeg trengte en ny muttertrekker asap, og gikk for den fra clas ohlson. Yter disse andre virkelig så mye mer enn 1080nm? Kan jeg skru opp trykket til 9 bar selv om muttertrekkeren egentlig skal gå på 6 bar? Det kan jo gjerne være nok til at jeg får de av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 14, 2008 Kraftpipe, hvis det er plass, og en lang forlenger. F.eks. et stålrør på 2-3 meter...da løsner det meste... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 14, 2008 Bruker aldri noe annet en vanlig hjulkryss og et 1.5m jernrør som jeg trer på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 14, 2008 Hmmm. Kanskje jeg bare skal prøve å få byttet inn igjen den saken fra clas ohlson da... Til annet bruk duger vel den muttertrekkeren jeg har på 300nm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 14, 2008 Hmmm. Kanskje jeg bare skal prøve å få byttet inn igjen den saken fra clas ohlson da... Til annet bruk duger vel den muttertrekkeren jeg har på 300nm? Jeg vil si nei. Billige muttertrekkere greier knappt å åpne skrukorken på en colaflaske;) Hvis du har tenkt å skru litt bil ville jeg absolutt beholdt Clas Ohlson trekkeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 14, 2008 Litt OT: Men hvordan i allverden kan en rævva muttertrekker ha mere moment enn i motoren til en bil? Kan man bare montere på kompressor og hjulbolter til kardangen og kjøre i vei med samme moment som en W12 Q7 da? Må jo være noe feil med moment kurvene her.... ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 14, 2008 Litt OT: Men hvordan i allverden kan en rævva muttertrekker ha mere moment enn i motoren til en bil? Kan man bare montere på kompressor og hjulbolter til kardangen og kjøre i vei med samme moment som en W12 Q7 da? Må jo være noe feil med moment kurvene her.... ? Det funderte jeg og på igår kveld..... Men man må jo ha en vanvittig stor trykktank montert da, skal man kjøre avgårde med det oppsettet du nevner. Det er jo bare snakk om masse moment over en veldig kort periode. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 14, 2008 Jeg vil si nei. Billige muttertrekkere greier knappt å åpne skrukorken på en colaflaske;) Hvis du har tenkt å skru litt bil ville jeg absolutt beholdt Clas Ohlson trekkeren. Hmm. Ja, du sier noe der. Men fremdeles, jeg syns det var skuffende at den ikke klarte å få av hjulboltene. Kan det være at 1080nm er oppskrytt og at den ikke yter så mye? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 14, 2008 Utveksling er jo en mulig forklaring på det høye momentet.. Helt utrolig hvor mye krefter man kan få ut av en pitteliten motor (om den er trykkluftsdrevet, elektrisk eller forbrenningsmotor) bare man girer dem langt nok ned. "impellern" eller hva det heter som blir drevet av trykklufta kan jo for alt vi veit rotere 100ganger pr rotasjon pipa gjør. Og mtp å kjøre bil med muttertrekker som motor er det nok ikke mange HK'ene du får ut av den trekkern, selv om den leverer 1080nm er det på et så lavt turtall (=få HK) at det er helt ubrukelig. Formelen for HK er (NM*rpm)/F F=en faktor som jeg ikke huske men er no rundt 7000 mener jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 14, 2008 Ja, med tanke på at muttertrekkeren jeg kjøpte har et turtall på 6000 rpm, så spinner nok ting inni der rundt rimelig mange ganger fortere enn pipen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 14, 2008 Ellers så kan du jo gjøre som jeg gjør på mutteren på drivakselen: 1 meters latmansarm med riktig kraftpipe og sette bilen i gir og kjøre noen cm... Løsner de ikke da så knekker de... Bare pass på at pipa sitter riktig så den ikke hopper av... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 14, 2008 Har erfaring med at selv heftige, dyre muttertrekkere ikke er i nærheten av å klare samme moment som man klarer med kraftpipe, latmannsarm og stålrør.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 14, 2008 Hvor selger de 1 meters latmansarm? De lengste jeg har funnet så langt er 500mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 14, 2008 trenger ikke så lang, bare tre innpå et rør av et eller annet slag og bruk det som forlengelse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 14, 2008 Nye muttertrekkeren til IR drar til med 1970nM *har lyst på* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 14, 2008 Bruk noe kobberpasta neste gang du setter til boltene. Og men skal jo ikke dra til man ser mannen med ljåen heller da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 14, 2008 enig, latmannsarm + stålrør er tingen... da løsner alt!!! bruker det selv når vi bytter belter/belteledd på stompanservognene vi bruker, der sitter ting til tider inn i helvete hardt!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 14, 2008 Greit å bruke riktig moment når man drar til ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 14, 2008 Må være seriøst faste de boltene dine.. har denne clas trekkern og har brukt den en del nå både på alu og stål felger. Brukte du forlenger ? da det tydligvis går ut over momentet. Kjører min på fullt trykk , dvs 9-9,5 bar str på kompressor ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 14, 2008 Jeg hadde en Caravelle (T3) hvor den ene mutteren bak var rustet fast noe inni H11T. Ikke engang et 2 meters rør og kraftpipe hjalp meg, prøvde til og med å hvile røret mot bakken og rygge bilen mot, for å bruke motorens kraft. Dette hjalp ikke heller. Jeg tok bilen til Dekkmann. De hamret i vei med sine vanlige muttertrekkere, men de fikk ikke løsnet. Til slutt måtte de over i lastebilhallen og hente en av de største, elektriske muttertrekkerne som de bruker på lastebiler, finne frem adaptere for 19mm pipe, og sette i gang. Selv med dette så brukte de et par minutter for å løsne mutteren på bakhjulet. Det var bare rust som gjorde at det satt, for jeg trakk ikke hardere til enn man greier med et vanlig hjulkryss... Mitt tips hvis du ikke får det av, dra til en dekkforhandler og la de jobbe med saken! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 14, 2008 å bruke et par minutter på å få av en mutter på en 12mm bolt høres rart ut, om di brukte muttertrekker til lastebil... men, men.. Men du kan fint bruke mere enn 6bar på trekkeren, holder kanskje litt kortere da... Jeg har en wurth muttertrekker, skal dra 640nm, denne kjører jeg på 8bar til vanlig, og har jeg ekstra tunge jobber, så kjører jeg den på 10bar! Muttertrekkeren min er i dagelig bruk, og denne klarer fint mere enn 6bar, bare pass på å smøre den av og til med olje som er beregnet på luftverktøy... oil daily:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 14, 2008 Har du tjukk nok slange mellom trekker og kompressor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 14, 2008 å bruke et par minutter på å få av en mutter på en 12mm bolt høres rart ut, om di brukte muttertrekker til lastebil... men, men.. Det er M14 fastmontert bolt, og mutter med åpen ende på bakakselen på de gamle Caravellene. Med andre ord, saltet fra veien legger seg fint i gjengene. Jeg var faktisk redd for at Dekkmann skulle rive av bolten, men den klarte seg fint. Det jeg vet i dag, som jeg ikke visste den gangen, var at jeg skulle prøvd å varme på mutteren. Jeg regner med at den hadde løsnet med en god dose brent propan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 14, 2008 Jeg regner med at den hadde løsnet med en god dose brent propan Det hadde den garantert:evil: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 14, 2008 Fikk de av. Brukte armen/håndtaket til racingjekken (1,4 meter lang) og tredde innpå den største skrallen jeg har. Så da gikk det. De kom med et brak alle sammen. Det var kobberpasta på alle boltene. Men i desember fikk jeg skiftet abs-sensorer foran på begge sider, og hjullagre bak på begge sider, og i den forbindelse var hjulene av. Vedkommende må ha trukket til boltene noe hinsides mye..... Kompressoren min er en 3hk 2-stempels 50 liters gebe-kompressor. Yter 9 bar maks trykk og 240 liter fritt levert luftmengde per minutt. Så den burde holde. Slangetykkelsen er jeg ikke helt sikker på, men den ser rimelig grei ut den altså sammenlignet med andre slanger jeg har sett. Angående oljing osv, har kjøpt en slik vannutskiller/tåkesmører/trykkregulator fra biltema til 400 kroner som jeg skal montere på veggen. Smøringen fra den tåkesmøreren er vel tilstrekkelig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...