Anbefalte innlegg

Rent hypotetisk da: Hvis du veier 75 kg, sånn som du gjør i vognkortet til bilen, og bruker 1,4 meter arm, får du et moment på 75kg * 9,81 * 1,4m = 1030 Nm. Nå veier vel de fleste av oss litt mer på badevekta enn i vognkortet, men syns nå likevel det lukter som om den muttertrekkern din ikke yter max.

Måtte til med nesten 700 Nm for å få av igjen hjula mine etter de hadde blitt montert på verksted jeg også, så lurer litt på hvor de har hue når de drar til noen ganger. Er det ikke 120 Nm som er max spesifiser for alufelger uansett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rent hypotetisk da: Hvis du veier 75 kg, sånn som du gjør i vognkortet til bilen, og bruker 1,4 meter arm, får du et moment på 75kg * 9,81 * 1,4m = 1030 Nm. Nå veier vel de fleste av oss litt mer på badevekta enn i vognkortet, men syns nå likevel det lukter som om den muttertrekkern din ikke yter max.

Måtte til med nesten 700 Nm for å få av igjen hjula mine etter de hadde blitt montert på verksted jeg også, så lurer litt på hvor de har hue når de drar til noen ganger. Er det ikke 120 Nm som er max spesifiser for alufelger uansett?

 

 

vet ikke jeg, men jeg har dratt til mine med 160nm... syns de satt litt løst på 120nm....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke 120 Nm som er max spesifiser for alufelger uansett?

 

Noen VAG er 110 Nm, andre er 120 Nm. Kommer vel litt an på om det er M12 eller M14, og stål eller alu.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sikkert flere av dere har fått med dere så pleier jeg å ha med meg momentnøkkel når jeg skal legge om hjul på banetreff;)

 

Jeg har alltid litt fett eller kobberpasta på gjengene og drar til med ca 120Nm. Jeg har til dags dato aldrig hatt problemer med å løsne en bolt med vanlig hjulkryss. Vel å merke som jeg har trekt til.

De eneste gangene jeg har fått problemer er når bilen har hvert på verksted og de har trekt til med mutter trekker;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk de av. Brukte armen/håndtaket til racingjekken (1,4 meter lang) og tredde innpå den største skrallen jeg har. Så da gikk det. De kom med et brak alle sammen. :) Det var kobberpasta på alle boltene. Men i desember fikk jeg skiftet abs-sensorer foran på begge sider, og hjullagre bak på begge sider, og i den forbindelse var hjulene av. Vedkommende må ha trukket til boltene noe hinsides mye.....

 

Kompressoren min er en 3hk 2-stempels 50 liters gebe-kompressor. Yter 9 bar maks trykk og 240 liter fritt levert luftmengde per minutt. Så den burde holde. Slangetykkelsen er jeg ikke helt sikker på, men den ser rimelig grei ut den altså sammenlignet med andre slanger jeg har sett.

 

Angående oljing osv, har kjøpt en slik vannutskiller/tåkesmører/trykkregulator fra biltema til 400 kroner som jeg skal montere på veggen. Smøringen fra den tåkesmøreren er vel tilstrekkelig?

 

240 liter fritt levert er nok lite. Ser bare på biltema muttertrekker. den krever 250 liter for å yte max. Regner med at claes ohlson sin vil ha enda mer. hvis du da i tillegg ikke har tykk nok slange, mister trekkeren enormt med effekt.

Selv om du har 8 bar på tanken, har du ikke det etter noen sekunder med trekkeren i bruk. 50 liters tank og trekkeren vil ha 250 liter i min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan kun dra til med 100nm på mine hjulmuttrer. Men bruker 110nm å enda synnes jeg det er lite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste at den muttertrekkeren fra clas O. skal bruke ca 120-140 liter per minutt (Ifølge en post et annet sted her på forumet fra en som har samme trekkeren). Det står ikke noe om det i instruksjonsboken til den eller på clas o. sine nettsider eller katalog, så er ikke helt sikker på det. Men det er jo uansett ved 6 bar, og kompressoren min skal jo klare å holde trykket lenge nok til å få løs en mutter. Det skal jo ikke ta lange tiden så lenge momentet er godt nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.