Anbefalte innlegg

som over noen som har noen tips om en "bedre " spennings regulator e.l til bilen min ?

synes den lader litt vel lavt 13.2V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får tak i 14.4v regulator på Mekonomen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som over noen som har noen tips om en "bedre " spennings regulator e.l til bilen min ?

synes den lader litt vel lavt 13.2V

 

Hvorfor synes du dette er lavt? Når batteriet er fullt skal dynamoen ikke lade så mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

13.2 er aaaaalt for lite, over en volt for lite. Er det vanlig Bosch-dynamo får man 15V-regulator som gir en ladespenning på rundt 14.5 volt som er mer passende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er da ladespenning når batteriet ikke er toppladet. Hvor kan en få kjøpt en slikt 15 V regulator ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på Ladac sine... http://www.ladac.no

De er knallgode. Måler spenningen på batteriet, og styrer dynamoen deretter. Godt for batteri, og dynamo. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte min 15V-regulator på Bilxtra for 180 kroner.. :) Ladac er fint, problemet er bare at de er så hinsides dyre.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt på Ladac sine... http://www.ladac.no

De er knallgode. Måler spenningen på batteriet, og styrer dynamoen deretter. Godt for batteri, og dynamo. :)

 

Den har egen føler på batteriet som føler temp'n.. ved 20grader skal batteriet ha 14.4v.. deretter mer ved mindre grader og mindre ved mer grader..

 

Hvorfor synes du dette er lavt? Når batteriet er fullt skal dynamoen ikke lade så mye.

 

 

Batteriet blir aldri fullt ved så lav ladespenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

driver å søker litt , ha har vel oppdaget at det er øyene enn først blir blind på :P er det noen som har link til en sånn regulator ?

fant noen på mekonomen men det var jo 5 stk ingenting om hvilken ladespenning/verdier de har

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har egen føler på batteriet som føler temp'n.. ved 20grader skal batteriet ha 14.4v.. deretter mer ved mindre grader og mindre ved mer grader..

 

 

Batteriet blir aldri fullt ved så lav ladespenning.

 

Jeg spurte om det var ladespenningen når batteriet var fullt eller ikke. Dersom det var maks ladespenning så var det litt lite ja, men ikke dersom batteriet er fullt. Jeg har digital måler inni bilen min og når batteriet er fullt lader dynamoen med 12.8v og maks 14.4v rett etter jeg har startet f.eks. 15v regulator kommer aldri inn i min bil, i alle fall så lenge jeg har vanlig syrebatteri. Batteriet koker før du vet ordet av det, og følgene av det har jeg erfart på nært hold. Et tørr/gel batteri tåler så høy spenning mye bedre, men et vanlig har ikke godt av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det bare litt forskjellige oppfatninger, for jeg hadde knapt nok kjørt med en bil som lader så lite som 12.8 volt. Har kjørt mange tusen kilometer med 15V regulator og konstant ladespenning på rundt 14.4 volt, og batteriet har aldri hatt lavt væskenivå.

 

Strømstyrken batteriet lades med vil synke med stigende resistans ettersom batteriet blir fullere, men om hvilespenningen på batteriet etter at det har stått noen timer er under ca. 12.5 volt er batteriet ikke fulladet og vil etterhvert bli ødelagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har egen føler på batteriet som føler temp'n.. ved 20grader skal batteriet ha 14.4v.. deretter mer ved mindre grader og mindre ved mer grader..

 

Den føler ikke på selve batteritempen... Men omgivelsestemperaturen der hvor regulatoren sitter. Og JO, den regulerer etter målt spenning ved et visst punkt. Noen velger å la det være på startbatteriet... Andre bruker forbruksbatteriet, f.eks til stereoanlegget.

 

13,8v er den minste spenningen man må ha, før et friskt batteri tar til seg ladning. Men man må ha 14,4v for å klare å fullade det. Selv da tar det LANG tid.

 

Her har dere en fin, lettfattelig, link til batteriladning... http://www.ladix.no/8859-1/velkommen-til-ladacs-batteriskole.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo kjøpe 14,5 eller 14,6 da:)

14,2 -14,4 volt ved +25°C, målt over batteriets poler med motoren på tomgang og kjørelys på er korrekt ladespenning i bil.

Står i hiddenbladet som du fikk med batteriet (de papirene du kasta:p) akkurat hvor mye ladespenning det skal ha. Vedlikeholdsfrie syrebatterier tåler nok ikke høy ladespenning like bra.

 

Ellers er maks hvilespenning 12,84V(har aldri greid å få til dette selv), og rundt ~12,8 burde et nytt, frisk batteri ha ca 6 timer etter det er full-ladet.

 

Ang gelebatterier sto det i hiddenbladet på mitt sønnak AGM batteri at det ikke skulle ha høyere enn 14,2V ladespenning.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den føler ikke på selve batteritempen... Men omgivelsestemperaturen der hvor regulatoren sitter. Og JO, den regulerer etter målt spenning ved et visst punkt. Noen velger å la det være på startbatteriet... Andre bruker forbruksbatteriet, f.eks til stereoanlegget.

 

13,8v er den minste spenningen man må ha, før et friskt batteri tar til seg ladning. Men man må ha 14,4v for å klare å fullade det. Selv da tar det LANG tid.

 

Her har dere en fin, lettfattelig, link til batteriladning... http://www.ladix.no/8859-1/velkommen-til-ladacs-batteriskole.html

 

Dersom 13.8v er det minste som må til for at et batteri skal lade så er det nok mange som burde vært fri for strøm for leeeenge siden;)

 

Den ladac 'skolen' bærer også preg av at de skal selge ladere/regulatorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har et lite problem med at jeg må gasse litt (til rundt 2000rpm) før den vil begynne å lade, kan det være regulatoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om spenningen går opp når du skrur av lys og annet strømkrevende utstyr. I såfall er det dårlig lading... Kan være regulatoren, men også selve dynamoen. Regulatoren sitter på dynamoen, og er egentlig en felles enhet. Kan skilles og byttes med litt mekking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vesentlig forskjell på hva som må til for å lade et batteri og for å fullade det. En ladespenning på 13.8 volt vil aldri i verden klare å fullade et vanlig batteri, men det vil holde det på rundt 60% av full kapasitet. Etterhvert vil det sulfatere slik at de resterende 40% nærmest er "tapt" og kapasiteten blir desto lavere. Det er dette som tar livet av de fleste batterier. I Forsvaret brukte vi på større materiell mye avanserte regulatorer og vedlikeholdslader ved parkering, og vanlige blybatterier ble ofte rundt 20 år før det var tid for å bytte dem ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom 13.8v er det minste som må til for at et batteri skal lade så er det nok mange som burde vært fri for strøm for leeeenge siden;)

 

Den ladac 'skolen' bærer også preg av at de skal selge ladere/regulatorer.

 

Den Ladacskolen kan vel mer om batterier og lading enn noen andre her.. Jeg kjenner han som fant opp de ladesystemene der og startet Ladac.. Hør med han du :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den Ladacskolen kan vel mer om batterier og lading enn noen andre her.. Jeg kjenner han som fant opp de ladesystemene der og startet Ladac.. Hør med han du :)

 

Har ikke sagt at dem ikke kan lading på ladac:) Bare at slik den artikkelen er skrevet så får man inntrykk av at dersom man ikke bare kjører laaange turer og bruker vedlikeholdslader og har ladespenning på x antall volt så dør batteriet på flekken og du blir stående og må ringe falken. Den prosenttingen der dem regner på hvor mange amp du egentlig får brukt på ett 100amp batteri er ganske festlig. Skulle egentlig ikke gått an å få start med så lite strøm på batteriet som man tydeligvis har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den prosenttingen der dem regner på hvor mange amp du egentlig får brukt på ett 100amp batteri er ganske festlig. Skulle egentlig ikke gått an å få start med så lite strøm på batteriet som man tydeligvis har.

 

Har du regnet på hvor mye energi som skal til for å starte bilen din...? Det er LANGT unna det selv et 40At batteri kan levere.

La oss si at starteren din trekker 300A, når den starter motoren din. La oss si at den trenger 5sekunder på jobben.

 

Dette vil gi 300A pr sekund, i 5sek, som igjen vil si 1500As (Amperesekund). Det blir til 0,41Ah...

Så kan man kverulere om diverse småfaktorer, som likevel ikke endrer det faktum at det er ikke selve Ah styrken på batteriet, men evnen til å levere strøm raskt, som er alfa omega.

Blybatterier er ikke glad i å levere energi raskt... Ah merkingen på batteriet er hvor mye energi den klarer over en periode på 20timer... IKKE 5sekunder. Så selv et 40Ah batteri kan ha store problemer med å starte en motor, selv om man teoretisk ikke trenger mer enn 0,4Ah på jobben. Blybatteriet klarer ikke å levere strøm nok, så spenningen synker, som igjen gir dårligere arbeidsforhold. Batteriet orker da rett og slett ikke å trekke starteren.

 

Se på det på denne måten... Vi skal slukke hver sin fakkel. Det kreves en viss mengde luft, for å klare å kvele flammen. Vi to har like stort lungevolum, så der stiller vi på papiret likt. Men mens jeg puster igjennom en hageslange, og dermed klarer å levere luften fort nok til å slukke, puster du igjennom et tynt sugerør, og klarer aldri å levere det som trengs... Litt søkt, men du skjønner hvor jeg vil. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.