#1 Skrevet Mai 14, 2008 Her i forrige uke var bilen (Touran) stein dau etter jobb. Problemet var ganske enkelt flatt batteri. Da jeg parkerte blinket jeg meg inn på parkeringsplassen. Jeg slo så av tenninga uten å slå av blinklyset. Det er her en, ikke så veldig nytt etter min mening, feature som gjør at parklyset på den ene siden blir stående på når blinklyshendelen er på-posisjon. Lyset står på den siden man "blinker", uten å blinke. Jeg trodde egentlig først dette var en bug, men ifølge forhandler er det altså en feature. Pga. sterkt trafikkert vei rett ved parkeringsplassen (Brakerøya stasjon) hørte jeg ikke ding-ding-ding-en (som virker noe lav egentlig i forhold til en del andre nyere VW/Audi-er jeg har prøvd - kan det stilles opp via VAG-COM?) Resultatet er at.. tja... 10-11 timer senere, så var batteriet helt flatt. Det var ikke antydning til at startmotoren gikk engang når man prøvde å starte (stussa først på at bilen ikke lot seg åpne med fjernkontrollen, men tenkte at batteriet i fjernkontrollen kanskje var dårlig). Men altså, dette lyset som ble stående på, tappet batteriet heeeelt flatt. Kjørecomputer, klokke osv. ble også nullstilt. Skal virkelig dette lyset være nok til å tappe batteriet så pass på denne tiden? Hadde batteridiagnose på siste service i fjor høst, som i basis var meget bra. Riktignok ikke så mange lengre turer i dagene før dette (eneste bilen hadde blitt brukt til var til/fra sentrum i henhold til jobb, da ca. 8 km hver vei om dagen (ca. 15 minutters turer) - 4-5 dager før kjørte jeg vel en tur Drammen-Oslo og tilbake). Ingen overvåking av slikt i såpass nye biler, slik at lys o.l. som blir stående på slås av når bilen faller under en viss spenning? Er det noe slik i henhold til 12V-uttak i bilene? Ifølge Viking-mannen ble jeg omtalt som litt heldig egentlig, for en del VAG-modeller måtte gjerne til verksted for å få slettet feilkoder etc. når batteriet hadde blitt så utladdet som det var snakk om her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 14, 2008 gikk nesten på samme smellen med min -04 A4, var en kompis av meg som ringte meg å sa at lyset på venstre side sto på.... hadde da stått på halve arb dagen, hadde flax og fikk så vidt dratt rundt startmotoren nok til at bilen startet.... Gikk forøvrig tom for strøm her en gang tidligere, da hadde anlegget stått på over natten... måtte ta ut batt og lade, når jeg setter det i igjen er det null lys i bilen, ingen instr som virker osv... men motor går. i følge møller mangler det noe de kalte "15 strøm"... kjørekomputer hadde tatt helt kvelden og måtte byttes etter at det der skjedde.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 14, 2008 hehe ja det der me blinklyse hadde jeg faktisk på min gamle audi GT 82mod....trudde å det va kluss me ledningsnette. pussie greier det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 14, 2008 Fiffig funksjonalitet ja.. Har en Golf Plus her, den gir alarm om man glemmer å skru av blinklyset, men om man glemmer å skru av hovedlysa gir den ikke beskjed om.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 14, 2008 Biler bygd etter tyske spesifikasjoner pleier å ha denne funksjonen, hvor man kan aktivere parklys på kun den ene siden av bilen ved hjelp av blinklyshendelen. Har til og med denne funksjonen på min 1973-modell VW! De VAGene jeg har eid som har vært importert fra Tyskland har alle hatt denne funksjonen, mens den ene jeg hadde som var importert fra Belgia, samt de Norsksolgte har ikke dette. Det er faktisk ganske enkelt å ettermontere på eldre biler før Can-Bus. Det er bare snakk om en ledning fra tenningsbryteren til blinklysbryteren, og to ledninger fra blinklysbryteren til hhv. venstre og høyre parklyssikring, så er man på plass. Her er en writeup, gjort på en 1995 VW Jetta 3 (Mex-bygget Vento) http://www.icbm.org/erkson/personal/mycars/euro_parking_lights/index.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 14, 2008 Dette er snakk om en bil som er kjøpt ny i Norge fra offisiell forhandler. Men dette ene lyset er altså normalt sett nok til å tappe batteriet i løpet av ca. 10 timer? Eller er det kanskje mer enn dette som blir stående på i bilen så lenge dette er aktivert? Jeg ringte Møllers egen veihjelp-greie når bilen var død. Noen med formeninger om at jeg kan forvente meg å få en regning på dette? Strengt tatt kan man jo si at det var min feil, men samtidig mener jeg dette er en feature som er særdeles dårlig implementert og at det burde vært en beskyttelse slik at det slo seg av etter en viss tid - en del vil sikkert kunne komme borti blinklyshendelen på vei ut av bilen også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 14, 2008 Men dette ene lyset er altså normalt sett nok til å tappe batteriet i løpet av ca. 10 timer? Eller er det kanskje mer enn dette som blir stående på i bilen så lenge dette er aktivert? Nå er jeg usikker på hvor mange pærer det er inne i baklykta på en Touran, men hvis det er en 5-watter i hver av de to "rundingene", samt en 5-watter i lykta foran, så er det tross alt 15 watt som står på. Om batteriet burde gå tomt eller ei pga 15 watt over 10 timer kan vel diskuteres, men kanskje det er et tegn på at batteriet i bilen din ikke er i toppform? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 14, 2008 Hehe... Har gjort akkurat det samme et par ganger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 14, 2008 Det er vel blinklys på siden av bilen også, dermed får vi 20 watt, + pæra i instrumentpanelet (men denne er vel kanskje bare 0.5 watt, ubetydelig). For enkelthets skyld kan vi si at dette trekker 2 ampere (ikke usannsynlig). 2 ampere i 10 timer blir ikke mer enn 20 Ah. Batteriet ditt skal vel ha noe rundt 60-70 Ah ? Husk at mye småkjøring tar drepen på batterier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 14, 2008 Når sideparklyset er tent, så lyser hverken blinklys, skiltlys eller instrumentlys. Det er bare parklyset på den ene siden foran og baklyset på samme siden som lyser. Sideparklyset kan bare tennes når tenningen er skrudd av, men betjenes altså med blinklyshendelen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 14, 2008 Et batteri har jo som regel ca 50-60Ah, altså kan det trekkes ut 1Ampere i 50-60 timer. Noe som tilsvarer ei 12Watts pære i 50-60 timer.. At parklyset på ene sida tømmer batteriet på 10 timer er litt drøyt syns nå jeg men. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 14, 2008 Det er vel blinklys på siden av bilen også, dermed får vi 20 watt, + pæra i instrumentpanelet (men denne er vel kanskje bare 0.5 watt, ubetydelig).For enkelthets skyld kan vi si at dette trekker 2 ampere (ikke usannsynlig). 2 ampere i 10 timer blir ikke mer enn 20 Ah. Batteriet ditt skal vel ha noe rundt 60-70 Ah ? Husk at mye småkjøring tar drepen på batterier. Det er vel parklysene og ikke blinklysene som lyser? Dvs 3x5= 15 watt = 1.2A. 61 Ah batteri burde da holde opp mot 50 timer før det er _helt_ tomt? Så jeg støtter teorien om at batteriet ikke er helt OK eller fulladet.... Edit: Ser at flere har tenkt det samme i parallell.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 15, 2008 Hmm... vi får se hvordan det går framover. Er nok en del "bykjøring" med bilen (Går ca. 15kkm i året), med da med tanke på alder på så vidt over 2 år, burde ikke batteriet ha problemer ennå av den grunn. Er jevnlig litt lengre turer også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...