Flytting av radiator, vifter og installasjon av frontmontert intercooler på S4

Anbefalte innlegg

Syssler med tanken på å installere en front montert intercooler på min S4. Men alle som har tittet ned på en bil med AC vet at det ikke er så sinnsykt mye plass. Da jeg ønsker å beholde original front fanger, så må jeg altså skaffe meg bedre plass bak fanger, og det kan gjøres ved f.eks:

 

Flytte radiator bakover, det er ca. 20 mm klaring til vifte

Flytte AC radiator mot radiator, ca. 10 mm klaring

Legge kjølesløyfe til hydraulikk (tror jeg det er ) på en annen plass, sparer ca. 10 mm

 

Disse endringene kan nok gjøres, men frigjør ikke så sinnsykt mye plass. Slulle gjerne hatt plass til en 7,5 cm tykk intercooler. Så jeg trenger flere endringer. Er det noen her som har forsøkt:

 

Erstatte vifte på motor med elektrisk vifte, for å kunne komme nærmere motor med radiator. Hvilken vifte kan man velge, hvordan styre den og hvor mye plass kan spares?

 

I siste instans regner jeg med man må kutte i fanger.

 

Er det noen som har gjor noe av dette, og som kan komme med tips og erfaringer?

 

Tilslutt, er det noen som vet om det er bedre plass bak en S6 fanger, og om den passer på S4 uten for store modifikasjoner?

 

J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bedre plass på en S6 fanger, min front IC er 7,5 cm tykk....

Man må fjerne all "innmat" i fanger + flytte tilbake radiator osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men flyttet du kun radiator, dvs beholdt kjølesløyfe hydraulikk og AC radiator som vanlig?

 

Med innmat i fanger så mener du metall bjelken? HVa er den erstattet med, en separat bjekle eller er fangeren stiv nok til å holde seg på selv med midtbjelken kappet?

 

Vet du om noen som har satt S6 fanger på S4?

 

J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flytta radiator og AC bakover mot motor så mye det gikk. Man må jo AC ibilen.... :)

 

Flytta kjølesløyfe til hydraulikk under motor/bak radiator.

 

Fjerna deler av bjelken bak fanger slik at det var plass til IC.

 

Alt går... det må litt tenking og kapping til...

 

Men jeg ville jo prøve og beholde org. look på bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Original look er ønskelig ja. Dernest så er det jo kjekt å frigjøre plass til skikkelig oljekjøler der original IC har vært. Og skikkelig "ram air" innsug der original oljekjøler har stått. Skal forsøke å beholde original luftfilterboks også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Eirik,

 

Har du et bilde av fronten din? Dere lå i hytta ved siden av oss når vi var på våler i våres. La merke til cooleren din da... Så får Johan se så fint det kan bli..!

 

 

 

Opprinnelig postet av Eirik Bakken

Flytta radiator og AC bakover mot motor så mye det gikk. Man må jo AC ibilen.... :)

 

Flytta kjølesløyfe til hydraulikk under motor/bak radiator.

 

Fjerna deler av bjelken bak fanger slik at det var plass til IC.

 

Alt går... det må litt tenking og kapping til...

 

Men jeg ville jo prøve og beholde org. look på bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan poste ett jeg, da jeg synes det er en av de lekreste IC monteringer jeg har sett på disse bilene: ja :

ny ic 16.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett til bilde av Erik sin bil...

ny ic 20_resize_resize.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:tilber:

 

Her har du malen Johan:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Glenn Ivan Munthe

Ett til bilde av Erik sin bil...

 

Så veldig diskre ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare to problemer. Jeg har S4 og ikke S6, og vet ikke om S6 fanger passer. Dernest så hadde jeg håpet å slippe å kutte i fanger.

 

Må man så må man, synes absolutt at Eirik sin er noe av det fineste som er gjort.

 

Men leste i ett svensk bil blad som nå er i narvesen (artikkel om 500 hk S4) om en som hadde tatt av original vifte og erstattet denne med elektrisk vifte. Avhengig av tykkelsen på vifta så bør det da være mulig å flytte radiator enda lengre bak, noe som kan gi de ekstra cm jeg trenger. Men det er ikke sikkert at noen har hørt om denne måten å gjøre det på.

 

J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S6 fangeren passer den. Er den del som kjører med denne, men så blir det jo ett spørsmål om hvilken look man vil ha på bilen.

Jeg syns det ser pent ut med S6 fangere bak og framme, men det er jo ikke orginalt, ergo man får jo en bastard bil.

Personlig kunne jeg tenkt meg og skiftet framme og bak til S6, men for øyeblikket blir det nok litt dyrt.

Kunne også tenkt meg større IC, men jeg prøver den orginale en stund. Har akkurat renset den innvendig og utvendig i håp om at det skal hjelpe på litt. Dette anbefales! Utrolig mye olje inni min jaffal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper vel lite å rense denne så lenge veivhusventilasjonen fortsatt går som originalt. Den ventileres jo inn i innsug mener jeg.

 

Dersom det blir ny FMIC så blir veivhusventilasjonen også lagt om slik at det er håp om renere IC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er selve bjelken i fangeren identisk på S4 og S6? Isåfall hjelper det jo lite å bytte fanger sålenge det er bjelken som er problemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bjelken som du snakker om, sitter fast på fangeren. Ergo man får en annen på S6 fangeren.

Til det med rensing av IC, dette ser jeg for meg er en fornuftig ting å gjøre på biler som er gått langt. Regner med at dette kommer til å øke virknings graden i forhold til det den var og få den slik den var ment til å være da den var ny.Regner dette som normalt vedlikehold. Står en FAQ på hvordan man gjør det på nordicaudi.com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes bra utvalg av alternative el-vifter, også arrangement med to mindre vifter istedet for en større.

 

Et alternativ er også en ny custom radiator, slik at den evt da kan plasseres annerledes for og frigi plass. Ved bruk av en mere effektiv kjærne, vil jeg tro den kan minskes endel i forhold til org. og ha tilsvarende effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan bjelken i S6 fangeren er forskjellig fra S4?

 

Rune, har du noen info om vifter, hvem som selger og hva som kan være aktuellt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feeet front Johan, og "brukes" / tar kun inn nok luft til ordentlig banekjøring, ja akkurat på banen!!!

 

Han hadde fikset dette meget bra Erik mannen!

 

Tittet også endel på fronten hans! : ja :

erik ic.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er en grei løsning.

s4 twin med stor ic (600 x 450).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det var de to viftene du mente:D

 

Åtter detta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok dem jeg tenkte på!!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Johan, jeg tenker på det samme selv, dvs intercooler.

 

Vet ikke hvordan S4 fanger ser ut innvendig, men her er et bilde av S6 fanger bjelken, som er i alu.

146.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde viser fri høyde fra bunn av fanger. Det er ca 2cm fra bunn av fanger til nedre lufte rille.

147.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Turbo-åtter? Jøss..

 

Ro dåkke no........ Tror vi sier V6 jeg.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.