Flytting av radiator, vifter og installasjon av frontmontert intercooler på S4

Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Trond Gundersen

Feeet front Johan, og "brukes" / tar kun inn nok luft til ordentlig banekjøring, ja akkurat på banen!!!

 

Han hadde fikset dette meget bra Erik mannen!

 

Tittet også endel på fronten hans! : ja :

 

Pent bygget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen problem med å montere S6 fanger på S4, jeg har gjordt det selv på min bil. Du trenger bare å bytte ut brakettene som står i fronten på rammebjelkene og brakettene som er festet på skjermene( en på hver side) med S6 ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et alternativ til en vanlig intercooler er å montere vannkjølt ic, selve ic`en er ganske liten men det trengs radiatorer og seperat vannkrets. Har vært med på å montere dette på en S6 til en kamerat, og jeg kan love at det fungerte.... (litt for bra)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Svein Kåre Lund

Et alternativ til en vanlig intercooler er å montere vannkjølt ic, selve ic`en er ganske liten men det trengs radiatorer og seperat vannkrets. Har vært med på å montere dette på en S6 til en kamerat, og jeg kan love at det fungerte.... (litt for bra)

Har du noen hidden ?

Ville i utgangspunktet tro at dette er mindre efffektivt enn front montert intercooler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir mere effektivt, da vann er en mere effektiv "varmetransportør" enn luft.

Mange tror at det er motorens kjølevann som brukes som medie, men er et eget kretsløp med pumpe varmeveksler etc..

 

Har ikke tatt noe mål av orginal radiator, men fikk nå svar på en mail at custom radiatorer kan lages med kjærne på hhv (tykkelse) 19mm, 29mm, 40mm,

57mm and 85mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at det er et eget kretsløp, men siden man bruker luft till å kjøle vannet og deretter vannet til å kjøle ladeluften. Ville jeg tro at total virkningsgrad ble lavere, enn å la luften kjøle ladeluften direkte.

Men nå har jeg ikke fundert så mye på dette, så det er mulig jeg tar feil. Hadde derfor vært fint med noen hidden, f.eks. temp differansen mellom utetemp og kjølt ladeluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi fikk ikke målt noe temeraturer før og etter ic`en på den bilen som vi monterte dette på, men bare ved å kjenne på innsuget etter en desperat prøvetur så var innsuget helt kaldt i motsetning til før både på den bilen og på min bil der det er varmt. Så at det funker er det ingen tvil om. En annen ting er at en vannkjølt ic har mye lavere trykktap, dette vil jo og innvirke på effekten på motoren. Mener at trykktapet var oppgitt til mindre enn 0,5 psi ved ca 30psi (2 bar) ladetrykk. Vet ikke hva trykktapet for en vanlig luft til luft intercooler er men vil anta at det er mye mere.

 

noen hidden fra de som produserer slike coolere.

 

Performance rate calculated with 30 psi boost, 400 ° inlet temperature and 100 ° or 45 ° cooling liquid. When used at lower boost levels, temperature reduction will be less.

 

Cooling Liquid °F __CFM __Temp Out °F___ Pressure Drop

45_____________ 700______ 81 ___________.18

45 ____________1100 _____111___________ .37

45____________ 1500 _____137___________.70

110 ____________700 _____137 ___________.18

110 ___________1100_____161____________ .37

110 ___________1500 _____182 ___________.70

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et alternativ til en vanlig intercooler er å montere vannkjølt ic, selve ic`en er ganske liten men det trengs radiatorer og seperat vannkrets. Har vært med på å montere dette på en S6 til en kamerat, og jeg kan love at det fungerte.... (litt for bra)

 

 

Hva mener du med litt for bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resultatet på den bilen var at alle veivstakene kolapset og ville ut av blokka, var forøvrig orginale staker i den gangen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja....... men 3 bars ladetrykk og isvann i ic`en kan vel ha litt å si...... på en måte........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, trenger kanskje ikke å være rakettforsker for å skjønne at det der ikke var så smart....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja....... men 3 bars ladetrykk og isvann i ic`en kan vel ha litt å si...... på en måte........

Tatt litt for hardt i med andre ord...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, trenger kanskje ikke å være rakettforsker for å skjønne at det der ikke var så smart....

 

Trykket var ikke stillt opp på 3 bar med vilje, det skjedde noe rart som de lærde ikke helt kan bli enige om hvorfor, mulig at elektronikken fikk fnatt av den kalde innsuglufta og gikk bananas eller at det hadde skjedd noe med mekanikken/innmaten som resulterte i dette. Det eneste som "the driver" fikk gjordt var at han fikk slengt et blikk på trykkmåleren som stod på 3 bar plutselig og tenkte ups, så smalt det. Bilen hadde ladet stabilt 1,8 - 1,9 bar før dette.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var dette med original eller RS2 turbo?

 

Håper det ikke var original, den liker ikke slike trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var dette med original eller RS2 turbo?

 

Håper det ikke var original, den liker ikke slike trykk.

 

nei da, var 26/27 med sportq grenrør og masse gromt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har målt innsugslufta etter ic i forhold til utetemp noen gang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket var ikke stillt opp på 3 bar med vilje, det skjedde noe rart som de lærde ikke helt kan bli enige om hvorfor, mulig at elektronikken fikk fnatt av den kalde innsuglufta og gikk bananas eller at det hadde skjedd noe med mekanikken/innmaten som resulterte i dette. Det eneste som "the driver" fikk gjordt var at han fikk slengt et blikk på trykkmåleren som stod på 3 bar plutselig og tenkte ups, så smalt det. Bilen hadde ladet stabilt 1,8 - 1,9 bar før dette.......

 

 

Ja ja det gikk jo ganske greit da : smil : Var der selv å så, når den blå S6`en la igjen

litt av maskinen på asfalten+litt olje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ja det gikk jo ganske greit da : smil : Var der selv å så, når den blå S6`en la igjen

litt av maskinen på asfalten+litt olje :)

Det samme fikk jeg og med meg, og vis jeg ikke husker helt feil så hadde han ganske grei slutt tid på strekket selv om han trillet over målstrekken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trillet i mål med clutchen inne etter smellen til tiden 8,4...............og ca 100 i sluttfart..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.