Audi A6 1.9TDI 90hk Girkasse havari

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg har hatt mye problemer med girkassa på bilen min! Før jeg kjøpte bilen så hadde den forige eieren instalert en power boks.

Bilen fungerte helt bra de første 20.000 km men så begynte problemene, kassa havarerte. Kjøpte en nyoverhallet kasse fra norsk bildelesenter og håpet at alt var ok, men nei etter å kjørt med den ca 5 mnd skjer det igjen totalt havari, den ble skiftet på nytt for ca 1,5 månder siden, og beklageligvis har nå synkroniserings ringene til 3. gir ryki. Det jeg lurer på er om det er noen som veit hvor mye effekt økning man får ved en slik boks? å burde ikke girkassene tåle det?

Jeg har en audi A6 1,9TDI 90 hk 1996 mod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen..

 

Var på Rjukan forrige helg...

 

Dette var snodig synes jeg, en slik boks gir jo ikke fult så mye som en chip og jeg kjenner mange som har chippet 90hk Tdi uten problemer. Du har vel også manuell kasse. For meg høres det ut som du har vært MAKS uheldig... hmmmm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallå Stig :)

Virker som du har vært utrolig uheldig her... Var det ikke sånn at på toppen av det hele så fikk du feil girkasse fra NBS også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer det med NBS, fikk girkasse til en bensin bil første gangen, det tokk ca 3-4 mnd og mange timer med testing og dokumentasjon før jeg fikk en ny. Heldig hvis satte jeg bort bilen min første gang hos Mogen auto så det var de som måtte ordne med alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh pokker, du har laget flere tråder om samme ja. Svarte i den andre jeg.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

he he er litt ny i detta. Men jeg leste svaret ditt, lurer nesten på om NBS bruker brukte deler i kassene, er en smule iritert og drit lei hele problemet. Men ting skal være sakt at NBS gjør en bra jobb for å finne en løsning.

 

Kan det være noe annet som får gir kassa til å ryke så lett???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassen skal jo vare lenge viss en ikke kjører som en idiot.. dvs:

bomgirer hyppig opp og ned giring med clutchen ikke helt i bunn osv..

høres jo litt rart ut at synkroniserings ringene ryker viss en har for mye hk.. det skyldes oftest feil bruk eller misshandling..

viss det er kun synkroniserings ringene...

ved for mye hk pleier det jo å være drev, lagrer, sol hjul og planethjul det går ut over..

 

Ved overhaling av en kasse pleier man ikke konsekvent bytte alle deler inne i kassen..

synkroniserings ringene skal en måle klaringen på mellom drevet og ringen. viss den klaringen er innenfor tolleransene bytter man de ikke.. viss ikke annet er avtalt.

det er mer normalt at en bytter alle lagrer og pakninger på kassen.

 

så en mulig konkluksjon kan være kansje de som har overhalt kassen ikke har sjekket de synkroniserings ringene nøye nokk ??

 

En dårlig clutch som ikke frir skikkelig kan også være årsaken til defekte synkroniserings ringer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig har NBS funnet ut en løsning for meg.

I dette minutt starter de å overhalle en ny kasse, også skal bilen inn om ca 2 uker for utskifting. Jeg håper at det ikke skjer noe med denne girkassa denne gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye måtte du ut med for en nyoverhalet kasse?

Har samme problemet selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.