Hvordan får jeg skinn int. penere/svartere?

Anbefalte innlegg

Skinn int. mitt begynner å bli litt småslitt, er det noe jeg kan hå på for å få svartfargen bedre frem igjenn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Oddvar...

Kjør på med AutoGlym Leather Care Cream, dra på med 3-4 behandlinger med ca. en ukes mellomrom hvis skinnet ditt har mistet en del farge og ser tørt ut.. Gjenta med et par behandlinger gjennom sommeren..

Da skal du se det blir mytkje beire: rock :

TIPS: Vaks over med grønnsåpevann før første runde..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan støtte opp Øystein sitt forslag, bruke kun denne selv.... overlegen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at skittent skinn skal renses først!

Bruk rette handdukene/fillene..

Bruker selv Autoglym på setene mine en gang i mnd..

Baksetene mine som er omtrent ubrukt ser jo helt nye ut, takket være dette middelet tror jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva brukes så til å rense skinnet med? Den nevnte Autoglym er vel for selve behandlingen og grønnsepevann er vel kun for å få vekk overflate skit og fett. Skal til med dette i neste uke så tips hadde vært gull verdt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte varmt vann uten såpe til å vaske slitt / skittent skinn med. Uten såpe fordi grønnsåpe legger igjen fett som gjør det værre å få neste trinnet bra. Så brukte jeg vanlig Kiwi skosverte (forsvarsvarianten) til å flekke over der det var slitt lyst eller der det var lyse sprekker. Så brukte jeg no drita bra voks med mye bivoks i som jeg klinte inn setene med etter at jeg hadde varma opp skinnet. Etter at det hadde stått til det ble kaldt igjen polerte jeg vekk den overflødige voksen.

Gikk fra pent brukt til "nytt" skinn på ca. 3 timer: ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grønnsåpevann har jeg aldri hørt om på skinnseter..

Bruker Autoglym produkter på hele interiøret..

De har også skinnrens, men jeg husker ikke navnet.. Finner du det ikke så har jeg en flaske i bagasjerommet jeg kansjekke navnet på..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øystein: hva er fordelen med grønnsepe i forhold til det de andre nevner nedover i tråden. Kun gammel vane eller noen force'r som ingen andre kjenner til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til rens kan man også bruke feks. AutoGlym Leather Cleaner. Jeg har aldri gjort det, bare brukt grønnsåpevann etter tips fra noen som driver med bilpleie for mange år siden. Har alltid fungert bra, og folk som sitter på er allitd imponert over hvordan skinnet ser ut i biler jeg har hatt opp gjennom..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil tro at hvis man har lyst skinn som er godt slitt og skittent så vil nok en Cleaner være bedre enn såpevann..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk alle semmen...

Jeg får kjøpe meg en flaske å begynne :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det blir lyse streker i skrukkene i skinnet kan du først gå over med svart Kiwi skosmøring. Det gjorde jeg i min bil, med veldig godt resultat. Bare husk å polere det tørt etter behandling så det ikke flekker på tøyet ditt. Det går litt av når du bruker Leather Care også, men ikke så mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og skokremen farger ikke av ?

Finnest det grønn skokrem eller? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skokremen farger ikke av hvis man fjerner det overflødige. Dette poleres vekk med et tørr klut/håndkle. Du kan jo forsøke på skoene dine ;)

Skal ikke se bort i fra at det finnes noe grønn skokrem eller lignende krem for skinn, sjekk rundt i gode skoforretninger, møbelforretninger eller skinnforretninger (sånne som selger diverse skinnklær altså), eller kanskje til og med en god fargehandel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke huske å ha sett grønne skinnsko noen gang, men kan høre om pappa har noe gammel skokrem i grønt på lager :P

Ellers så må jeg innom en skobutikk i Ålesund imorgen alså, "NYE" seter vil jeg ha!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til enkel vask av skinn blander du vanlig mateddik med vann, ca. 5-7%.

Eddiken fjerner ødeleggende fett og neutraliserer PH nivået i læret.

Til rens og pleie vil jeg anbefale Colourlock Leather Care kit som inneholder lærsåpe og lærkrem.

Har du lyst lær vil jeg anbefale en "engangsbehandling" med Colourlock K-23, denne behandlingen beskytter læret mot misfarging fra f,eks denim.

Les mer her

Der læret mister farge er det mulig å "fylle" i farge, det finnes noe som ligner på en penn med forskjellige farger.

Husker ikke akkurat nå hvor disse fås kjøpt, men kan selvsagt sjekke det opp.

Jeg jobber med dette daglig hvis noen skulle lure..:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn!

Jeg vil gjærne vite hvor jeg kan kjøpe fargepenn til skinn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan varmt anbefale både lærsåpe og lærbalsam (av merke "Stübben" f.eks) for vask og behandling/impregnering av skinninteriør, som et tillegg til generell behandling med Autoglyms skinnrens og skinnbalsam. Lærbalsamen inneholder bivoks som gjør skinnet veldig mykt og fleksibelt. Fås kjøpt på hestesportsbutikker.

pflege.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en pakke hos Bohus for skinnmøbler i hus som folk skryter av. Har ikke fått prøvd det selv enda siden bilen er på demontering/lakk/montering. Men skal ta før og etter bilder så får vi se. Nakkestøttene i baksetene er jo brune :( så må nok ha på litt skokrem. Alt blir bra til slutt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra i en heste butikk å kjøp salfett da blir skinnsetene fine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bohus greia funker forresten meget bra, jeg måtte ha et par behandlinger med lærkremen men nå ser det bra ut.

Dere høres forresten ut som en gjeng med gamle kjerringer når dere skriver GrønnSEPE :P *mobbe*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.