Blande Autoglym og Meguiars?

Anbefalte innlegg

Hei

Har polert bilen med Meguiars NXT wax nå, men er fristende å bruke AG sin extra gloss protection. Er det noe i veien for å gjøre det? Og hvilken effekt vil det ha? Varer poleringa lengre da?

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fint! Det vil nok vare litt lengre, men ikke mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir voksen noe "dypere" da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplever, dog med underlag av AG SuperResinPolish, at den ikke blir noe dypere i glansen, og kanskje til og med at vannet ikke preller like godt av som etter bare SRP.

Men, det holder lenge. I fjor polerte jeg med EGP på våren, og når jeg sent på høsten polerte bilen på nytt, så så jeg maskinen liksom "slipte" seg gjennom ett lag, som helt klart var EGP, før SRP kom seg ned til lakken. Så den sitter godt.

Opplever også at når jeg legger på EGP på høsten, og så kjører jeg hele vinteren med det, og ikke avfetter i løpet av vinteren, at når jeg avfetter på våren, forsvinner EGP og asfalt og alt, og bilen er rein igjen. Ser jo riktignok ikke ut om vinteren fra midt på dørene, men er jo beskyttet da.

Men, for å få dypere glans nå, skal jeg legge ett lag til EPG slik at jeg får to lag, og deretter som en "finish" legge på den nye Wax'en, som jeg da satser på legger seg som en glans over, uten å ta bort EGP.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok innlegget over er skrevet av en som har bedre peiling. Jeg må prøve å legge ag egp under...

Hei

Har polert bilen med Meguiars NXT wax nå, men er fristende å bruke AG sin extra gloss protection. Er det noe i veien for å gjøre det? Og hvilken effekt vil det ha? Varer poleringa lengre da?

Mvh

Jeg bruker enkelte ganger nxt gen techwax først etterfulgt av ag extra gloss...funker bra det. Har sølvmetallic bil så det er veeeeldig vanskelig å avgjøre om shinen blir dybere...men bilen ser ørlite granne våtere ut. Voksen "holder" ikke lengere da extra glossen ikke forsegler eller konserverer.

Men det går generelt bra å blande produkter. Proffe gjør det også :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplever, dog med underlag av AG SuperResinPolish, at den ikke blir noe dypere i glansen, og kanskje til og med at vannet ikke preller like godt av som etter bare SRP.

Men, det holder lenge. I fjor polerte jeg med EGP på våren, og når jeg sent på høsten polerte bilen på nytt, så så jeg maskinen liksom "slipte" seg gjennom ett lag, som helt klart var EGP, før SRP kom seg ned til lakken. Så den sitter godt.

Opplever også at når jeg legger på EGP på høsten, og så kjører jeg hele vinteren med det, og ikke avfetter i løpet av vinteren, at når jeg avfetter på våren, forsvinner EGP og asfalt og alt, og bilen er rein igjen. Ser jo riktignok ikke ut om vinteren fra midt på dørene, men er jo beskyttet da.

Men, for å få dypere glans nå, skal jeg legge ett lag til EPG slik at jeg får to lag, og deretter som en "finish" legge på den nye Wax'en, som jeg da satser på legger seg som en glans over, uten å ta bort EGP.

Bruker du noe Meg's i denne prosessen?

Kan du beskrive fremgangs måte, steg for steg...har alle AG sine produkter så dette kunne være interessant å se om jeg har lagt på i feil rekkefølge...: eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da mener jeg at du gjør noe feil. Vannet preller mye lettere av med EGP til slutt, en bare med SRP!

I fjor polerte jeg med EGP på våren

EGP er ikke et poleringsmiddel, det er bare voks. Det er derfor den er tyntflytende. SRP er knapt nok polering den også, den består mest av vokser og silikoner, men utrolig lite slipemiddel. Polering er altså når man sliper ned et mikrotynt lag av lakken, for å jevne ut småfeil, dette gjør ikke EGP overhodet, og det er knapt nok at SRP gjør det også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da mener jeg at du gjør noe feil. Vannet preller mye lettere av med EGP til slutt, en bare med SRP!

EGP er ikke et poleringsmiddel, det er bare voks. Det er derfor den er tyntflytende. SRP er knapt nok polering den også, den består mest av vokser og silikoner, men utrolig lite slipemiddel. Polering er altså når man sliper ned et mikrotynt lag av lakken, for å jevne ut småfeil, dette gjør ikke EGP overhodet, og det er knapt nok at SRP gjør det også.

Men Paint Renovator biter litt mer da. ;)

En runde Autoglym forbruker-serie burde da bli a) Paint Renovator b) S.R.P. c) E.G.P..

Gikk over bilen til broderen med PR og SRP. Brukte DA biltema maskin. Lakken var veldig dårlig, mye swirls og matt/falmet. Broderen trodde ikke det var mulig når han såg resultatet. :)

Auda, ble litt OT dette. Sorry! Bare si ifra om jeg skal fjerne innlegget!

Desverre ikke noe før bilde, bare etter bilde. :)

attachment.php?attachmentid=85510&stc=1&

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men Paint Renovator biter litt mer da. ;)

Helt riktig! Den renser og sliper litt mer. Den trestegsmetoden du har gjort med AG-produkter har jeg sverget til i mange år, men nå har jeg begynt å se på andre produkter. Har polert min egen bil selv i dag, men da har jeg brukt følgende:

Først, Megs Quik Clay, deretter 3M Machine Polish, for til slutt å legge på AG's EGP. Nå ble det dessverre slik at kveldsduggen begynte å legge seg før jeg rakk å bli ferdig, så det blir ny vask og EGP-behandling i morgen : bh :

Glansen ble ikke så aller værst, men bilen har en anelse "appelsinhud", så helt som glass er det ikke :( Er ikke helt klar for å sette i gang med 2500 våtsliping heller, så jeg kan leve med dette...

IMG_3616 (Medium).JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info: Når jeg skriver "Polert med EGP, så har jeg først gått over med SRP, og deretter lagt på EGP.

Mulig det er litt forskjell i forhold til lakkens beskaffenhet. Men som nypolert mener jeg SRP er knapt bedre enn EGP. Men uansett, perler bra begge to.

Min rekkefølge på bilen som har noe slitt lakk:

Avfetting/avspyling, få av alt av nupper osv.

Vask med Bodywork contitioner

Tørk med for anledningen ett tørkehåndkle fra Scandicshine kompinert med trykkluft for å få vekk skit fra sprekker osv.

Gikk over hele bilen med Paint renovator med en Bosch Eksentersliper (DA) med pad som skal ha noe slipevirkning

Deretter over med SRP med samme pad, uten å ta bort Paint renovator først.

Fjernet alt påført, ble meget bedre.

La på ny SRP med fin pad, for så å polere av med microfiberfille fra Scandicshine. Den var bra! Ble liggende igjen veldig lite støv i forhold til AG sin egen MF fille.

Deretter EGP på, herde en stund, og fjerne denne.

Men, synes ikke alltid det er like greitt å få en helt glatt overflate når jeg tar bort EGP, blir på en måte liggende igjen litt striper i den retningen jeg påførte, som ikke alltid er lige grei å få bort. Mulig det er derfor det ikke perler seg like godt som etter SRP. Men skal legge på ett lag til EGP, så får jeg se.

Skal også legge den nye High Definition Way oppå dette, så får jeg se hva det blir...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å legge lakkforsegling først, f.eks EGP, får man den skarpe glansen frem. Legger man en ren carnauba voks over lakkforsegling igjen, får du også dybde og glød.

Å legge en syntetisk voks over kan "ødelegge" glansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info: Når jeg skriver "Polert med EGP, så har jeg først gått over med SRP, og deretter lagt på EGP.

Mulig det er litt forskjell i forhold til lakkens beskaffenhet. Men som nypolert mener jeg SRP er knapt bedre enn EGP. Men uansett, perler bra begge to.

Min rekkefølge på bilen som har noe slitt lakk:

Avfetting/avspyling, få av alt av nupper osv.

Vask med Bodywork contitioner

Tørk med for anledningen ett tørkehåndkle fra Scandicshine kompinert med trykkluft for å få vekk skit fra sprekker osv.

Gikk over hele bilen med Paint renovator med en Bosch Eksentersliper (DA) med pad som skal ha noe slipevirkning

Deretter over med SRP med samme pad, uten å ta bort Paint renovator først.

Fjernet alt påført, ble meget bedre.

La på ny SRP med fin pad, for så å polere av med microfiberfille fra Scandicshine. Den var bra! Ble liggende igjen veldig lite støv i forhold til AG sin egen MF fille.

Deretter EGP på, herde en stund, og fjerne denne.

Men, synes ikke alltid det er like greitt å få en helt glatt overflate når jeg tar bort EGP, blir på en måte liggende igjen litt striper i den retningen jeg påførte, som ikke alltid er lige grei å få bort. Mulig det er derfor det ikke perler seg like godt som etter SRP. Men skal legge på ett lag til EGP, så får jeg se.

Skal også legge den nye High Definition Way oppå dette, så får jeg se hva det blir...

Gå over med en quick detailer og microfiberklut etter at du har fjernet EGP. Da får du bort de siste restene :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare fint at det ble litt diskusjon rundt dette altså :)

Vi fortsettet litt OT: Jeg har lenge hatt lyst på en "grei" poleringsmaskin. Vil da ikke ha no skit som selges på europris som nok mange her skjønner ;) Hvilken er lett å få tak i, og lett å få tak i nye pads osv til?

Mener jeg har hørt om folk som har "polert" hele bilen sin med Meg's scratch x med maskin og fått et fantastisk resultat. Selvfølgelig etterfulgt av annen polering.. Er dette noe å anbefale? Har to tuber scratch x liggende, hadde vært fint å fått brukt dem :) Er en del swirls og andre småriper i klarlakken på bilen som jeg vil bli kvitt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg (som mange andre) bruker den blå tohoders maskinen til Biltema og er godt fornøyd med den. Enkel å bruke, og du kan få kjøpt masse forskjellige pads som passer til den.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=748&iItemId=98894

Jeg har også en maskin av "vinkelsliper" typen (men selvfølgelig med turtallsområde for polering) men jeg er ikke helt komfortabel med å bruke den enda. Mangler nok litt trening og teknikk etc tipper jeg.

Tilsvarende denne:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=748&iItemId=133490

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror virkelig jeg skal gå for den på biltema. Men over til det med scratch x, tenkte å prøve å polere f.eks en hel skjerm med maskin for å se.. Men hvor lenge skal man kjøre på? Skal det bli varmt liksom?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor lenge skal man kjøre på? Skal det bli varmt liksom?

Det blir ikke varmt med en oscillerende maskin (kalles en random orbiter på engelsk), det blir knapt lunkent. Man polerer til det er nærmest tørt, og ta små områder av gangen. Panser, tak og dører tar jeg i 4 omganger, 4 felter hvis du forstår hva jeg mener.

Også viktig å bruke lite poleringsmiddel på putene, noen dråper er nok. Disse maskinene gjør at de dyre flaskene blir veldig drøye. Har ikke engang brukt 1 dl av 1-liters 3M-flaska jeg kjøpte, og jeg har nå polert bilen 2 ganger med denne.

Her er en kjekk video om bruken av en slik maskin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

flotte greier! Takk. Skal prøve dette i morgen hvis været tillater det:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke ha brukt scratch X med maskin. Den er laget for bruk med hånd og egner seg ikke til maskin. Kommer til å bryte seg ned for fort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også en maskin av "vinkelsliper" typen (men selvfølgelig med turtallsområde for polering) men jeg er ikke helt komfortabel med å bruke den enda. Mangler nok litt trening og teknikk etc tipper jeg.

Tilsvarende denne:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=748&iItemId=133490

Har du byttet ut de originale putene med noe bedre?

Har en tilsvarende type maskin, kjøpt på Jernia, som jeg prøvde litt med de medfølgende putene.

De er altfor myke og gjør at maskinen vandrer noen helt jævlig.

Kjøpte 4 3/4" backing plate og 6,5" Lake Country pads fra Scandicshine, det ble en HELT annen maskin med en gang.

Mye lettere å jobbe med, og putene holder produktet i overflaten istedenfor å "suge det opp" og gå tørr.

Tipper at dette gjelder alle "forbrukermaskiner" som selges, følger med pads til en tier.

Nok ot fra meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Da skal jeg heller få kjøpt et egnet produkt for bruk på maskin..

Men hvilke pads skal man bruke når man bruker slike swirls-fjerne-produkter på den tohodede biltema-saken som nevnt over her? Og er de pads'ene som følger med no å skryte av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bør du bruke cylco pads. Gule eller orange. De padsene som er med fungerer til å legge på voks, under tvil. hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bør du bruke cylco pads. Gule eller orange. De padsene som er med fungerer til å legge på voks, under tvil. hehe.

Selges cylco pads i noen butikker i trondheim, eller må dette kjøpes av deg? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner de nok ikke i butikker i trondheim dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clas Ohlson selger Sonaxpads! Light cut. Men disse ryker etter 2 gangers bruk. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.